Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi

Yıl 2022, , 209 - 219, 15.12.2022
https://doi.org/10.29128/geomatik.971403

Öz

Bu çalışmada COVID-19 döneminde okul bahçelerinde ve sınıflarında Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kullanarak sağlık güvenliğini sağlayabilecek bir yaklaşım oluşturulmuştur. Çalışmanın yöntemi, okul alanlarına ve binalarına ait verilerin analizi, bahçe ve sınıflarda 4 m2’lik sosyal mesafelerin oluşturulması ve bu alanların sağlık önlemleri bakımından değerlendirilmesidir. Bu kapsamda, ilk olarak Türkiye'deki devlet kurumlarının salgın ile ilgili yayınladıkları genelgeler ve raporlar değerlendirilmiştir. Böylece okullardaki mevcut durumun eğitim politikalarına etkisi incelenmiştir. Uygulama aşamasında Emek, Bahçelievler ve Yukarıbahçelievler mahallelerinde 9 okul seçilmiş ve bu okullarda eğitimin sürdürülebilirliği değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda, okul bahçelerinin %33,3'ünün pandemi yönetmeliklerine uygun olduğu ve sınıfların sadece %44,4'ünün ikili gruplama yoluyla eğitimi destekleyebildiği belirlenmiştir. Ayrıca CBS’nin, sağlık önlemleri kapsamında okul alanlarının analizinde, okulların birbiriyle kıyaslanmasında, salgın yayılımının takibinde ve yüksek riskli okul alanlarının tespitinde etkin bir analiz aracı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ashour H M, Elkhatib W F & Rahman M M (2020). Insights into the recent 2019 novel Coronavirus (SARS-CoV-2) in light of past human Coronavirus outbreaks. Pathogens, 9(3), 1–15.
  • Bakiler O (2020). Farklı ülklerde okula dönüşte corona önlemleri. Amerika’nın sesi. https://www.amerikaninsesi.com/a/farkl%C4%B1-ulkelerde-okula-donuste-corona-onlemleri/5568041.html. Erişim Tarihi: 30 Haziran 2021.
  • Başeğmez M & Taşdemir İ (2019). MEBCBS İle Okul Alanlarının Planlanması ve Yönetilmesi İstanbul ili Pendik İlçesi Örneği. TMMOB 6. Coğrafi Bilgi Sistemleri Kongresi, Ankara, 133-142.
  • Eren E (2020). The impact of the new coronavirus on the Turkish education policy practices: New regulations of the ministry of national education and the council of higher education. Jornal of Higher Education (Turkey), 10(2), 153-162.
  • ESRI (2020). Education. https://www.esri.com/en-us/industries/education/overview. Erişim Tarihi: 25 Haziran 2021.
  • ETF (2020). Coping with COVID-19: Mapping education and training responses to the health crisis in ETF partner countries. Torino, Italy: ETF Publishing.
  • Güngörer F (2020). The effect of COVID-19 on Social Institutions. The Journal of Social Sciences Institute, 393-428.
  • Hopegood S (2020). Coronavirus: Our principles, values, and shared humanity. https://www.worldsofeducation.org/en/woe_homepage/woe_detail/16719/%C2%ABcoronavirus-nos-principes-nos-valeurs-et-notrehumanit%C3%A9-commune-%C2%BB-par-susan-hopgood. Erişim Tarihi: 2 Temmuz 2021.
  • Liu D, Zheng X & Wang H (2018). Interoperable scenario simulation of land-use policy for Beijing–Tianjin–Hebei region, China. Land Use Policy, 75, 155–165.
  • MEB (2019). Ministry of national education statistics formal education: 2018–2019. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020a). 2020-2021 Eğitim ve Öğretim Yılı Çalışma Takvimi konulu 2020/4 sayılı Genelge. https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_07/11203132_03183844_2020-2021_CYalYsYma_Takvimi_Genelge-2020-4_03.07.2020.pdf. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020b). Okullar yüz yüze eğitime hazırlanıyor. https://www.meb.gov.tr/okullar-yuz-yuze-egitime-hazirlaniyor/haber/21605/tr. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020c). Okul öncesi eğitim ve 1.sınıflar yüz yüze eğitime başlıyor. https://www.meb.gov.tr/okul-oncesi-egitim-ve-1-siniflar-yuz-yuze-egitime-basliyor/ haber/21614/tr. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020d). Özel eğitim öğrencileri için her ile bir anaokulu kuruldu. https://www.meb.gov.tr/ozel-egitim-ogrencileri-icin-her-ile-bir-anaokulu-kuruldu/haber/21652/tr. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020e). Okullarda yüz yüze eğitimde ikinci aşama 12 Ekim Pazartesi başlıyor. https://www.meb.gov.tr/okullarda-yuz-yuze-egitimde-ikinci-asama-12-ekim-pazartesi-gunu-basliyor/haber/21776/tr. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020f). Eğitim Kurumlarında Hijyen Şartlarının Geliştirilmesi ve Enfeksiyon Önleme Kontrol Kılavuzu. http://merkezisgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_07/28133804_ETM_KURUMLARI_KILAVUZ_BASKI_4.pdf. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020g). 2020 yılı eğitim yapıları tip projeleri. http://iedb.meb.gov.tr/projeler/index.htm. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • MEB (2020h). Eğitim Yapıları Asgari Tasarım Standartları Kılavuzu. http://iedb.meb.gov.tr/. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • Mulvenon S.W & Airola D.T (2020). A Case Study: Using geographic information systems for education policy analysis. Educational Research, 30(2), 45-56.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_harward.pdf. Erişim Tarihi: 28 Haziran 2021.
  • Özer M (2020). Educational Policy Actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28 (3), 1124-1129.
  • Pardo I.F, Napoletano B.M, Verges F.R, et al (2020). Spatial analysis and GIS in the study of COVID-19. A review. Science of the Total Environment, 739, 140033.
  • Pedro J, Silva C & Pinheiro M.D (2019). Integrating GIS spatial dimension into BREEAM communities sustainability assessment to support urban planning policies, Lisbon case study. Land Use Policy, 83, 424–434.
  • Saavedra J (2020). Educational challenges and opportunities of the Coronavirus (COVID-19) pandemic. https://blogs.worldbank.org/education/educational-challenges-and-opportunities-covid-19-pandemic. Erişim Tarihi: 28 Haziran 2021.
  • Sarwar S, Waheed R, Sarwar S, et al (2020). COVID-19 challenges to Pakistan: Is GIS analysis useful to draw solutions? Science of the Total Environment, 730, 139089.
  • SB (2020). COVID-19 salgın yönetimi ve çalışma rehberi. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66393/covid-19-salgin-yonetimi-ve-calisma-rehberi. html. Erişim Tarihi: 5 Temmuz 2021.
  • SB (2021). COVID-19 Bilgilendirme Sayfası. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html. Erişim Tarihi: 3 Temmuz 2021.
  • Turkish Statisticial Institute (TSI) (2019). Population and demography. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search?text=n%C3%BCfus&dil=2. Erişim Tarihi: 30 Haziran 2021.
  • UNESCO (2020a). Responding to COVID-19 and beyond: The global education coalition in action. Paris: OECD Publishing. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition. Erişim Tarihi: 29 Haziran 2021.
  • UNESCO (2020b). Global Education Monitoring Report. Inclusion and education: All means all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718. Erişim Tarihi: 29 Haziran 2021.
  • UNESCO (2020c). What Have we learnt?: Overview of findings from a survey of ministries of edecation on national responses to COVID-19. http://tcg.uis.unesco.org/wp-content/uploads/sites/4/2020/10/National-Education-Responses-to-COVID-19-WEB-final_EN.pdf. Erişim Tarihi: 29 Haziran 2021.
  • Ustaoglu E & Aydınoglu A.C (2020). Suitability evaluation of urban construction land in Pendik district of Istanbul, Turkey. Land Use Policy, 99, 104783.
  • WHO (2021). WHO Coronavirüs Disease (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/. Erişim Tarihi: 5 Temmuz 2021.
  • Xie H, He Y & Choi Y (2020). Warning of negative effects of land-use changes on ecological security based on GIS. Science of the Total Environment, 704, 135427.
  • YÖK (2020). YÖK dersleri platformu öğrencilerin erişimine açıldı. https: //www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2020/yok-dersleri-platformu-erisime-acildi.pdf. Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2021.
  • Yomralıoğlu T (2009). Coğrafi bilgi sistemleri temel kavramlar ve uygulamalar. Seçil Ofset, Istanbul, 480 ss.
  • Zhou C, Su F & Pei T (2020). COVID-19: Challenges to GIS with Big Data. Geography and Sustainability, 1, 77–87.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Başeğmez 0000-0002-7704-9510

