Four new epigraphic finds from the Mihalıççık District encourage us to reconsider the role that villages and associations played among those who made dedications to the divine pair Hosios kai Dikaios. According to the distribution of the evidence, the cult originated and remained concentrated on the north-east of Phrygia Epiktetos, but spread all over western Asia Minor and even beyond. After surveying the documents known previously especially thanks to M. Ricl (1991; 1992a; 2008) and classifying elements of the dedication formula, slightly improved readings and interpretations are offered for the five inscriptions (re-) published by H. Güney (2018a): twice, the imperial slave Chryseros is attested as fulfilling vows to the gods together with his fellow villagers (nos. 2, 3); three other instances, however, involve associations: perhaps a Β̣[ακχῖ]ον, the obscure Παρ[---]διᾶται, and the Κταηνοῖ, further specified as the Βα<κ>χῖον τὸ περὶ Τύραννον (nos. 4, 5, 1). The combined evidence catalogued by Ricl and Güney adds up to some 185 dedications to Hosios kai Dikaios, including, in their views, 17 cases that originated from village communities, compared to only two by associations. The present study argues instead that the ascertained evidence for villages is only six and that this is on par with the documentation of associations. All six of the latter can be identified as Dionysiac thiasoi.
Hosios and Dikaios Apollo Helios votive (εὐχή) dedication formula Choria Considiana Chryseros Dionysiac Association Bakchion East Phrygia Türkmen Mountains Mihalıççık Eskişehir Kütahya
Mihalıçcık civarından dört yeni epigrafik buluntu, kutsal tanrı çifti Hosios ve Dikaios’a adak adayanlar arasında köyler ve derneklerin oynadığı rolü yeniden düşünmemiz için bizi teşvik etmektedir. Belgelerin dağılımına göre kült Phrygia-Epiktetos’un kuzey doğusunda ortaya çıkmış, orada yoğunlaşmış ve oradan tüm Batı Anadolu ve ötesine kadar yayılmıştır. M. Ricl (1991; 1992a; 2008) sayesinde önceden bilinen belgeleri gözden geçirip adak formülasyonlarının unsurlarını sınıflandırdıktan sonra, bu makalede H. Güney (2018a) tarafından (1 tanesi yeniden) yayımlanmış 5 yazıt için ufak düzeltmeler ve yorumlar sunulmaktadır. İmparator kölesi Khryseros’un köylü hemşehrileri ile birlikte bu tanrılara adak adadığı belgelenmiştir (no. 2-3); bununla birlikte diğer üç örnek dernekleri içermektedir: olasılıkla bir Β[ακχῖ]ον, belirsiz Παρ[---]διᾶται ve Βα<κ>χῖον τὸ περὶ Τύραννον olarak da detaylandırılan Κταηνοῖ (no. 4, 5, 1). Ricl ve Güney tarafından toplanıp bir araya getirilen Hosios ve Dikaios adaklarının sayısı aşağı yukarı 185’e çıkmıştır. Onların fikrine göre 17 tanesi kırsal yerleşimlerden belgelenirken, yalnızca 2 tanesi derneklere aittir. Bu çalışma kesin olarak köylere atfedilecek yalnızca altı belgenin olduğunu ve bunun derneklere ilişkin belgelerle eşit olduğunu iddia etmektedir. Bu altı belgenin tamamı Dionysos kült derneğiyle özdeşleştirilmektedir.
Hosios ve Dikaios Apollon Helios adak (εὐχή) adak yazıtı formülü Khoria Konsidiana Khryseros Dionysos kült derneği Bakkhion Doğu Phrygia Türkmen Dağları Mihalıççık Eskişehir Kütahya
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 19 |