Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Organik Ürünlerde Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma Sakarya İli Örneği

Yıl 2016, Cilt: 33 Sayı: 3, 189 - 196, 30.12.2016
https://doi.org/10.13002/jafag923

Öz

Çalışmada Sakarya İl’inde tüketicilerin organik ürün tüketim eğilimlerinin belirlenmesi ve bazı pazarlama özelliklerinin incelenmesi amaçlanmış, bu nedenle Sakarya İl’inde organik ürün pazarlarında toplam 250 tüketiciye anket uygulanarak elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Araştırma verileri, tesadüfi örnekleme metodu, korelasyon katsayısı, shapiro-wilk analizi ve khi-kare testi kullanılarak yorumlanmaya çalışılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen sonuçlara göre, tüketicilerin organik ürünlere yönelik tutum ve davranışları belirlenmeye, Türkiye’de organik ürünlerin pazar yapısının ve tüketici profilinin geliştirilmesine yönelik potansiyel iyileştirmeler elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, eğitim seviyesi ve gelir seviyesi yüksek, orta yaş ve üzeri tüketici grubu organik ürün tüketmektedir. Organik ürüne olan güven, organik ürünlerinin sağlığa olan etkilerini önemseme, geleneksel ürünlerle olan fiyat farkının azaltılması ve organik ürüne ulaşabilme kolaylığı organik ürün tüketimini arttırıcı faktörler arasında yer almaktadır. Öte yandan organik ürün çeşit sayısının azlığı, kontrol ve sertifikasyon ile ilgili olarak tüketici bilincinin oluşmaması ve pazarlama önemli sorunlar arasında yer almaktadır. Pazarlama marjının tüketici lehine olması, reklam faaliyetleri ve tüketicilerin bilgilendirilmesine yönelik yapılacak çalışmalar organik ürünlerin tüketimini arttırmada etkili olan faktörler arasındadır.

Kaynakça

  • Camilli G. (1979). A critique of the chi‐square method for assessing item bias. Unpublish ed paper Laboratory of Educational Research, University of Colorado.
  • Crucifix D. (1998). Organic Agriculture and Sustainable Rural Livelihoods in Developing Countries, Soil Association, Bristol UK.
  • Düzgüneş O, Kesici T ve Gürbüz F (1983). İstatistik Metodları I. Anadolu Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, 861: 218.
  • Easwaran S and Sigh S.J (2006). Marketing Research Concepts, Practices and Cases Oxford University Press, 605, New Pelh.
  • Güneş T ve Arıkan R (1988). Tarım Ekonomisi İstatistiği. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, No. 1049, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Mclver H (2004). Organic Hip: Popular Picks At Health Food Stores. U.S.
  • Scheuneman J (1979). A new method for assessing bias in test items. Journal of Educational Measurement, 16:143-152.
  • Shapiro S.S and Wilk M.B (1965). An analysis of variance test for normaliyt. Biometrika,52: 591-611.
  • Vural H (2012). Tarım ve Gıda Ekonomisi İstatistiği, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Notları, Bursa.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selin Tuğba Varoğlu Bu kişi benim

Şule Turhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Varoğlu, S. T., & Turhan, Ş. (2016). Organik Ürünlerde Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma Sakarya İli Örneği. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), 33(3), 189-196. https://doi.org/10.13002/jafag923