Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

3308 Sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’nda Yapılan Değişiklik Sonrası Mesleki Eğitim Merkezi Programlarının 2022 Yılı İlk Üç Aylık Performans Değerlendirmesi

Yıl 2022, , 1 - 17, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1100153

Öz

Çıraklık eğitimi, son yıllarda Millî Eğitim Bakanlığı tarafından mesleki eğitimi güçlendirmek için başlatılan paradigma değişimi içinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu kapsamda, çıraklık eğitiminin gerçekleştirildiği mesleki eğitim merkezi (MEM) programları birçok açıdan iyileştirilmiştir. MEM programlarına yönelik toplumsal farkındalığın artırılması, Türkiye’deki tüm organize sanayi bölgeleri ile MEM programlarının ilişkilendirilmesi, program mezunlarının akademik dersleri yüz yüze alarak lise diplomasına ulaşımının kolaylaştırılması, 3308 sayısı Mesleki Eğitim Kanunu’nda yapılan düzenleme ile öğrencilerin üretim aracılığıyla pratik becerilerinin geliştirilmesi ve yapılan üretim aracılığıyla kazançlarının artırılması bu iyileştirmeler arasında yer almaktadır. Bu iyileştirmelerin yanında MEM tamamlama programları aracılığıyla mezunların kısa sürede işgücü piyasasının talepleri doğrultusunda yetiştirilmesi ve istihdam edilmesi sağlanmaktadır. Bu çalışmada 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’nda yapılan düzenleme sorasındaki ilk üç ayda MEM programlarının performansı öğrenci katılım verileri aracılığıyla değerlendirilmiştir. Çalışma bulguları, yapılan iyileştirmeler sonrasında MEM programlarına yönelik talebin büyük bir artış gösterdiğine işaret etmektedir. Düzenleme öncesinde öğrenci sayısı 159 bin düzeyindeyken üç aylık bir sürenin sonunda 320 binin üzerine çıkmıştır. Bulgular, MEM programlarında kadın öğrenci oranının %17’den %24’e çıkarak daha dengeli bir hale geldiğini, 19 yaş ve üzerindeki mezunların katılımının 18 yaş ve altındaki öğrencilere oldukça yakın olduğunu göstermiştir. Ayrıca göçmenlerin eğitimi için önemli fırsatlar sağlayan MEM programlarında yabancı uyruklu öğrenci sayısı da yaklaşık 2.800’den 13 bine yükselmiştir. Sonuçlar, yapılan iyileştirmeler sonucunda MEM programlarına yönelik talebin artarak 1 milyon hedefine yaklaştığını ve programların kapsayıcılığının önemli ölçüde arttığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Avrupa Komisyonu (2013). The effectiveness and costs-benefits of apprenticeships: Results of the quantitative analysis. https://www.employment-studies.co.uk/resource/effectiveness-and-costs-benefits-apprenticeships-results-quantitative-analysis adresinden erişildi.
  • Billett, S. (2020). Perspectives on enhancing the standing of vocational education and the occupations it serves. Journal of Vocational Education & Training, 72(2), 161-169.
  • Birleşmiş Milletler (2015). Trends in international migration 2015. Population Facts, No. 2015/4. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/populationfacts/docs/MigrationPopFacts20154.pdf adresinden erişildi.
  • Cantor, J. (2015). 21st-century apprenticeship: Best practices for building a world-class workforce. Retrieved from http://publisher.abc-clio.com/9781440834196
  • CEDEFOP (2002). Towards a history of vocational education and training (VET) in Europe in a comparative perspective. Proceedings of the first international conference October 2002, Florence Volume I. https://www.cedefop.europa.eu/files/5153_1_en.pdf adresinden erişildi.
  • CEDEFOP/OECD (2021). The next steps for apprenticeship. Cedefop reference series; No 118. http://data.europa.eu/doi/10.2801/085907 adresinden erişildi.
  • ETF (2020). Developments in vocational education policy in Turkey. European Training Foundation.
  • Finegold, D., & Wagner, K. (2002). Are apprenticeships still relevant in the 21st Century? A case study of changing youth training arrangements in German banks. Industrial and Labor Relations Review, 55(4), 667–685. https://doi.org/10.2307/3270628ç
  • Jeon, S. (2019). Unlocking the potential of migrants: Cross-country analysis. OECD Reviews of Vocational Education and Training. OECD Publishing.
  • Lerman, R. (2014). Do firms benefit from apprenticeship investments?. IZA World of Labor 2014, 55, doi: 10.15185/izawol.55
  • Lewis, P. (2014). The simple economics of apprenticeship. The Gatsby Foundation. https://www.gatsby.org.uk/uploads/education/reports/pdf/economics-of-apprenticeship.pdf adresinden erişildi.
  • MEB (2019). Türkiye'de meslekî ve teknik eğitimin görünümü. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No:1. MEB.
  • McGarey Haney, R. (2002). Secondary student perceptions of vocational education. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of North California, ABD.
  • OECD (2018). Seven questions about apprenticeships: Answers from international experience. OECD Publishings.
  • Özer, M. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu ve mesleki ve teknik eğitimde yeni hedefler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 425-435.
  • Özer, M. (2019a). Reconsidering the fundamental problems of vocational education and training in Turkey and proposed solutions for restructuring. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 39(2), 1–19.
  • Özer, M. (2020a). Vocational education and training as “a friend in need” during coronavirus pandemic in Turkey. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(2), 1-7.
  • Özer, M. (2020b). Türkiye'nin mesleki eğitim ile imtihanı - Mesleki eğitimde paradigma değişimi. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özer, M. (2020c). Türkiye’de mesleki eğitimde paradigma değişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 357-384.
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). The linkage between vocational education and labor market in Turkey: Employability and skill mismatch. Kastamonu Education Journal, 28(2), 558-569.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6, 34.
  • Özer, M. (2021a). Eğitim politikalarında sistemik uyum. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özer, M. (2021b). Türkiye’de mesleki eğitimi güçlendirmek için atılan yeni adımlar. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(16), 1-16.
  • Özer, M., Suna, H. E., & Numanoğlu, K. V. (2021). Increasing the social integration of Syrian refugees in Turkey through vocational education and training. International Journal of Management Economics and Business, 17(3), 861-876.
  • Perc, M., Özer, M., & Hojnik, J. (2019). Social and juristic challenges of artificial intelligence. Palgrave Communication 5, 61
  • Ryan, P. (1998). Is apprenticeship better? A review of the economic evidence. Journal of Vocational Education & Training, 50(2), 289-325.
  • Scott, J. F. (1914). Historical essays on apprenticeship and vocational education. Ann Arbor Press.
  • Shaw, S., Gordon, H. R. D., Xing, X., & Carroll, M. C. (2020). Why apprenticeship programs matter to 21st century postsecondary education. The CTE Journal, 7(2), 1-11.
  • Steedman, H., Gospel, H., & Ryan, P. (1998). Apprenticeship: A strategy for growth. the Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science. https://core.ac.uk/download/pdf/94631.pdf adresinden erişildi.
  • UNESCO (2017). Investing in work-based learning. Inter-agency Group on Technical and Vocational Education and Training. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260677 adresinden erişildi.

