Günümüzde hızla artan nüfus ve tüketim içerisinde bulunduğumuz ekonomik sistemle beraber sınırsız üretim, tüketim ve atığa neden olmaktadır. Doğal kaynakların savurganca kullanımı yıkıcı çevresel sorunlara sebep olmaktadır. Artan çevre sorunları karşısında tüketiciler gibi kurumlar ve kuruluşlar da çevre odaklı hareket etmeye başlamışlardır.
“Yap”, “Kullan”, “At” prensibini benimseyen doğrusal ekonomik sistem içerisinde üretim ve pazarlama faaliyetlerinde olan işletmeler artık sürdürülemez görülmektedir. Çevre sorunlarının çözümü için yeni ekonomik sistem önerilerinden biri “Yeşil Ekonomi”dir. Yeşil ekonomi; temelinde sürdürülebilir kalkınma yatan, çevre ve insan odaklı bir ekonomik sistemdir. İnsan refahını artırarak, gelecek nesillere yaşanacak bir çevre bırakmayı, karbon emisyonlarını düşürmeyi ve atıkları azaltmayı amaçlar.
Yeşil ekonomi kapsamında yeni üretim, pazarlama ve tüketim kavramları ortaya çıkmıştır. Bu yeni kavramlar hem tüketiciler hem de üreticiler açısından önemsenmektedir. Bu kavramlar ışığında firmalar, artan çevresel duyarlılıklara bağlı olarak çevresel yatırımlarını arttırmaktadır. Firmalar için çevresel duyarlılık bir rekabetçilik unsuru olarak görülmektedir.
Bu çalışmanın amacı çevresel duyarlılığın rekabete etkisinin pozitif ve negatif yönlerinin araştırılmasıdır. Çalışmada çevresel duyarlılığın sürdürülebilir kalkınma bağlamında gelişiminden bahsedilmiş, yeşil üretim, yeşil pazarlama ve yeşil tüketim kavramları açıklanmış ve en son çevresel duyarlılığın işletmeler için rekabetçiliğe etkisi üzerinde durulmuştur. Çevresel yatırımlar ilk etapta oldukça maliyetli olmalarına rağmen, işletmelerin rekabetçiliğini artırdığı gözlenmektedir. Rekabetçiliği artan işletmeler hem daha fazla kar elde etmektedir hem de doğayla uyumlu şekilde çalışmaktadırlar.
Çevresel duyarlılık Rekabet Yeşil Üretim Yeşil Pazarlama Yeşil Tüketim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2 |