Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN STEM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, , 1 - 15, 30.04.2019
https://doi.org/10.46778/goputeb.457736

Öz

Bu araştırmanın amacı fen bilimleri
öğretmenlerinin STEM hakkındaki görüşlerini bazı değişkenler açısından
belirlemektir. Araştırma nicel araştırma desenlerinden tarama modeli
benimsenerek yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim
öğretim yılında Kayseri il ve ilçelerinde görev yapan fen bilimleri
öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenler amaçlı örnekleme
yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı
tarafından “Fen Bilimleri Dersini Yürüten Öğretmenlerin STEM Hakkındaki
Görüşlerinin İncelenmesi Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, araştırmaya katılan fen
bilimleri öğretmenlerinin STEM kullanmaya ilişkin: Öz yeterlilik, öğrenciye
katkı durumu, okul koşullarının yeterliliği ve geliştirilmesi için gerekenler
alt faktörlerinde veri sağlamaktadır. Yapılan analizler ölçeğin alt faktörleri
ile fen bilimleri öğretmenlerinin STEM hakkındaki görüşlerinin cinsiyet, eğitim
düzeyi ve öğrenim derecelerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık
göstermediği; buna karşılık, hizmet süresi bağımsız değişkenine göre, 16-20 yıl
arası tecrübeye sahip fen bilimleri öğretmenlerinin STEM hakkındaki
görüşlerinin daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, STEM
eğitiminin fen bilimleri öğretmenlerinin çoğunluğu tarafından daha önceden de
bilindiğini, bu eğitimin çoğunlukla Milli Eğitim Bakanlığı kaynaklarından duyulduğunu
göstermektedir. Buna rağmen, araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğunun
daha önce STEM eğitimi almadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akaygün, S, Aslan-Tutak, F, Bayazıt, N, Demir, K. ve Kesner, J. E. (2015). Kısaca FeTeMM eğitimi: öğretmenler ve öğrencileri için iki günlük çalıştay. 2. International Conference on New Trends in Education, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Bracey, G. ve Brooks, M. (2013). Teachers’n training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ Advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Michigan.
  • Biçer, B.G. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Hakkındaki Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Giresun.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Eğitim istatistiği yüksek lisans ders notları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çevik, M., Danıştay, A. ve Yağcı, A. (2017). Ortaokul Öğretmenlerinin FeTeMM (Fen- Teknoloji-Mühendislik-Matematik) Farkındalıklarının Farklı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çokluk,Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: PegemA Akademi.
  • Çorlu, M. S. (2012, June). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) eğitimi teorik çerçevesi [A theoretical framework for STEM education]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Niğde.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R.M. ve Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM Education: Implications for Educating Our Teachers For the Age of Innovation. Educatian and Science, 39 (171), 74-85.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeTeMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education, 3 (1), 4-10.
  • Durkan, E. (2017). İlkokul Dördüncü Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Derslerinde Öğrencilerinin Üstbilişsel Okuma Stratejileri Kullanmalarını Sağlayan Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Giresun İli Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Giresun.
  • Ensari, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının fetemm eğitimi ve fetemm Etkinlikleri hakkındaki görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Van.
  • Gökbayrak, S. Karışan, D. 2017. Altıncı Sınıf Öğrencilerinin FeTeMM Temelli Etkinlikler Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG), Cilt 3 Sayı 1 (2017).
  • Hom, E., J.( 11 Şubat, 2014). What is STEM education. Web: http://www.livescience.com/43296-what-is-STEM-education.html 10 Mart 2014’te alınmıştır.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özdamar, K. (2013). Eğitim, Sağlık Ve Davranış Bilimlerinde Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitapevi.
  • Yamak, H. & Bulut, N. & Dündar, S. 2014. 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. GEFAD / GUJGEF 34(2): 249-265 (2014).
Yıl 2019, , 1 - 15, 30.04.2019
https://doi.org/10.46778/goputeb.457736

Öz

Kaynakça

  • Akaygün, S, Aslan-Tutak, F, Bayazıt, N, Demir, K. ve Kesner, J. E. (2015). Kısaca FeTeMM eğitimi: öğretmenler ve öğrencileri için iki günlük çalıştay. 2. International Conference on New Trends in Education, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Bracey, G. ve Brooks, M. (2013). Teachers’n training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ Advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Michigan.
  • Biçer, B.G. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Hakkındaki Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Giresun.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Eğitim istatistiği yüksek lisans ders notları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çevik, M., Danıştay, A. ve Yağcı, A. (2017). Ortaokul Öğretmenlerinin FeTeMM (Fen- Teknoloji-Mühendislik-Matematik) Farkındalıklarının Farklı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çokluk,Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: PegemA Akademi.
  • Çorlu, M. S. (2012, June). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) eğitimi teorik çerçevesi [A theoretical framework for STEM education]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Niğde.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R.M. ve Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM Education: Implications for Educating Our Teachers For the Age of Innovation. Educatian and Science, 39 (171), 74-85.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeTeMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu. Turkish Journal of Education, 3 (1), 4-10.
  • Durkan, E. (2017). İlkokul Dördüncü Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Derslerinde Öğrencilerinin Üstbilişsel Okuma Stratejileri Kullanmalarını Sağlayan Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Giresun İli Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Giresun.
  • Ensari, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının fetemm eğitimi ve fetemm Etkinlikleri hakkındaki görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Van.
  • Gökbayrak, S. Karışan, D. 2017. Altıncı Sınıf Öğrencilerinin FeTeMM Temelli Etkinlikler Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG), Cilt 3 Sayı 1 (2017).
  • Hom, E., J.( 11 Şubat, 2014). What is STEM education. Web: http://www.livescience.com/43296-what-is-STEM-education.html 10 Mart 2014’te alınmıştır.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (25. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özdamar, K. (2013). Eğitim, Sağlık Ve Davranış Bilimlerinde Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitapevi.
  • Yamak, H. & Bulut, N. & Dündar, S. 2014. 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri ile Fene Karşı Tutumlarına FeTeMM Etkinliklerinin Etkisi. GEFAD / GUJGEF 34(2): 249-265 (2014).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berna Gül Biçer 0000-0002-3999-305X

Mustafa Uzoğlu 0000-0002-4346-5161

Aykut Emre Bozdoğan 0000-0002-5781-9960

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2018
Kabul Tarihi 26 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Biçer, B. G., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. E. (2019). FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN STEM HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. International Journal of Turkish Education Sciences, 2019(12), 1-15. https://doi.org/10.46778/goputeb.457736