2022 First Quarterly Performance Evaluation of Vocational Training Center (VTC) Programs after the Amendment to the Vocational Education and Training Law No. 3308

Yıl 2022, , 1 - 17, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1100153

Öz

Apprenticeship training has an important place in the paradigm shift initiated by the Ministry of National Education (MoNE) for improving the vocational education and training (VET) system in recent years. Vocational training centers (VTC) where apprenticeship training is implemented have been improved in aspects. These improvements include increasing social awareness toward VCT programs, associating VCT programs with capabilities of organized industrial zones (OIZ) in Turkey, facilitating the access of VCT graduates to a high school diploma through face-to-face education, and supporting students' practical skills through increased production. Additionally, short-term VCT programs are initiated in which graduates can participate and complete them in a relatively short time in line with the demands of the labor market. This study aims to evaluate the performance of VCT programs in the first three months after the regulation in the Vocational Education and Training Law No. 3308 through VCT student data. The findings indicate that the demand for VCT programs has increased greatly after the regulation and improvements. While the number of students was approximately 159 thousand before the regulation, it increased to over 320 thousand at the end of a three-month period. The findings showed that the rate of female students in VCT programs increased from 17% to 24% and programs have become more gender-balanced, and a remarkable diversity in student age level is provided; participation of graduates aged 19 and over is very close to students aged 18 and under. In addition, the number of foreign students in VCT programs, which provide important opportunities for immigrants, has increased from approximately 2,800 to 13,000. The results show that the demand for MEM programs has increased greatly in a quite short time and approached targeted levels (1 million students), and the programs have become more inclusive.

