Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison Of Self-Efficacy Perceptions and Professional Cooperation Perceptions of Middle Grades Mathematics Teachers with Other OECD Countries

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 233 - 256, 31.12.2021

Öz

In this study, the self-efficacy and professional cooperation perceptions of middle-grade mathematics teachers in Turkey and OECD countries were compared using the 2018 International Teaching and Learning Survey (TALIS) data. A total of 5911 of the teachers participating in the survey, 238 of which are from Turkey, are middle-grade mathematics teachers. Results showed that Turkish middle-grade mathematics self-efficacy is higher than other OECD middle-grade mathematics teachers especially in terms of their classroom management, teaching, and student participation. When the self-efficacy perceptions of teachers were analyzed with respect to teachers’ professional experience, a significant, positive, weak correlation was found between Turkey and many other OECD countries. Additionally, there are statistically significant differences between the average of professional cooperation of teachers in Turkey and some other OECD countries. Although the self-efficacy perceptions of middle-grade mathematics teachers in Turkey are higher than in many countries, their perceptions of cooperation are low.

Kaynakça

  • Akay, H. & Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24) 1-10.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Aslan, B. (2015). A comparative study on the teaching profession in Turkey and South Korea: Secondary analysis of TALIS 2008 data in relation to teacher self-efficacy. Eurasian Journal of Educational Research, (61), 1-22.
  • Aydin, A., Sarier, Y., & Uysal, S. (2012). The comparative assessment of the results of PISA mathematical literacy between 2003-2006. Education and Science, 37(164), 20-30.
  • Ayrangöl, Z., & Tekdere, M. (2014). Türkiye ve OECD ülkelerinde yapılan eğitim harcamalarının karşılaştırmalı analizi. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 1-30.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz-yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235–252.
  • Balcı, A. (2007). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. PEGEM Yayınları Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self- efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4, 359-373.
  • Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.
  • Bock, G. W. & Kim, Y. G. (2002). Breaking the Myths of Rewards: An Exploratory Study of Attitudes About Knowledge Sharing. Information Resources Management Journal (IRMJ), 15 (2), 14-21.
  • Bursal, M. (2010). Turkish pre-service elementary teachers’ self-efficacy beliefs regarding mathematics and science teaching. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 649-666.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Capri, B., & Kan, A. (2006). Öğretmen kişilerarası öz-yeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 48-61.
  • Ceylan, E. (2020). Science Teachers’ Self-efficacy in Instruction and Self-efficacy in Student Engagement across Estonia, Japan, and Turkey. Journal of Education and Future, (18), 29-41.
  • Cordero, J. M., & Gil-Izquierdo, M. (2018). The effect of teaching strategies on student achievement: An analysis using TALIS-PISA-link. Journal of Policy Modeling, 40(6), 1313-1331.
  • Cook, L., & Friend, M. (1993). Educational leadership for teacher collaboration. In: BILLINGSLEY (Ed.) Program leadership for serving students with disabilities. Richmond, VA: Virginia Department of Education. (p 421-444).
  • Çetin, F. (2011). Örgüt içi girişimcilikte öz yeterlilik algısı ve kontrol odağının rolü. Business and Economics Research Journal, 2(3), 69 – 85.
  • Çetin, A., Erenler, E., & Şentürk, M. (2016). Mesleki bağlılık ve mesleki öz-yeterlik algısının bilgi paylaşma davranışına etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 289-316.
  • Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741–757.
  • Doruk, M. ve Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 291-302.
  • Egeli, H., & Hayrullahoğlu, B. (2014). Türkiye ve OECD ülkelerinde eğitim harcamalarının analizi. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 51(593), 93-108.
  • Enochs, L., Smith, P. L. & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194–202.
  • Ercan, İ., & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Erdem, A. R. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştığı ekonomik sorunlar ve bu ekonomik sorunların performanslarına etkisi konusundaki görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 270-287.
  • European Commission - Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Finlay, B., & Agresti, A. (1986). Statistical methods for the social sciences. Dellen.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). Reliability analysis. SPSS for Windows, Step by Step: A Simple Guide and Reference, 14th ed. Boston: Allyn & Bacon, (p. 222-232).
  • Guskey, T.R., & Passaro, P.D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31(3), 627-643.
  • Gürcan, A. (2005). Bilgisayar öz yeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (19), 179-193.
  • Hacıömeroğlu, G., & Taşkın, Ç. Ş.(2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretim yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23(2),539-555.
  • Kabaca, T., & Erdoğan, Y. (2007). Fen Bilimleri, Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Alanlarındaki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 54-63.
  • