BibTex RIS Kaynak Göster

Turkısh Children Abroad, The Problems They Face And The Proposals They Have Related To Educatıon

Yıl 2009, Cilt: 4 Sayı: 1, 112 - 130, 01.01.2009

Öz

It is one of the most difficult deeds to bring up individuals to whom people can entrust the future of the societies. This task should be done in a more conciously and disciplined way abroad. This study has addressed the question of “What are the problems and the proposals of Turkish children abroad in relation education?” Survey method is used in attempting to answer the research question of the study. For the purposes of this study, the general population consists of Turkish families who are living abroad and the educational environment they face, the representative sample is the families from Belgium, Switzerland, Germany and Austria. In June 2007 and in May 2009, the researchers visited some places and gathered data for the study. Collection of data was provided by means of literature reviews, analysis of the records and reports, observations and interviews. 30 Turkish citizens and 20 teachers were asked to participate in semi-structured individual interviews. The result of the research has been reached with the data gathered by means of different techniques used, and some suggestions were made. Turkish children abroad have some educational problems. Failure stemmed from not knowing the language used in schools, inability to speak mother tongue in spite of the communicative competence they have in the target language, inadequacy in cultural relationships are some of these problems. Also there are problems related to Turkish families, for example some families are ignorant about their children, they don’t give importance to Turkish ve Turkish Cultural Lessons, they are relunctant to take part in enlightening and awareness raising activities, there is a lack of effective communication and coldness among family members. It is expected that Turkish representatives and teachers should work in a more devoted way. One of the solutions is to carry out cooperation. An effective, deliberative and constant cooperation should be formed between the schools and the families abroad. Lastly the parents should be informed and convinced about the importance of the cooperation

Kaynakça

  • Arslan, M. (1999), “Almanya’daki Türk İşçi Çocuklarının Eğitim ve Alman Toplumuna Uyum Sorunları “, TÖMER Dil ve İnsan Dergisi, 3, 18; 31-39.
  • Aydın, A. (2008). “Almanya ve Belçika’daki Türk Öğrencilerin Türkçe ve Türk Kültürü Derslerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. I. Uluslararası Avrupalı Türkler Kongresi “Eğitim ve Kültür”. (Belçika, Antwerp: 22-23 Şubat 2008), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1,165;106-114.
  • Aydoğan, İ. (2008). “Yurtdışına Gönderilen Öğretmenlerin Sorunları (KKTC Örneği)”. I. Uluslararası Avrupalı Türkler Kongresi “Eğitim ve Kültür”. (Belçika, Antwerp: 22-23 Şubat 2008), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1,165; 220-235
  • Baytekin, Ç. (1992), Yurtdışında Öğrenim Gören Öğrencilere Uygulanan Türk Dili Öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bingöl, A. S. (2007). “Bingöl. “Türk Göçmen İşçi Çocuklarına Dönük Eğitim Politikaları ve Uygulamaları: Almanya ve Hollanda Örneği”. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (5–7 Eylül 2007);.396-403.
  • Can, M ‘2008). “Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimi ve Uyumunda Öğretmenlerin Sorumlulkları”. I. Uluslararası Avrupalı Türkler Kongresi “Eğitim ve Kültür”. (Belçika, Antwerpen: 22-23 Şubat 2008), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1,165; 286-302
  • Çetinkaya, B. (2004). Ruhsal Açıdan Sağlıklı Aile Sağlıklı Çocuk, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Foulquie, P. (1994) Pedagoji Sözlüğü, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Gordon, T. (1993). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, Çev: E.Aksay ve B.Özkan, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Gordon, T. (1989). Etkili Ana Baba Eğitimi. (Çev:Serra Cider), İstanbul: Özal Basımevi
  • Ohlsen , M.M. , A. M. Horne and C.F. Lawe (1988). Group Counseling. Third Ed. Holt Rinehard Winston Inc.
  • Parman, T. (2000). Ergenlik Ya da Merhaba Hüzün. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Temel, Z. F. ve A. B. Aksoy (2001). Ergen ve Gelişimi Yetişkinliğe İlk Adım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezcan, M. (1994). “Ülkemizde Göç ve Eğitim Sorunları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27, 1; 61-67.
  • Turan, K. (1997). Almanya’da Türk Olmak. Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Bilim Serisi, 103.

Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri

Yıl 2009, Cilt: 4 Sayı: 1, 112 - 130, 01.01.2009

Öz

Toplumların geleceğini emanet edecekleri bireyleri yetiştirmek en zor işlerden birini oluşturur. Bu görevin yurt dışı ortamlarda daha bilinçli ve disiplinli yapılması gerekir. “Yurt dışındaki Türk çocuklarının eğitimiyle ilgili sorunlar ve çözüm önerileri nelerdir?” sorusuyla bu araştırmanın problemi belirlenmiştir. Araştırma problemini çözmek üzere tarama modelinden yararlanılmıştır. Çalışma evreni olarak genelde yurtdışında bulunan Türk vatandaşı aileler ve bunların eğitim ortamları, özelde de Belçika, İsviçre, Almanya ve Avusturya’daki aileler seçilmiştir. Araştırmacıların 2007 Haziran ve 2009 mayıs ayında bu ülkelere yaptıkları ziyaretlerinde araştırmanın verileri toplanmıştır. Araştırmanın verileri literatür taraması, kayıt ve raporların incelenmesi, gözlem ve görüşme teknikleriyle sağlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formuyla 30 Türk vatandaşı ve 20 öğretmenle mülakat yapılmıştır. Kullanılan tekniklerle sağlanan verilere dayanarak araştırmaya esas teşkil edecek sonuçlar ortaya konulmuş ve öneriler geliştirilmiştir. Yurtdışında bulunan Türk çocuklarının eğitim sorunları arasında okullardaki eğitim dilini bilmemelerinden kaynaklanan başarısızlık, bu dili öğrenenlerden bir bölümünün de ana dillerini bilememe, kültürel ilişkilerinde yetersizlik sorunları bulunmaktadır. Ailelerin çocuklarıyla ilgilenmeme, Türkçe ve Türkçe Kültür Derslerine, bilgilenme ve bilinçlenme etkinliklerine katılmama, iletişimsizlik ve aile ilişkilerinde kopukluk sorunları da vardır. Türk temsilciliklerinin ve öğretmenlerin de daha özverili çalışmaları beklenmektedir. Sorunların çözüm yöntemlerinden biri işbirliği sürecini işletmektir. Yurt dışında okul aile işbirliğinin bilinçli, yeterli ve sürekli yapılması gerekir. Ana ve babaların bu yönde hazırlanması ve işbirliğinin gereklerine inandırılması gerekir

Kaynakça

  • Arslan, M. (1999), “Almanya’daki Türk İşçi Çocuklarının Eğitim ve Alman Toplumuna Uyum Sorunları “, TÖMER Dil ve İnsan Dergisi, 3, 18; 31-39.
  • Aydın, A. (2008). “Almanya ve Belçika’daki Türk Öğrencilerin Türkçe ve Türk Kültürü Derslerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. I. Uluslararası Avrupalı Türkler Kongresi “Eğitim ve Kültür”. (Belçika, Antwerp: 22-23 Şubat 2008), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1,165;106-114.
  • Aydoğan, İ. (2008). “Yurtdışına Gönderilen Öğretmenlerin Sorunları (KKTC Örneği)”. I. Uluslararası Avrupalı Türkler Kongresi “Eğitim ve Kültür”. (Belçika, Antwerp: 22-23 Şubat 2008), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1,165; 220-235
  • Baytekin, Ç. (1992), Yurtdışında Öğrenim Gören Öğrencilere Uygulanan Türk Dili Öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bingöl, A. S. (2007). “Bingöl. “Türk Göçmen İşçi Çocuklarına Dönük Eğitim Politikaları ve Uygulamaları: Almanya ve Hollanda Örneği”. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (5–7 Eylül 2007);.396-403.
  • Can, M ‘2008). “Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimi ve Uyumunda Öğretmenlerin Sorumlulkları”. I. Uluslararası Avrupalı Türkler Kongresi “Eğitim ve Kültür”. (Belçika, Antwerpen: 22-23 Şubat 2008), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 1,165; 286-302
  • Çetinkaya, B. (2004). Ruhsal Açıdan Sağlıklı Aile Sağlıklı Çocuk, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Foulquie, P. (1994) Pedagoji Sözlüğü, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Gordon, T. (1993). Etkili Öğretmenlik Eğitimi, Çev: E.Aksay ve B.Özkan, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Gordon, T. (1989). Etkili Ana Baba Eğitimi. (Çev:Serra Cider), İstanbul: Özal Basımevi
  • Ohlsen , M.M. , A. M. Horne and C.F. Lawe (1988). Group Counseling. Third Ed. Holt Rinehard Winston Inc.
  • Parman, T. (2000). Ergenlik Ya da Merhaba Hüzün. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Temel, Z. F. ve A. B. Aksoy (2001). Ergen ve Gelişimi Yetişkinliğe İlk Adım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezcan, M. (1994). “Ülkemizde Göç ve Eğitim Sorunları”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27, 1; 61-67.
  • Turan, K. (1997). Almanya’da Türk Olmak. Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Bilim Serisi, 103.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Niyazi Can Bu kişi benim

Mustafa Can Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can, N., & Can, M. (2009). Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(1), 112-130.
AMA Can N, Can M. Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri. SBAD. Ocak 2009;4(1):112-130.
Chicago Can, Niyazi, ve Mustafa Can. “Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları Ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 4, sy. 1 (Ocak 2009): 112-30.
EndNote Can N, Can M (01 Ocak 2009) Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 4 1 112–130.
IEEE N. Can ve M. Can, “Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri”, SBAD, c. 4, sy. 1, ss. 112–130, 2009.
ISNAD Can, Niyazi - Can, Mustafa. “Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları Ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 4/1 (Ocak 2009), 112-130.
JAMA Can N, Can M. Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri. SBAD. 2009;4:112–130.
MLA Can, Niyazi ve Mustafa Can. “Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları Ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 1, 2009, ss. 112-30.
Vancouver Can N, Can M. Yurtdışında Bulunan Türk Çocuklarının Eğitimleriyle İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri. SBAD. 2009;4(1):112-30.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.