The Prophet's (s.a.s.) actions, which are expressed with the concept of actual sunnah in the works of hadith methodology, are handled with the concept of ef'āl al-Rasūl in fiqh methodology. The actual sunnah, which has the same criteria as the oral and tacrīrī sunnah in terms of determining its belonging to the Prophet, is different from them in terms of determining its evidence. This difference has been discussed by Islamic scholars since the early period. Abu Ishāq al-Shīrāzī (d. 476/1083), one of these scholars, is the author of some of the first works of usul al-fiqh that have survived to the present day, and his views on the evidence of the actual sunnah are important. Shīrāzī, who mentioned the disputes on the subject in his works under the title of 'Ef'āl al-Rasūl, defended his preferred views with narrative and rational arguments and criticized the opposing views. According to him, the Sunnah in action is of two types in terms of evidence: those that are performed for the purpose of worship and those that are not performed for the purpose of wors-hip. The acts performed for the purpose of worship are divided into three parts: obedience to a command, the declaration of a command, or acts performed for the purpose of ibtidāi/mujarrad, that is, the construction of a new ruling. The acts in this last section are of two types: those who-se rulings are known and those whose rulings are unknown. In this respect, the rulings evidenced by the sunnah in action vary according to these parts. These are touched upon in this study.
Hadis usulü eserlerinde fiilî sünnet kavramıyla ifade edilen Hz. Peygamber’in (s.a.s.) fiilleri, fıkıh usulünde ef‘âlu’r-Resûl kavramıyla ele alınmaktadır. Hz. Peygamber’e aidiyetinin tespit edilmesi açısından kavlî ve takrîrî sünnetle aynı kriterlere sahip olan fiilî sünnet, delâletinin tespiti açı-sından farklı olmaktadır. Bu farklılık ilk dönemden itibaren İslam âlimleri tarafından tartışıla gelmiştir. Bu âlimlerden biri olan Ebû İshâk eş-Şîrâzî (ö. 476/1083), günümüze ulaşan ilk usûlü fıkıh eserlerinden bir kısmının müellifi olması hasebiyle onun fiilî sünnetin delâletiyle ilgili gö-rüşleri önem arz etmektedir. Konuya dair ihtilafları eserlerinde Ef‘âlu’r-Resûl başlığı altında zik-reden Şîrâzî, tercih ettiği görüşleri naklî ve aklî delillerle savunmuş; karşıt görüşleri eleştirmiştir. Ona göre fiilî sünnet, delâlet açısından ibadet maksadıyla yapılan ve ibadet maksadıyla yapılma-yan olmak üzere iki türlüdür. İbadet maksadıyla yapılan fiiller ise bir emre ittibâ, bir emrin beya-nı ve ibtidâi/mücerred yani yeni bir hükmün inşası maksadıyla yapılan fiiller şeklinde üç kısma ayrılır. Bu son kısımdaki fiiller, şer‘î hükmü bilinen ve şer‘î hükmü bilinmeyen olmak üzere iki şekildedir. Bu itibarla fiilî sünnetin delâlet ettiği hükümler, bu kısımlara göre değişmektedir. Bu çalışmada bunlara temas edilmiştir.
Hadis Sünnet Fiilî Sünnet Hz. Peygamber’in Fiillerinin Delâleti Şîrâzî
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |