Ders
kitapları örgün eğitim sisteminde temel kaynak olup çoğu zaman öğretmen ve
öğrencilerin yegane eğitim kaynakları olabilmektedir. Genel olarak anadili
öğretiminde özel olarak da Türkçenin anadili olarak öğretiminde ilkönce
başvurulan araçtır. Ergenlik çağının eşiğine yaklaşmakta olan ve Türkçeyi
anadili olarak öğrenen 5. sınıf öğrencilerinin hayatlarının sonraki
bölümlerindeki başarılarına ya da başarısızlıklarına da önemli rol
oynamaktadır. Bu nedenle 5. sınıf ders kitaplarında yer alan düz yazı, şiir,
bulmaca vb. her türlü metnin okunabilirliği daha çok önem kazanmaktadır. Bu
araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilk defa 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında 5. sınıflarda uygulanmakta olan programa göre hazırlanmış 5.sınıf
Türkçe ders kitabındaki öyküleyici ve bilgilendirici metinlerin okunabilirlik
düzeyleri ölçülmüştür. Metinlerin analizinde Ateşman ve Çetinkaya-Uzun.
okunabilirlik formülleri kullanılmıştır. Ayrıca kitapta yer alan kısa, uzun,
tüm metinler ve şiirleri kapsayan genel okunabilirlik tablolarına da yer
verilmiştir. Araştırma sonucunda 5. sınıfta okutulan ders kitabında yer alan
metinlerin Türkçe için hazırlanmış olan okunabilirlik formüllerine göre hedef
kitleye uygun olduğu görülmüştür. Ancak öyküleyici-bilgilendirici metinlerin
yanı sıra şiir, tekerleme vb. diğer bazı yazınsal türlerin tam olarak
rakamlarla değerlendirilmesinin doğru olamayacağı sonucuna varılmıştır.
Textbooks are
the main resource in the formal education system and often become the only
educational resources for teachers and students. In general, it is the first
tool used in the teaching of mother tongue, especially in teaching Turkish as a
mother tongue. It also plays an important role in the successes or failures of
the 5th grade students who are approaching the threshold of adolescence and who
learn Turkish as their mother tongue in later parts of their lives. For this
reason, the textbooks of the 5th grade, such as plain writing, poetry, puzzles
and so on. the readability of all texts becomes more important. In this
research, the readability levels of the narratives and informative texts of the
5th grade Turkish textbook prepared according to the program which is being
applied by the Ministry of Education for the first time in the 5th grade in the
academic year of 2017-2018 were measured. In the analysis of texts Atesman and
Çetinkaya-Uzun. readability formulas are used. Also included in the book are
short, long, general readability tables covering all texts and poetry. Also
included in the book are short, long, general readability tables covering all
texts and poetry. As a result of the research, it is seen that the texts in the
textbooks taught in the 5th grade are suitable for the target group according
to the readability formulas prepared for Turkish. However, in addition to
narrator-informative texts, poetry, it has come to the conclusion that it is
not right to evaluate some other literary genres with exact figures.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.