Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNSAN SONRASI: SANAT, BEDEN VE TEKNOLOJİ İLİŞKİSİ

Yıl 2024, Sayı: 15, 33 - 50, 30.06.2024

Öz

İnsan sonrası (posthuman) ve eskimiş geleneksel insan kavramı, teknolojinin ve biyoteknolojinin gelişiyle birlikte güncel ve radikal bir değişim yaşamaktadır. İnsan Sonrası bir yaklaşım olarak beden ve teknolojiyi birleştirme amaçları bedenin sınırlarının zorlanmasının yanında kendi bedenini bir sanat aracı ve alanı olarak görmeye başlayan sanatçılar için farklı ifade yöntemleri sunmaktadır. İnsan sonrası bilimsel ve sanatsal çalışmalarda ortak fikir, insan bedeninin artık eksik olduğunu savunarak transhümanizmi önermektedir. Bu çalışmada teknolojinin sürekli gelişen olanaklarını kullanarak bedeninin sınırlarını aşmayı amaçlayan Kevin Warwick’in bilimsel çalışmaları ile Stelarc, Neil Harbisson, Joe Dekni ve Moon Ribas’un sanatsal çalışmaları ele alınmıştır.

İnsan Sonrası, bilimde ve sanatta eş zamanlı olarak gerçekliği, geleceği ve insan sonrasını konu edinen felsefenin temel görevlerini de üstlenmektedir. Stelarc, Neil Harbisson, Joe Dekni ve Moon Ribas sanatını analiz ederken sanat ve yaşam deneylerini teknoloji ve biyolojiden yararlanarak insan evriminin yeniden değerlendirilmesi yoluyla dönüşümü ortaya konmaktadır. İnsanı yeniden inşa etme fikri bilim ve sanat arasındaki ilişki, disiplinlerarası bir analize de olanak sağlamaktadır. Bu çalışma, gelecekte insanın teknoloji ile olan etkileşimlerinin ve insan, teknoloji eklemlenmelerinin ne olacağı sorularına da yanıt aramaktadır.

Kaynakça

  • Görsel 1: Kevin ˊar˪ick https:ʢʢbusiness-revie˪.euʢne˪sʢthe-future-belongs-to-cyborgs-the-scientist- ˪ho-connects-the-brain-˪ith-ai-comes-to-im˪orld-184268 y.T. 1.04.2024.
  • Görsel 2: 2002'de Kevin ˊar˪ick, robotik bir eli uzaktan kontrol edebilmesi için sinir sistemini bağladı. https:ʢʢ˪eirdresearchers.˪ordpress.comʢ2016ʢ06ʢ11ʢreal-life-cyborgʢ ylde edilme tarihi:8.04.2024. Görsel 3: Stelarc, ̮çüncü Kol. (1980) https:ʢʢsoundandinteraction.˪ordpress.comʢlauraʢʢ y.T. 8.Mayıs.2024.
  • Görsel 4: Stelarc, Mide ʻeykeli, Beşinci Avustralya ʻeykel Trienali, ˁGV 1993. ʹotoğraf Anthony ʹigallo. http:ʢʢ˪˪˪.anat.org.auʢanat-updateʢanat-alumnus-stelarcʢ ylde edilme tarihi: 20.03.2024.
  • Görsel 5: yyeborg ʢAdam Montandon ʙ ˁeil ʻarbisson https:ʢʢ˪˪˪.google.comʢsearchjclienthsafariʙrlshenʙʕhhttpʘ3Aʘ2ʹʘ2ʹ˪˪˪.adammontandon.comʘ2 ʹneil-harbisson-the-cyborgʘ2ʹʙiehˈTʹ-8ʙoehˈTʹ-8 ylde edilme tarihi: 5.04.2023.
  • Görsel 6: ʻarbisson'un Beethoven'ın ʹür ylise'ini görselleştirmesi https:ʢʢ˪˪˪.theguardian.comʢartanddesignʢ2014ʢmayʢ06ʢneil-harbisson-˪orlds-first-cyborg-artist ylde edilme tarihi: 6.04.2024
  • Görsel 7: ʽoe Dekni'nin elmacık kemiklerine bir makine parçası yerleştirilmesi (2017). https:ʢʢorganicmachinecmp.home.blogʢ2019ʢ04ʢ10ʢdehumaniserʢ y.T. 3.05.2024.
  • Görsel 8: Manel De Aguas Munoz’, ʻava Yüzgeçleri 2020 https:ʢʢ˪˪˪.semana.comʢpodcastʢespeciales- semanaʢarticuloʢmanel-de-aguas-el-hombre-ʕue-se-implanto-un-chip-en-la-cabeza-para-oir-el- climaʢ202122ʢ y.T. 3.05.2024.
  • Görsel 9: Moon Ribas, Sismik Duyarlılık https:ʢʢtabi-labo.comʢ300266ʢmoon-ribas-01ʢ y.T. 3.05.2024.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Kaya 0009-0002-4656-5261

Serpil Şahin 0000-0002-0099-7336

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Kaya, E., & Şahin, S. (2024). İNSAN SONRASI: SANAT, BEDEN VE TEKNOLOJİ İLİŞKİSİ. Görünüm(15), 33-50.

İndex Bilgisi

Asos İndex