Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Moda Pazarlama Çalışmalarının Metodolojik Bağlamda İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 10, 68 - 83, 31.12.2021
https://doi.org/10.31006/gipad.957435

Öz

Bu çalışmanın amacı moda pazarlama çalışmalarını, benimsenen paradigma ve yöntem bakımından inceleyerek, araştırmacılara yönteme dair bir çerçeve sunmaktır. Bu amaçla öncelikle, pozitivist ve post-pozitivist paradigmalara dair kavramsal açıklamalara yer verilmiştir. Sonrasında ise Ulusal Tez Merkezi’nde bulunan moda pazarlama tezleri içerik analizi ile incelenmiş, paradigma bakımından yıllara göre dağılımları gösterilmiştir. Ayrıca çalışmalarda yararlanılan veri toplama araçları, veri analiz teknikleri ve araştırma desenleri incelenerek yaygın benimsenen ve yeni benimsenmeye başlanan teknikler açıklanmıştır. Sonuçlar incelendiğinde moda pazarlama çalışmalarında nicel araştırmaların sıklıkla kullanıldığı, nitel ve karma araştırmaların kullanımının son yıllarda dikkat çekmektedir. Nicel çalışmalarda, anketler ve istatistiksel analizler yaygın olarak kullanılmakta ve araştırma deseni olarak da nedensel araştırmalar sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Nitel çalışmalarda, araştırmanın karakteristiğine ve desenine uygun biçimde farklı veri toplama teknikleri ve analizler kullanılmaktadır. Karma çalışmaların ise çoğunlukla, amacına uygun olarak, çoklu yöntemler benimsenerek tasarlandığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Bakır, N. O. (2013). Pazarlama alanında yapılan doktora tezlerinin kategorik olarak değerlendirilmesi (1994 - 2012). Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 10 (40), 1-13
  • Barnes , L., and Lea-Greenwood, G. (2006). “Fast fashioning the supply chain: shaping the research agenda. Journal of Fashion Marketing and Management, 10 (3), 259-271.
  • Bryman, A. (2006). Integrating quantitative and qualitative research: how is it done? Qualitative research, 6(1), 97-113.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods (4th ed.). New York: Oxford University Press.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, and S. B. Demir, Trans.) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Denzin, N. K., and Lincoln, Y. S. (2008). The landscape of qualitative research (3rd ed.). Sage.
  • Erdoğan, B. Z., Doğan, S. (2018). Sosyal Bilim Olarak Pazarlama. Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji: bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum (2nd ed.). Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist metodoloji ve ötesi araştırma tasarımları niteliksel ve istatistiksel yöntemler (3rd ed.). Ankara: Erk Yayınları.
  • Gegez, E. (2010). Pazarlama araştırmaları (3rd ed.). İstanbul: Beta.
  • Geray, H. (2016). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş (2nd ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (2nd ed.). (A. Ersoy, and P. Yalçınoğlu, Trans.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Guba, E. G., and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Los Angeles: Sage.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., and Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin.
  • Güven, S. (1996). Toplum biliminde araştırma yöntemleri. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Hughes, C. (2006). Quantitative and qualitative approaches to social research.
  • Ilgar, M. Z., and Coşgun Ilgar, S. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori. 197-247.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık.
  • Kartarı, A. (2017). Nitel düşünce ve etnografi: etnografik yönteme düşünsel bir yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1), 207-2020.
  • Keat, R., and Urry, J. (2016). Bilim olarak sosyal teori (3rd ed.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kuş, E. (2007). Sosyal bilim metodolojisinde paradigma dönüşümü. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 19-41.
  • Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: an interactive approach (3rd ed). California: Sage.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3rd ed.). (S. Turan, Trans.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Muijs, D. (2004). Introduction to quantitative research: doing quantitative research in education with SPSS.
  • Neuman, W. L. (2014). Social research methods qualitative and quantitative (7th ed.). Pearson.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özhan Dedeoğlu, A. (2002). Tüketici davranışları alanında kalitatif araştırmaların önemi ve multidisipliner yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 75-92.
  • Payne, G., and Payne, J. (2004). Key concepts in social research. Sage.
  • Punch, K. F. (2014). Social research quantitative qualitative approaches (3rd ed.). Sage.
  • Sağlam Arı, G., Armutlu, C., Güneri Tosunoğlu, N., and Yücel Toy, B. (2009). Pozitivist ve postpozitivist paradigmalar çerçevesinde metodoloji tartışmalarının yönetim ve pazarlama alanlarına yansımaları. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 113-141.
  • Sınıksaran, E., and Aktütün, A. (2004). Karl Popper'ın yanlışlama kuralı hipotez testleri ve iktisat. İktisat Fakültesi Mecmuası, 54(2), 47-60.
  • Tanyaş, B. (2014). Nitel araştırma yöntemlerine giriş: genel ilkeler ve psikolojideki uygulamaları. Eleştirel Psikoloji Bülteni, (5), 25-38.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık

A Methodological Review of Fashion Marketing Studies

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 10, 68 - 83, 31.12.2021
https://doi.org/10.31006/gipad.957435

Öz

In this study, fashion marketing studies were examined in terms of method in line with the paradigms adopted in the social sciences. Firstly, explanations of the concepts were presented in order to make sense of the nature of positivist, post-positivist paradigms and quantitative, qualitative research. Then, theses written in the field of fashion marketing in The Council of Higher Education (CoHE) National Thesis Center were analyzed by content analysis. These analyzes were carried out to show the distribution of theses by years in terms of paradigm. In addition, the data collection tools, data analysis techniques and research patterns utilized in the studies were examined, and the techniques that were widely adopted and started to be adopted were explained. According to the findings, quantitative studies are widely used in fashion marketing studies and it has been observed that the use of qualitative and mixed studies have increased in recent years. In quantitative studies, questionnaires and statistical analyzes are widely used and causal research is often applied. In qualitative studies, different data collection and analysis methods are adopted in accordance with the characteristics and design of the research. It has been concluded that mixed studies are mostly designed by adopting multiple methods in accordance with the purpose.

Kaynakça

  • Bakır, N. O. (2013). Pazarlama alanında yapılan doktora tezlerinin kategorik olarak değerlendirilmesi (1994 - 2012). Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 10 (40), 1-13
  • Barnes , L., and Lea-Greenwood, G. (2006). “Fast fashioning the supply chain: shaping the research agenda. Journal of Fashion Marketing and Management, 10 (3), 259-271.
  • Bryman, A. (2006). Integrating quantitative and qualitative research: how is it done? Qualitative research, 6(1), 97-113.
  • Bryman, A. (2016). Social research methods (4th ed.). New York: Oxford University Press.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, and S. B. Demir, Trans.) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Denzin, N. K., and Lincoln, Y. S. (2008). The landscape of qualitative research (3rd ed.). Sage.
  • Erdoğan, B. Z., Doğan, S. (2018). Sosyal Bilim Olarak Pazarlama. Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji: bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum (2nd ed.). Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist metodoloji ve ötesi araştırma tasarımları niteliksel ve istatistiksel yöntemler (3rd ed.). Ankara: Erk Yayınları.
  • Gegez, E. (2010). Pazarlama araştırmaları (3rd ed.). İstanbul: Beta.
  • Geray, H. (2016). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş (2nd ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (2nd ed.). (A. Ersoy, and P. Yalçınoğlu, Trans.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Guba, E. G., and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Los Angeles: Sage.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., and Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin.
  • Güven, S. (1996). Toplum biliminde araştırma yöntemleri. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Hughes, C. (2006). Quantitative and qualitative approaches to social research.
  • Ilgar, M. Z., and Coşgun Ilgar, S. (2013). Nitel bir araştırma deseni olarak gömülü teori. 197-247.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık.
  • Kartarı, A. (2017). Nitel düşünce ve etnografi: etnografik yönteme düşünsel bir yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1), 207-2020.
  • Keat, R., and Urry, J. (2016). Bilim olarak sosyal teori (3rd ed.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kuş, E. (2007). Sosyal bilim metodolojisinde paradigma dönüşümü. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 19-41.
  • Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: an interactive approach (3rd ed). California: Sage.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3rd ed.). (S. Turan, Trans.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Muijs, D. (2004). Introduction to quantitative research: doing quantitative research in education with SPSS.
  • Neuman, W. L. (2014). Social research methods qualitative and quantitative (7th ed.). Pearson.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özhan Dedeoğlu, A. (2002). Tüketici davranışları alanında kalitatif araştırmaların önemi ve multidisipliner yaklaşımlar. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 75-92.
  • Payne, G., and Payne, J. (2004). Key concepts in social research. Sage.
  • Punch, K. F. (2014). Social research quantitative qualitative approaches (3rd ed.). Sage.
  • Sağlam Arı, G., Armutlu, C., Güneri Tosunoğlu, N., and Yücel Toy, B. (2009). Pozitivist ve postpozitivist paradigmalar çerçevesinde metodoloji tartışmalarının yönetim ve pazarlama alanlarına yansımaları. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 113-141.
  • Sınıksaran, E., and Aktütün, A. (2004). Karl Popper'ın yanlışlama kuralı hipotez testleri ve iktisat. İktisat Fakültesi Mecmuası, 54(2), 47-60.
  • Tanyaş, B. (2014). Nitel araştırma yöntemlerine giriş: genel ilkeler ve psikolojideki uygulamaları. Eleştirel Psikoloji Bülteni, (5), 25-38.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Öztay 0000-0002-1904-7963

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Öztay, H. (2021). A Methodological Review of Fashion Marketing Studies. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 5(10), 68-83. https://doi.org/10.31006/gipad.957435
AMA Öztay H. A Methodological Review of Fashion Marketing Studies. GİPAD. Aralık 2021;5(10):68-83. doi:10.31006/gipad.957435
Chicago Öztay, Hilal. “A Methodological Review of Fashion Marketing Studies”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 5, sy. 10 (Aralık 2021): 68-83. https://doi.org/10.31006/gipad.957435.
EndNote Öztay H (01 Aralık 2021) A Methodological Review of Fashion Marketing Studies. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 5 10 68–83.
IEEE H. Öztay, “A Methodological Review of Fashion Marketing Studies”, GİPAD, c. 5, sy. 10, ss. 68–83, 2021, doi: 10.31006/gipad.957435.
ISNAD Öztay, Hilal. “A Methodological Review of Fashion Marketing Studies”. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 5/10 (Aralık 2021), 68-83. https://doi.org/10.31006/gipad.957435.
JAMA Öztay H. A Methodological Review of Fashion Marketing Studies. GİPAD. 2021;5:68–83.
MLA Öztay, Hilal. “A Methodological Review of Fashion Marketing Studies”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 10, 2021, ss. 68-83, doi:10.31006/gipad.957435.
Vancouver Öztay H. A Methodological Review of Fashion Marketing Studies. GİPAD. 2021;5(10):68-83.