Kaynakça

  • Avrupa Komisyonu (2013). The effectiveness and costs-benefits of apprenticeships: Results of the quantitative analysis. https://www.employment-studies.co.uk/resource/effectiveness-and-costs-benefits-apprenticeships-results-quantitative-analysis adresinden erişildi.
  • Billett, S. (2020). Perspectives on enhancing the standing of vocational education and the occupations it serves. Journal of Vocational Education & Training, 72(2), 161-169.
  • Birleşmiş Milletler (2015). Trends in international migration 2015. Population Facts, No. 2015/4. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/populationfacts/docs/MigrationPopFacts20154.pdf adresinden erişildi.
  • Cantor, J. (2015). 21st-century apprenticeship: Best practices for building a world-class workforce. Retrieved from http://publisher.abc-clio.com/9781440834196
  • CEDEFOP (2002). Towards a history of vocational education and training (VET) in Europe in a comparative perspective. Proceedings of the first international conference October 2002, Florence Volume I. https://www.cedefop.europa.eu/files/5153_1_en.pdf adresinden erişildi.
  • CEDEFOP/OECD (2021). The next steps for apprenticeship. Cedefop reference series; No 118. http://data.europa.eu/doi/10.2801/085907 adresinden erişildi.
  • ETF (2020). Developments in vocational education policy in Turkey. European Training Foundation.
  • Finegold, D., & Wagner, K. (2002). Are apprenticeships still relevant in the 21st Century? A case study of changing youth training arrangements in German banks. Industrial and Labor Relations Review, 55(4), 667–685. https://doi.org/10.2307/3270628ç
  • Jeon, S. (2019). Unlocking the potential of migrants: Cross-country analysis. OECD Reviews of Vocational Education and Training. OECD Publishing.
  • Lerman, R. (2014). Do firms benefit from apprenticeship investments?. IZA World of Labor 2014, 55, doi: 10.15185/izawol.55
  • Lewis, P. (2014). The simple economics of apprenticeship. The Gatsby Foundation. https://www.gatsby.org.uk/uploads/education/reports/pdf/economics-of-apprenticeship.pdf adresinden erişildi.
  • MEB (2019). Türkiye'de meslekî ve teknik eğitimin görünümü. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No:1. MEB.
  • McGarey Haney, R. (2002). Secondary student perceptions of vocational education. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of North California, ABD.
  • OECD (2018). Seven questions about apprenticeships: Answers from international experience. OECD Publishings.
  • Özer, M. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu ve mesleki ve teknik eğitimde yeni hedefler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 425-435.
  • Özer, M. (2019a). Reconsidering the fundamental problems of vocational education and training in Turkey and proposed solutions for restructuring. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 39(2), 1–19.
  • Özer, M. (2020a). Vocational education and training as “a friend in need” during coronavirus pandemic in Turkey. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(2), 1-7.
  • Özer, M. (2020b). Türkiye'nin mesleki eğitim ile imtihanı - Mesleki eğitimde paradigma değişimi. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özer, M. (2020c). Türkiye’de mesleki eğitimde paradigma değişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 357-384.
  • Özer, M., & Suna, H. E. (2020). The linkage between vocational education and labor market in Turkey: Employability and skill mismatch. Kastamonu Education Journal, 28(2), 558-569.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6, 34.
  • Özer, M. (2021a). Eğitim politikalarında sistemik uyum. Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • Özer, M. (2021b). Türkiye’de mesleki eğitimi güçlendirmek için atılan yeni adımlar. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(16), 1-16.
  • Özer, M., Suna, H. E., & Numanoğlu, K. V. (2021). Increasing the social integration of Syrian refugees in Turkey through vocational education and training. International Journal of Management Economics and Business, 17(3), 861-876.
  • Perc, M., Özer, M., & Hojnik, J. (2019). Social and juristic challenges of artificial intelligence. Palgrave Communication 5, 61
  • Ryan, P. (1998). Is apprenticeship better? A review of the economic evidence. Journal of Vocational Education & Training, 50(2), 289-325.
  • Scott, J. F. (1914). Historical essays on apprenticeship and vocational education. Ann Arbor Press.
  • Shaw, S., Gordon, H. R. D., Xing, X., & Carroll, M. C. (2020). Why apprenticeship programs matter to 21st century postsecondary education. The CTE Journal, 7(2), 1-11.
  • Steedman, H., Gospel, H., & Ryan, P. (1998). Apprenticeship: A strategy for growth. the Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science. https://core.ac.uk/download/pdf/94631.pdf adresinden erişildi.
  • UNESCO (2017). Investing in work-based learning. Inter-agency Group on Technical and Vocational Education and Training. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260677 adresinden erişildi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Özer 0000-0001-8722-8670

Eren Suna 0000-0002-6874-7472

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2022
Kabul Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özer, M., & Suna, E. (2022). 3308 Sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’nda Yapılan Değişiklik Sonrası Mesleki Eğitim Merkezi Programlarının 2022 Yılı İlk Üç Aylık Performans Değerlendirmesi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(18), 1-17. https://doi.org/10.46778/goputeb.1100153