Cevdet Coşkun Aydın 0000-0003-2064-6936

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Başeğmez, M., & Aydın, C. C. (2022). Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi. Geomatik, 7(3), 209-219. https://doi.org/10.29128/geomatik.971403
AMA Başeğmez M, Aydın CC. Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi. Geomatik. Aralık 2022;7(3):209-219. doi:10.29128/geomatik.971403
Chicago Başeğmez, Murat, ve Cevdet Coşkun Aydın. “Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde Okul bahçe Ve sınıflarının CBS Ile değerlendirilmesi”. Geomatik 7, sy. 3 (Aralık 2022): 209-19. https://doi.org/10.29128/geomatik.971403.
EndNote Başeğmez M, Aydın CC (01 Aralık 2022) Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi. Geomatik 7 3 209–219.
IEEE M. Başeğmez ve C. C. Aydın, “Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi”, Geomatik, c. 7, sy. 3, ss. 209–219, 2022, doi: 10.29128/geomatik.971403.
ISNAD Başeğmez, Murat - Aydın, Cevdet Coşkun. “Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde Okul bahçe Ve sınıflarının CBS Ile değerlendirilmesi”. Geomatik 7/3 (Aralık 2022), 209-219. https://doi.org/10.29128/geomatik.971403.
JAMA Başeğmez M, Aydın CC. Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi. Geomatik. 2022;7:209–219.
MLA Başeğmez, Murat ve Cevdet Coşkun Aydın. “Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde Okul bahçe Ve sınıflarının CBS Ile değerlendirilmesi”. Geomatik, c. 7, sy. 3, 2022, ss. 209-1, doi:10.29128/geomatik.971403.
Vancouver Başeğmez M, Aydın CC. Türkiye’de COVID-19 sürecinde alınan önlemler çerçevesinde okul bahçe ve sınıflarının CBS ile değerlendirilmesi. Geomatik. 2022;7(3):209-1.