The concept of quiet quitting, although an old behavioral pattern, it is a relatively new term in conceptual terms, signifying employees continuing a more passive work life without leaving their job. It indicates a tendency among employees to fulfill the minimum effort required by their jobs and avoid all kinds of sacrifices. This study examines the concept of quiet quitting from the perspective of a social media platform, drawing its data from LinkedIn, a social media platform where individuals within the business world communicate. The document analysis was conducted on the posts related to quiet quitting from 89 LinkedIn accounts belonging to HR professionals, management consultants, academicians, and representatives from relevant industries, the analysis reveals sub-dimensions of quiet quitting and presents a study on the cause-and-effect dimension for tourism and planning professionals. The study also includes preventive measures against quiet quitting.
Sessiz istifa kavramı, eski bir davranış biçimi olmasına rağmen kavramsal olarak yeni bir terimdir ve çalışanların işlerinden ayrılmadan daha pasif bir iş yaşamı sürdürmelerini ifade eder. Bu durum, çalışanların işlerinin gerektirdiği asgari çabayı yerine getirme ve her türlü fedakarlıktan kaçınma eğiliminde olduklarını belirtir. Bu çalışma, sessiz istifa kavramını bir sosyal paylaşım platformu perspektifinden incelemekte olup, verilerini iş dünyasındaki insanların iletişim kurduğu bir sosyal paylaşım platformu olan LinkedIn üzerinden almaktadır. İK profesyonelleri, yönetim danışmanları, akademisyenler ve ilgili sektör temsilcilerinden oluşan 89 LinkedIn hesabının sessiz istifa ile ilgili paylaşımları üzerinde yapılan doküman analizi, turizm ve planlama profesyonelleri için sessiz istifa kavramına ilişkin alt boyutlar ile neden-sonuç düzleminde bir çalışma sunmaktadır. Çalışma aynı zamanda sessiz istifaya karşı alınabilecek önlemleri de içermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer), Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |