This research aims to determine the impact of influencers' credibility, attractiveness, and expertise on brand preferences among Generation Z individuals. Generation Z, having grown up primarily on social media and digital platforms, perceives influencers as sources of information and role models. Therefore, attributes such as credibility, attractiveness, and influencer expertise play a significant role in Generation Z's brand preferences. Data for the study were collected through an online survey. A total of 615 Generation Z participants from Kutahya participated in the study. The non-random sampling method of convenience sampling was used in data collection. The data obtained from the surveys were analyzed using correlation and regression analyses with the SPSS program. The study found that the credibility, attractiveness, and expertise of influencers positively affected the brand preferences of Generation Z individuals.
Influencer Influencer Marketing Brand Preference Generation Z
Özet
Bu araştırma, Z kuşağındaki bireylerin marka tercihlerinde influencerların güvenilirlik, çekicilik ve uzmanlık özelliklerinin etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada veriler çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya Kütahya’da yaşayan Z kuşağında olan 615 katılımcı katılmıştır. Verilerin toplanmasında tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Korelasyon ve regresyon analizleri ile anketlerden elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada influencerların güvenilirlik, çekicilik ve uzmanlığının Z kuşağındaki bireylerin marka tercihini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Pazarlama (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |