Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination on Conscious Consumption Behaviour of Y Generation Consumers

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 4, 111 - 124, 20.12.2018
https://doi.org/10.31006/gipad.415372

Öz

Especially depletion of non-renewable resources in
world rapidly and improper practices has begun to concern primarily businesses
and then consumers compared to past, conscious consumption behaviour became a
must from all ages of consumers’ behaviour. From this point of view, the
purpose of this study is to present the conscious consumption behaviour of Y
generation consumers based on the idea that generations have different
qualifications. Within a qualitative approach, deep interview technique was
employed for data collection. In order to define study group, convenience
sampling which is a one of purposive sampling methods was used. Each
participant in study group constitutes Y generation consumers. In the study,
semi-structured interview form was used for data collection tool. Descriptive
analysis technique was benefited for analysis of data gathered from interviews.
According to the findings of study, it is seen that Y generation consumers
concentrate on ethical behaviour and socially responsible behaviour in their
conscious consumption behaviour among other dimensions.

Kaynakça

  • Ağlargöz, F. (2017). Kuşaklararası Sosyal Medya. Özkoç, H. H., ve Bayrakdaroğlu F. (Ed.). Kuşak Kavramına Disiplinler Arası Bakış. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Altuntuğ, N. (2012). ‘’Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili’’, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1):203-212.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., ve Torlak, Ö. (2016). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Ay, C., & Ecevit, Z. (2005). Çevre Bilinçli Tüketiciler. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi(10), 238-263.
  • Aydın, A. E., Marangoz, M., ve Fırat, A. (2015). ‘’Tüketim Kültürü Çalışmaları Üzerine Bir Literatür Taraması’’, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7 (1):23-40.
  • Ayvaz, T. (2013, 7 13). 11 18, 2017 tarihinde dijitalajanslar.com: http://www.dijitalajanslar.com/y-kusagi/ adresinden alındı.
  • Berkup, S. B. (2014). ‘’Working With Generations X and Y In Generation Z Period: Management of Different Generations In Business Life’’, Mediterranean Journal of Social Sciences, 5 (19):218-229.
  • Buğday, E. B. (2015). Bilinçli Tüketici Ölçeği Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Erciş, A., ve Türk, B. (2016). Etik Çerçevesinde Tüketim, Tüketici ve Çevre: Ekolojik Okuryazarlığın Moderatör Rolü. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 20(2), 1-24.
  • Eroğlu, E. (2012). Tüketici Davranışı Kavramı ve Özellikleri. Odabaşı, Y. (Ed.). Tüketici Davranışları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gülmez, M. (2006). ‘’Pazarlama Yönü İtibariyle Bilinçli Tüketim ve Bilinçli Tüketiciye İlişkin Bir Saha Araştırması’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1-2):153-178.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hatipler, M. (2017). ‘’Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya’’ Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1):32-50.
  • Karsu, S. (2013). Tüketici Bilinci ve Bilinçli Tüketim. Velioğlu. M. N., (Ed.). Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketici. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Okan, E. Y., ve Yalman, N. (2013). ‘’Türkiye'de Tartışmalı Reklamlar: Kuşaklar Arası Karşılaştırma’’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2):135-152.
  • Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Özgül, E. (2010). Tüketicilerin Değer Yapıları, Gönüllü Sade Yaşam Tarzı ve Sürdürülebilir Tüketim Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 28(2), 117-150.
  • Saracel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Özdemir, Ş., Yelken, R., Dündar, S., ve Karaca, Y. (2002). Afyon İli Tüketim Analizi Tüketici Davranışları ve Eğilimleri. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Türnüklü, A. (2000). ‘’Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme’’, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24):543-559.
  • Uğurhan, Y. C., & Öztürk, M. C. (2015). Tüketicilerin Sosyal Sorumluluk Davranışlarının Kurumların Sosyal Sorumluluk Eylemlerine Yönelik Tutumları ile İlişkisi: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 705-725.
  • Yaraş, E., Akın, E., ve Şakacı, B. K. (2011). Tüketicilerin Çevre Bilinci Düzeyini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 9(35), 117-126.
  • Yıldız, Z., & Kuru, H. A. (2015). Rasyonel-İrrasyonel Tüketimin Belirleyicileri ve Ispartada Bir Araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(20), 655-682.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a106b6fed4276.94123240 (17.11.2017)
  • https://en.oxforddictionaries.com/definition/generation (17.11.2017)
  • https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/generation (17.11.2017)

Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 4, 111 - 124, 20.12.2018
https://doi.org/10.31006/gipad.415372

Öz

Dünyada
özellikle yenilenemez kaynakların hızla yok olması ve yanlış uygulamalar
öncelikle işletmeleri ardından tüketicileri eskiye nazaran daha fazla
ilgilendirmeye başlamış, bilinçli tüketim davranışı ise her yaştan tüketicinin
sahip olması gereken davranış biçimi halini almıştır. Bu noktadan hareketle,
çalışmanın amacı kuşakların farklı özelliklere sahip olduğu bilgisinden yola
çıkarak Y kuşağı tüketicilerinin bilinçli tüketim davranışlarını ortaya
koymaktır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada veri toplama tekniği olarak
derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme tekniğinden
yararlanılmıştır.  Çalışma grubundaki
katılımcıların her biri Y kuşağı tüketicilerini temsil etmektedir. Araştırmada
veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Görüşmelerin sonunda elde edilen verileri analiz etmek için betimsel analiz
tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, Y
kuşağı tüketicilerinin bilinçli tüketim davranışlarında etik davranışı ve
sosyal sorumlu davranışı diğer boyutlara göre ön plana çıkardığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Ağlargöz, F. (2017). Kuşaklararası Sosyal Medya. Özkoç, H. H., ve Bayrakdaroğlu F. (Ed.). Kuşak Kavramına Disiplinler Arası Bakış. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Altuntuğ, N. (2012). ‘’Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili’’, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1):203-212.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., ve Torlak, Ö. (2016). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Ay, C., & Ecevit, Z. (2005). Çevre Bilinçli Tüketiciler. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi(10), 238-263.
  • Aydın, A. E., Marangoz, M., ve Fırat, A. (2015). ‘’Tüketim Kültürü Çalışmaları Üzerine Bir Literatür Taraması’’, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7 (1):23-40.
  • Ayvaz, T. (2013, 7 13). 11 18, 2017 tarihinde dijitalajanslar.com: http://www.dijitalajanslar.com/y-kusagi/ adresinden alındı.
  • Berkup, S. B. (2014). ‘’Working With Generations X and Y In Generation Z Period: Management of Different Generations In Business Life’’, Mediterranean Journal of Social Sciences, 5 (19):218-229.
  • Buğday, E. B. (2015). Bilinçli Tüketici Ölçeği Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Erciş, A., ve Türk, B. (2016). Etik Çerçevesinde Tüketim, Tüketici ve Çevre: Ekolojik Okuryazarlığın Moderatör Rolü. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 20(2), 1-24.
  • Eroğlu, E. (2012). Tüketici Davranışı Kavramı ve Özellikleri. Odabaşı, Y. (Ed.). Tüketici Davranışları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gülmez, M. (2006). ‘’Pazarlama Yönü İtibariyle Bilinçli Tüketim ve Bilinçli Tüketiciye İlişkin Bir Saha Araştırması’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1-2):153-178.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hatipler, M. (2017). ‘’Postmodernizm, Tüketim, Popüler Kültür ve Medya’’ Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1):32-50.
  • Karsu, S. (2013). Tüketici Bilinci ve Bilinçli Tüketim. Velioğlu. M. N., (Ed.). Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketici. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Okan, E. Y., ve Yalman, N. (2013). ‘’Türkiye'de Tartışmalı Reklamlar: Kuşaklar Arası Karşılaştırma’’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2):135-152.
  • Özbölük, T. (2010). Pazarlamada Bilinçli Tüketim ve Tüketicilerin Bilinçli Tüketime İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Özgül, E. (2010). Tüketicilerin Değer Yapıları, Gönüllü Sade Yaşam Tarzı ve Sürdürülebilir Tüketim Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 28(2), 117-150.
  • Saracel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Özdemir, Ş., Yelken, R., Dündar, S., ve Karaca, Y. (2002). Afyon İli Tüketim Analizi Tüketici Davranışları ve Eğilimleri. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Türnüklü, A. (2000). ‘’Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme’’, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24):543-559.
  • Uğurhan, Y. C., & Öztürk, M. C. (2015). Tüketicilerin Sosyal Sorumluluk Davranışlarının Kurumların Sosyal Sorumluluk Eylemlerine Yönelik Tutumları ile İlişkisi: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 705-725.
  • Yaraş, E., Akın, E., ve Şakacı, B. K. (2011). Tüketicilerin Çevre Bilinci Düzeyini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 9(35), 117-126.
  • Yıldız, Z., & Kuru, H. A. (2015). Rasyonel-İrrasyonel Tüketimin Belirleyicileri ve Ispartada Bir Araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(20), 655-682.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5a106b6fed4276.94123240 (17.11.2017)
  • https://en.oxforddictionaries.com/definition/generation (17.11.2017)
  • https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/generation (17.11.2017)
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şemsettin Ozan Çelebi 0000-0003-2340-7463

Funda Bayrakdaroğlu 0000-0003-4460-0473

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çelebi, Ş. O., & Bayrakdaroğlu, F. (2018). Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(4), 111-124. https://doi.org/10.31006/gipad.415372
AMA Çelebi ŞO, Bayrakdaroğlu F. Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. GİPAD. Aralık 2018;2(4):111-124. doi:10.31006/gipad.415372
Chicago Çelebi, Şemsettin Ozan, ve Funda Bayrakdaroğlu. “Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 2, sy. 4 (Aralık 2018): 111-24. https://doi.org/10.31006/gipad.415372.
EndNote Çelebi ŞO, Bayrakdaroğlu F (01 Aralık 2018) Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 2 4 111–124.
IEEE Ş. O. Çelebi ve F. Bayrakdaroğlu, “Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, GİPAD, c. 2, sy. 4, ss. 111–124, 2018, doi: 10.31006/gipad.415372.
ISNAD Çelebi, Şemsettin Ozan - Bayrakdaroğlu, Funda. “Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma”. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 2/4 (Aralık 2018), 111-124. https://doi.org/10.31006/gipad.415372.
JAMA Çelebi ŞO, Bayrakdaroğlu F. Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. GİPAD. 2018;2:111–124.
MLA Çelebi, Şemsettin Ozan ve Funda Bayrakdaroğlu. “Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 4, 2018, ss. 111-24, doi:10.31006/gipad.415372.
Vancouver Çelebi ŞO, Bayrakdaroğlu F. Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. GİPAD. 2018;2(4):111-24.