Recent epigraphic findings from the territory of Phaselis, including funerary inscriptions obtained through field surveys in the district of Palamut at Hisarçandır in 2018 and excavation results from Idyros in 2024, provide critical new evidence for understanding the city’s religious administration and territorial boundaries. Both inscriptions presented in this article uniquely refer to Athena as the recipient agent of funerary fine regarded as the city’s principal deity as responsible for payments. However, the inscription from Idyros mentions god Hephaistos alongside Athena - notably without the epithet “Polias” – as the recipient agents of fine colection. This distinction invites a comprehensive investigation and analysis of the territorial boundaries of the city of Phaselis throughout its historical development. In order to understand the underlying reasons for this phenomenon, the study first undertakes a comprehensive chronological examination of the territorial boundaries within the historical development of the city of Phaselis. Prior to analyzing the inscriptions themselves, the research addresses the locations where these inscriptions were discovered and contextualizes them within the historical territorial limits of Phaselis. Subsequently, the cults of Athena and Hephaistos within the relevant hinterland are examined. Through this approach, the study aims to shed light on the influence of religious cults on urban boundaries and political structures, revealing the complex networks of interaction that characterized Phaselis and its surrounding region.
Phaselis Idyros Athena Hephaistos Funerary Inscriptions Cults
Phaselis teritoryumundan elde edilen son epigrafik bulgular, Hisarçandır Palamut'ta yapılan yüzey araştırmaları (2018) ve Idyros'taki kazı sonuçları (2024) aracılığıyla elde edilen mezar yazıtları da dahil olmak üzere, şehrin dini yönetimi ve bölgesel sınırlarını anlamak için kritik öneme sahip yeni kanıtlar sunmaktadır. Bu makalede sunulan her iki yazıt da şehrin baş tanrısı olarak kabul edilen ve mezar cezalarının ödenmesinden sorumlu olan Athena tapınağıyla bağlantılı hazinelere benzersiz bir şekilde atıfta bulunmaktadır. Ancak, Idyros yazıtında Athena'nın hazinesinin yanı sıra Hephaistos tanrısının hazinesi de zikredilmekte ve Athena tanrıçasına atıfta bulunurken “Polias” epitheti dikkat çekici bir şekilde atlanmaktadır. Bu durumun nedenini anlamak açısından makalede öncelikle Phaselis kentinin tarihsel gelişim süreci içinde kronolojik çerçeve içinde teritoryum sınırları kapsamlı bir şekilde mercek altına alınmıştır. Ardından, yazıtları analiz etmeden önce, bu çalışma önce yazıtların bulundukları yerleri ve Phaselis'in tarihsel toprak sınırlarını ele alınarak ilgili hinterlanttaki Athena ve Hephaistos kültleri incelenmiştir. Bu şekilde Phaselis teritoryumundan ele geçen yazıtlar ışığında dini kültlerin kent sınırları ve siyasi yapılar üzerindeki etkisi üzerinde yoğunlaşılarak Phaselis ve hinterlandındaki karmaşık etkileşim ağları gözler önüne serilmeye çalışılmıştır.
Yazıtların Türkçeleri şöyledir:
1. Bu mezarı Arthmiouros’un torunu, Oniallis oğlu Aur(elius) Oniallis, kendisi, karısı Trokondas kızı Aur(elia) Mate ile oğlu Oniallis olarak da bilinen Pellonas ve onun karısı Aurelius Tendales(eus?) kızı Rhomysea ile onların çocukları için yaptırdı, başka kimse için değil; eğer biri buna cüret ederse Athena Polias’a 500 denarii ödeyecek.
2. Yazıtın A kısmı çok parçalı olduğu için çeviri yapılamamaktadır.
Yazıt’ın B kısmı: Zosiman’ın oğlu Leukis (=Lucius) ve Nais bu mezarı kendileri, çocukları ve torunları için inşa ettiler. Ben hayatta olduğum sürece, başkalarını buraya gömme hakkı kimseye ait olmayacaktır, ancak ölümümden sonra bu hakkın Onnas’a ait olmasını istiyorum. Herhangi biri buna aykırı bir şekilde davranırsa, Hephaistos ve Athena’ya 1500 denarii ödeyecektir.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Latince ve Klasik Yunan Edebiyatı, Yunan ve Roma Dönemi Arkeolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 |