Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Influencer Features Impact On Brand Preference Of Generatıon Z

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 384 - 395, 31.12.2024
https://doi.org/10.62001/gsijses.1591501

Öz

This research aims to determine the impact of influencers' credibility, attractiveness, and expertise on brand preferences among Generation Z individuals. Generation Z, having grown up primarily on social media and digital platforms, perceives influencers as sources of information and role models. Therefore, attributes such as credibility, attractiveness, and influencer expertise play a significant role in Generation Z's brand preferences. Data for the study were collected through an online survey. A total of 615 Generation Z participants from Kutahya participated in the study. The non-random sampling method of convenience sampling was used in data collection. The data obtained from the surveys were analyzed using correlation and regression analyses with the SPSS program. The study found that the credibility, attractiveness, and expertise of influencers positively affected the brand preferences of Generation Z individuals.

Kaynakça

  • Aytekin, P., & Taştepe, Ö. (2020). Samsung Markası Üzerinden Marka Aşkının, Marka Özgünlüğü ve Marka Tercihi Arasındaki Aracılık Etkisinin İncelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 12(3), 2846-2863.
  • Burns, K. S. (2021). The history of social media influencers. In B. Watkins (Eds.), Research perspectives on social media influencers and brand communication, Lexington Books.1-22.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar Ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32(32), 470-483.
  • Chiu, C. L., & Ho, H. C. (2023). Impact of Celebrity, Micro-Celebrity, and Virtual İnfluencers on Chinese Gen Z’s Purchase Intention Through Social Media. SAGE Open. 13(1), 21582440231164034.
  • De Veirman, M., Cauberghe, V., & Hudders, L. (2017). Marketing Through Instagram İnfluencers: The İmpact of Number of Followers and Product Divergence On Brand Attitude. International Journal of Advertising. 36(5), 798-828.
  • Düger, Y. S., & Bayram, T. (2023). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İşveren Marka Çekiciliğine Etkisi: Z Kuşağı Bireylerin Kişilik Özellikleri Bağlamında Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 13(1), 1055-1078.
  • Ebrahim, R., Ghoneim, A., Irani, Z., & Fan, Y. (2016). A Brand Preference and Repurchase İntention Model: The Role of Consumer Experience. Journal of Marketing Management. 32(13-14), 1230–1259.
  • Femenia-Serra, F., & Gretzel, U. (2020). Influencer Marketing For Tourism Destinations: Lessons From a Mature Destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2020: Proceedings of the International Conference in Surrey, United Kingdom, January 08–10, 2020. Springer International Publishing. (65-78).
  • Güven, Ö. Z., & Ceylan, T. (2019). Fuarların Uluslararası Pazarlar Açısından Önemi: Turizm İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Alanya Akademik Bakış. 3(3), 277-294.
  • Hellier, P. K., Geursen , G. M., Carr, R. A. & Rickard, J. A. (2003). Customer repurchase intention. European Journal of Marketing. 37(11-12), 1762-1800.
  • Johnson, P. C., ve Sandström, C., (2023). (1). “Making Use of Digital Methods oo Study Influencer Marketing. Edit: Alvarez-Monzoncillo. J. M. The Dynamics of Influencer Marketing: A Multidisciplinary Approach. (5-18).
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 6. Basım, Asil Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Karaman, Ö. (2023). Influencer Marketing on YouTube: A Qualitative Analysis with MAXQDA. Journal of Business Administration and Social Studies. 7(2), 123-132.
  • Levickaitė, R. (2010). Generations X, Y, Z: How Social Networks Form The Concept of the World Without Borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics. (2), 170-183.
  • Livdumlu, D., & Ünsalan, M. (2024). Influencerların (Online Etkileyici) Kaynak Güvenilirliği Boyutlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (67), 89-97.
  • Lou, C., Chee, T., ve Zhou, X. (2022). Reviewing the Commercial and Social Impact of Social Media Influencers. In The Dynamics of Influencer Marketing. Routledge. (60-79).
  • McCrindle, M., (2014). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. 24 Lexington Drive Bella Vista NSW 2153 Avustralya.
  • Nugroho, S. D. P., Rahayu, M., & Hapsari, R. D. V. (2022). The İmpacts of Social Media Influencer’s Credibility Attributes on Gen Z Purchase İntention With Brand İmage As Mediation: Study on Consumers of Korea Cosmetic Product. International Journal of Research in Business and Social Science. (2147-4478), 11(5), 18-32.
  • Ohanian, R. (1990). Construction and Validation of A Scale to Measure Celebrity Endorsers' Perceived Expertise, Trustworthiness, and Attractiveness. Journal of Advertising. 19(3), 39-52.
  • Onurlu, Ö., Bilgiseven, B., & BİLGİLİ, S. (2022). Influencerın Kaynak Güvenilirliğinin Satın Alma Niyeti̇ Üzerine Etkisinde Marka Güveninin Aracı Rolü (Annelere Yönelik Bebek Bakım Ürünleri Üzerine Araştırma). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 36(2), 165-174.
  • Onurlubaş, E. (2023). Hazır Giyim Sektöründe Influencerların Marka İmajı ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Z Kuşağı Örneği. Tekstil ve Mühendis. 30(130), 148-157.
  • Pradhan, D., Kuanr, A., Anupurba Pahi, S., & Akram, M. S. (2023). Influencer Marketing: When and Why Gen Z Consumers Avoid Influencers and Endorsed Brands. Psychology & Marketing. 40(1), 27-47.
  • Priporas, C. V., Stylos, N., & Fotiadis, A. K. (2017). Generation Z Consumers' Expectations Of İnteractions in Smart Retailing: A Future Agenda. Computers in Human Behavior. 77, 374-381.
  • Sari, Y. M., Hayu, R. S., & Salim, M. (2021). The Effect of Trustworthiness, Attractiveness, Expertise, and Popularity of Celebrity Endorsement. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. 9(2), 163-172.
  • Schwarz, M. (2022). Augmented Reality in Online Retail: Generational Differences Between Millennials and Generation Z Using Virtual Try- On’s.
  • Vrontis, D, Makrides, A., Christofi, M., & Thrassou, A. (2021). Social Media Influencer Marketing: A Systematic Review, İntegrative Framework and Future Research Agenda. International Journal of Consumer Studies. 45(4), 617-644.
  • Williams, K. C., & Page, R. A. (2011). Marketing to The Generations. Journal of Behavioral Studies in Business. 3(1): 37-53.
  • Xu, J., & Kim, H. K. (2022). A Service System Study on The Effects of The Influencers’ Characteristics on Purchase Intention. Journal of Logistics, Informatics and Service Science. 9(1), 136-155.

Influencer Özelliklerinin Z Kuşağının Marka Tercihine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 384 - 395, 31.12.2024
https://doi.org/10.62001/gsijses.1591501

Öz

Özet
Bu araştırma, Z kuşağındaki bireylerin marka tercihlerinde influencerların güvenilirlik, çekicilik ve uzmanlık özelliklerinin etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada veriler çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya Kütahya’da yaşayan Z kuşağında olan 615 katılımcı katılmıştır. Verilerin toplanmasında tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Korelasyon ve regresyon analizleri ile anketlerden elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada influencerların güvenilirlik, çekicilik ve uzmanlığının Z kuşağındaki bireylerin marka tercihini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aytekin, P., & Taştepe, Ö. (2020). Samsung Markası Üzerinden Marka Aşkının, Marka Özgünlüğü ve Marka Tercihi Arasındaki Aracılık Etkisinin İncelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 12(3), 2846-2863.
  • Burns, K. S. (2021). The history of social media influencers. In B. Watkins (Eds.), Research perspectives on social media influencers and brand communication, Lexington Books.1-22.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar Ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32(32), 470-483.
  • Chiu, C. L., & Ho, H. C. (2023). Impact of Celebrity, Micro-Celebrity, and Virtual İnfluencers on Chinese Gen Z’s Purchase Intention Through Social Media. SAGE Open. 13(1), 21582440231164034.
  • De Veirman, M., Cauberghe, V., & Hudders, L. (2017). Marketing Through Instagram İnfluencers: The İmpact of Number of Followers and Product Divergence On Brand Attitude. International Journal of Advertising. 36(5), 798-828.
  • Düger, Y. S., & Bayram, T. (2023). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İşveren Marka Çekiciliğine Etkisi: Z Kuşağı Bireylerin Kişilik Özellikleri Bağlamında Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 13(1), 1055-1078.
  • Ebrahim, R., Ghoneim, A., Irani, Z., & Fan, Y. (2016). A Brand Preference and Repurchase İntention Model: The Role of Consumer Experience. Journal of Marketing Management. 32(13-14), 1230–1259.
  • Femenia-Serra, F., & Gretzel, U. (2020). Influencer Marketing For Tourism Destinations: Lessons From a Mature Destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2020: Proceedings of the International Conference in Surrey, United Kingdom, January 08–10, 2020. Springer International Publishing. (65-78).
  • Güven, Ö. Z., & Ceylan, T. (2019). Fuarların Uluslararası Pazarlar Açısından Önemi: Turizm İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Alanya Akademik Bakış. 3(3), 277-294.
  • Hellier, P. K., Geursen , G. M., Carr, R. A. & Rickard, J. A. (2003). Customer repurchase intention. European Journal of Marketing. 37(11-12), 1762-1800.
  • Johnson, P. C., ve Sandström, C., (2023). (1). “Making Use of Digital Methods oo Study Influencer Marketing. Edit: Alvarez-Monzoncillo. J. M. The Dynamics of Influencer Marketing: A Multidisciplinary Approach. (5-18).
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 6. Basım, Asil Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Karaman, Ö. (2023). Influencer Marketing on YouTube: A Qualitative Analysis with MAXQDA. Journal of Business Administration and Social Studies. 7(2), 123-132.
