The aim of this study is to determine the commitment levels of secondary school teachers and to determine whether this level shows differences in terms of some variables. The study was carried out on 1025 secondary school teachers working in Gaziantep central districts in 2018-2019 academic year. In the research, the general survey model, ‘Manager Loyalty Scale. The executive loyalty scale was prepared as a 5-point Likert consisting of five dimensions (devoting to the manager, making extra efforts for the manager, connecting to the manager, identifying with the manager, internalizing the values of the manager) and a total of 17 items. The level of commitment perception of the teachers participating in the research; overall commitment to the manager, man, attachment, identification, internalization at the level of partially agree with the sub-dimensions; the size of the effort was certainly at the level of agree. As a result of the study, it can be said that school principals should make more efforts in terms of loyalty, dedication, identification, identification and internalization dimensions. The perception of loyalty to the manager according to demographic characteristics can be perceived as a problem about the behaviors of the administrators in schools.
ÖZ
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin yöneticiye bağlılık düzeylerini tespit etmek ve bu düzeyin bazı değişkenler açısından farklılıklar gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep merkez ilçelerinde görev yapan 1025 ortaokul öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Genel tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak Yöneticiye Sadakat Ölçeği kullanılmıştır. Yönetici sadakat ölçeği, beş boyut (kendini yöneticiye adama, yönetici için ekstra çaba sarf etmek, yöneticiye bağlanma, yöneticiyle özdeşleşmek, yöneticinin değerlerini içselleştirme) ve toplam 17 maddeden oluşan 5’li Likert şeklinde hazırlanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yöneticiye bağlılığı algılama düzeylerinin; yöneticiye bağlılık geneli, adama, bağlanma, özdeşleşme, içselleştirme alt boyutlarının kısmen katılıyorum düzeyinde; çaba boyutunun kesinlikle katılıyorum düzeyinde olduğu görülmüştür. Yapılan çalışma sonucunda yöneticiye bağlılık, adama, bağlanma, özdeşleşme ve içselleştirme boyutları noktasında okul müdürlerinin daha çok çaba sarf etmesi gerektiği söylenebilir. Demografik özelliklere göre yöneticiye bağlılığın farklı algılanması okullarda yöneticilerin davranışları konusunda bir problem olarak algılanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.