Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Helal Gıda Konusunda Tüketici Davranışları

Yıl 2017, , 190 - 200, 29.12.2017
https://doi.org/10.13002/jafag4291

Öz

Helal gıda, gıda maddelerinin üretimden tüketime, yani ürünün üretildiği yerden sofraya gelene kadarki süreç içerisinde uygulanan bütün işlemlerin İslami kurallara uygun olarak gerçekleştirildiği gıdadır. Günümüzde çalışan nüfusun artması ve insanların yemek yapmak için zamanının kalmaması hazır gıda talebini artırmıştır. Hazırlanması kolay ve tüketilmeye hazır olan bu gıdaların raf ömrünü uzatmak için de gıda katkı maddelerinin kullanımı zorunlu hale gelmiştir. Bu katkı maddelerinin helal ya da haram olduğunu belirlemek için kaynağının tam olarak bilinmesi gerekmektedir ki büyük çoğunluğu ithal edilmekte ve birçok gıdanın üretim sürecinde kullanılmaktadır. Bu çalışmada amaç, Kahramanmaraş İli kent merkezinde yaşayan 383 tüketiciden anket yoluyla elde edilen veriler kullanılarak tüketicilerin helal gıda konusunda tutum ve davranışlarını belirlemektir. Bu veriler, tanımlayıcı istatistikler ve probit modelden yararlanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, tüketicilerin
%76.0’ının helal gıda hakkında bilgi sahibi olduğunu, ancak sadece %27.9’unun satın aldıkları ürünlerin helal gıda sertifikalı olmasına dikkat ettikleri belirlenmiştir. Tüketicilerin %54.6’sı helal sertifikalı bir ürüne fazla ödemeye razı olacağını ifade etmiş ve fazla ödemeye razı olacakları oranların ortalaması en yüksek %24.16 ile tavuk etinde gerçekleşmiştir.

Kaynakça

  • Akbay C (2005). Kahramanmaraş’ta Hanehalklarının Gıda Tüketim Talebi Ekonometrik Analizi. KSÜ Fen ve Mühendislik Dergisi, 8(1) s. 114-121.
  • Anonim (2017). World Muslim Population. http://www.muslimpopulation.com/World/ (erişim tarihi: 04.04.2017)
  • Arı A ve Önder H (2013). Farklı Veri Yapılarında Kullanılabilecek Regresyon Yöntemleri. Anadolu Tarım Bilim. Dergisi, 28(3): s. 168-174
  • Awang K ve Hassan V (2009). Halal Food in New Zealand Restaurants: An Exploratory Study, Int. Journal of Economics and Management 3(2): s. 385-402.
  • Batu A (2012a). Helal (Mahzursuz) Gıda Belgelendirmesindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Electronic Journal of Food Technologies, 7(2), 60-75.
  • Batu A (2012b). Türkiye’de helal (mahzursuz) gıda ve helal belgelendirme sistemi. Electronic Journal of Food Technologies, 7(1), 51-61.
  • Bonne K ve Iris Vermeir I (2007). Determinants of halal meat consumption in France. British Food Journal, Vol. 109, No. 5. s. 367-386.
  • Çalışır E Z ve Çalışkan D (2003). Gıda katkı maddeleri ve insan sağlığı üzerine etkileri. Ankara Eczacılık Fakültesi Dergisi, 32(3), 193-206.
  • Kalaycı Ş (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. 6. Baskı. Ankara. s. 426.
  • Küçüköner E (2011). Peynir Tozu ve Peynir Altı Suyu Üretimi. Ankara. 1. Ulusal Helal ve Sağlıklı Gıda Kongresi, Sözlü Bildiriler. 19-20 Kasım 2011. s. 80-85, Ankara.
  • Meral Y (2013). Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Coğrafi Ürünlere İlişkin Tüketici Tercihleri: Gemlik Zeytini Örneği. KSÜ. Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Miran B (2002). Temel İstatistik, E.Ü. Matbaası, İzmir.
  • Newbold P (1995). Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey
  • Onurlubaş E ve Çakırlar H (2016). Tüketicilerin Süt ve Süt Ürünleri Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 217-242.
  • Onurlubaş E ve Gürler A Z (2015). ‘Tüketicilerin Gıda Güvenliği Konusunda Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi: Tokat İli Örneği’, Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığı, Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, ISBN: 978-605-9175-02-9, Yayın No: 242, Ankara
  • Onurlubaş E ve Şener T (2016). Markalı Ürün İle İlgili Tüketici Düşüncelerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35): 325-341.
  • Shah Alam S ve Mohamed Sayuti N (2011). Applying the Theory of Planned Behavior (TPB) in halal food purchasing. International Journal of Commerce and Management, 21(1), 8-20.
  • Tayar M (2013). Helal Gıda ve Helal Sertifika. TSE Standard. Ekonomik ve Teknik Dergi, 611, 38-47. https://www.tse.org.tr/upload/tr/dosya/icerikyonetimi/541/16102014142439-1.pdf
  • Tekle Ş, Sağdıç O, Nursaçan, Ş, Erdem M (2013). Ülkemizde ve Dünyada Helal Gıda Hususunda Karşılaşılan Problemler. EJOSAT: European Journal of Science and Technology, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 1-6.
  • TÜİK (2013). Seçilmiş Göstergelerle Kahramanmaraş 2013. (erişim tarihi: 12.04.2017) http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/iller/K.MARAS.pdf
  • Yetim H (2011). Jelatin Üretimi, Özellikleri ve Kullanımı. Gıda Katkı Maddeleri: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. 1. Ulusal Helal ve Sağlıklı Gıda Kongresi, Sözlü Bildiriler. 19-20Kasım 2011, s. 86-94, Ankara.
  • Yıldız S, Yıldız E, Topal M H (2014). Islamic marketing as a new marketing trend: an application for determining consumers’ Islamic bank selection criteria. Banks and Bank Systems, 9(1), 22-27.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Çukadar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Çukadar, M. (2017). Helal Gıda Konusunda Tüketici Davranışları. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), 34(3), 190-200. https://doi.org/10.13002/jafag4291