  • Levickaitė, R. (2010). Generations X, Y, Z: How Social Networks Form The Concept of the World Without Borders (the case of Lithuania). LIMES: Cultural Regionalistics. (2), 170-183.
  • Livdumlu, D., & Ünsalan, M. (2024). Influencerların (Online Etkileyici) Kaynak Güvenilirliği Boyutlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (67), 89-97.
  • Lou, C., Chee, T., ve Zhou, X. (2022). Reviewing the Commercial and Social Impact of Social Media Influencers. In The Dynamics of Influencer Marketing. Routledge. (60-79).
  • McCrindle, M., (2014). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. 24 Lexington Drive Bella Vista NSW 2153 Avustralya.
  • Nugroho, S. D. P., Rahayu, M., & Hapsari, R. D. V. (2022). The İmpacts of Social Media Influencer’s Credibility Attributes on Gen Z Purchase İntention With Brand İmage As Mediation: Study on Consumers of Korea Cosmetic Product. International Journal of Research in Business and Social Science. (2147-4478), 11(5), 18-32.
  • Ohanian, R. (1990). Construction and Validation of A Scale to Measure Celebrity Endorsers' Perceived Expertise, Trustworthiness, and Attractiveness. Journal of Advertising. 19(3), 39-52.
  • Onurlu, Ö., Bilgiseven, B., & BİLGİLİ, S. (2022). Influencerın Kaynak Güvenilirliğinin Satın Alma Niyeti̇ Üzerine Etkisinde Marka Güveninin Aracı Rolü (Annelere Yönelik Bebek Bakım Ürünleri Üzerine Araştırma). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 36(2), 165-174.
  • Onurlubaş, E. (2023). Hazır Giyim Sektöründe Influencerların Marka İmajı ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Z Kuşağı Örneği. Tekstil ve Mühendis. 30(130), 148-157.
  • Pradhan, D., Kuanr, A., Anupurba Pahi, S., & Akram, M. S. (2023). Influencer Marketing: When and Why Gen Z Consumers Avoid Influencers and Endorsed Brands. Psychology & Marketing. 40(1), 27-47.
  • Priporas, C. V., Stylos, N., & Fotiadis, A. K. (2017). Generation Z Consumers' Expectations Of İnteractions in Smart Retailing: A Future Agenda. Computers in Human Behavior. 77, 374-381.
  • Sari, Y. M., Hayu, R. S., & Salim, M. (2021). The Effect of Trustworthiness, Attractiveness, Expertise, and Popularity of Celebrity Endorsement. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. 9(2), 163-172.
  • Schwarz, M. (2022). Augmented Reality in Online Retail: Generational Differences Between Millennials and Generation Z Using Virtual Try- On’s.
  • Vrontis, D, Makrides, A., Christofi, M., & Thrassou, A. (2021). Social Media Influencer Marketing: A Systematic Review, İntegrative Framework and Future Research Agenda. International Journal of Consumer Studies. 45(4), 617-644.
  • Williams, K. C., & Page, R. A. (2011). Marketing to The Generations. Journal of Behavioral Studies in Business. 3(1): 37-53.
  • Xu, J., & Kim, H. K. (2022). A Service System Study on The Effects of The Influencers’ Characteristics on Purchase Intention. Journal of Logistics, Informatics and Service Science. 9(1), 136-155.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Pazarlama (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömür Özkuk

Devrim Barış Subaşı 0000-0003-1352-3612

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkuk, Ö., & Subaşı, D. B. (2024). Influencer Özelliklerinin Z Kuşağının Marka Tercihine Etkisi. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Çalışmalar Dergisi, 5(2), 384-395. https://doi.org/10.62001/gsijses.1591501