Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 11, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2013). Türkiye’de uygulanan ve değişen eğitim programlarının psikolojik temelleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22 (22), 31-45 .
  • Aslan, M. (2019a). Zeka oyunları dersine giren öğretmenlerin derste yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Scientific Educational Studies, 3 (1) , 56-73 .
  • Aslan, M. (2019b). Toplumun mangala oyununa ilişkin algıları. Halk kültüründe oyun, müzik ve dans sempozyumu, 89-101.
  • Demirel, T. (2015). Zeka oyunlarinin Türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
  • Kılıçaslan, H. ve Yavuz, H. (2019). PISA sonuçları ile Türkiye’de eğitim harcamaları ilişkisi. Bilgi, 21(2), 296- 319.
  • Küçükyıldız, A. (2011). Türkiye ve Türk Dünyasındaki Mangala Oyunları (Adlar). Mangala. blogcu.com. Erişim Tarihi: 16.10.2022.
  • Lin, C. P., Shao, Y. J., Wong, L. H., Li Y. J. ve Niramitranon, J. (2011). The ımpact of using synchronous collaborative virtual tangram in children’s geometric. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 250-258.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition).Calif. : SAGE Publications.
  • MEB. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, E. (2019). Zeka oyunlarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve problem çözme algılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TTKB. (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu zeka oyunları dersi öğretim programı, MEB 2013, sayı 118.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türkoğlu B. (2016). Oyun temelli bilişsel gelişim programının (otbgp) 60-72 aylık çocukların bilişsel gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Umay, A. (2007). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • https://www.mangalafederasyonu.org.tr/index.php/mangala-blog/oyun-arsivi/turk-mangalasi-oyun-arsivi. Erişim tarihi:15.10.2022

İlkokul 2. Sınıf Öğretmenlerin Mangala Oyununa İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 11, 31.12.2022

Öz

Mevcut öğretim programlarımız arasında yer alan Zeka Oyunları dersi ile ilgili yapılmış birçok araştırmada bu dersin öğrencilerin gelişim alanlarına katkısı oldukça yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu dersin içeriği incelendiğinde birçok oyun türünden oluştuğu görülmektedir. Bu oyunlar arasında yer alan Mangala oyunu da bu ders kapsamında öğrencilere öğretilmektedir. Mangala oyunu, yakın zamanda farkındalık çalışmaları ile birlikte okul ve sınıflarda yerini almıştır. Mangalanın tarihi incelendiğinde aslında yeni bir oyun olmadığı, çok önceleri atalarımız tarafından da oynandığı görülmektedir.
Araştırmamızda tarihi Mangala oyununun ilkokul ikinci kademesinde yer alan öğretmenlerin bu oyuna ilşkin algıları incelenmiştir. Araştırmanın verileri nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma konusunun detaylı bir biçimde incelenmesi açısından yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmanın örnekleminin Şanlıurfa ili merkez ilçelerinde görev yapan 7 erkek ve 5 kadın öğretmenden oluşan 12 kişi oluşturmuştur. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi ile kodlanıp temalara ayrılarak bulgulanmıştır.
Araştırma sonucunda mangala kavramının “oyun ve eğlenme aracı olduğu”, Mangala oyunun öğrencilerin “zihinsel ve sosyal gelişim alanlarına” daha fazla katkı sunduğu, Mangala oyunun öğrencilerin “saygı ve adalet değerleri ile problem çözme ve yaratıcılı becerilerini” geliştirdiği, Mangala oyun sürecinde en büyük problemin “fiziki yetersizlikler” olduğu ve Mangala oyunun en çok “Matematik” dersi ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2013). Türkiye’de uygulanan ve değişen eğitim programlarının psikolojik temelleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22 (22), 31-45 .
  • Aslan, M. (2019a). Zeka oyunları dersine giren öğretmenlerin derste yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Scientific Educational Studies, 3 (1) , 56-73 .
  • Aslan, M. (2019b). Toplumun mangala oyununa ilişkin algıları. Halk kültüründe oyun, müzik ve dans sempozyumu, 89-101.
  • Demirel, T. (2015). Zeka oyunlarinin Türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
  • Kılıçaslan, H. ve Yavuz, H. (2019). PISA sonuçları ile Türkiye’de eğitim harcamaları ilişkisi. Bilgi, 21(2), 296- 319.
  • Küçükyıldız, A. (2011). Türkiye ve Türk Dünyasındaki Mangala Oyunları (Adlar). Mangala. blogcu.com. Erişim Tarihi: 16.10.2022.
  • Lin, C. P., Shao, Y. J., Wong, L. H., Li Y. J. ve Niramitranon, J. (2011). The ımpact of using synchronous collaborative virtual tangram in children’s geometric. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 250-258.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition).Calif. : SAGE Publications.
  • MEB. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, E. (2019). Zeka oyunlarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve problem çözme algılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TTKB. (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu zeka oyunları dersi öğretim programı, MEB 2013, sayı 118.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türkoğlu B. (2016). Oyun temelli bilişsel gelişim programının (otbgp) 60-72 aylık çocukların bilişsel gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Umay, A. (2007). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • https://www.mangalafederasyonu.org.tr/index.php/mangala-blog/oyun-arsivi/turk-mangalasi-oyun-arsivi. Erişim tarihi:15.10.2022
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Aslan 0000-0003-2373-2768

Elvan Gökçen Bu kişi benim 0000-0003-3542-6784

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, M., & Gökçen, E. (2022). İlkokul 2. Sınıf Öğretmenlerin Mangala Oyununa İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Göbeklitepe Eğitim Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-11.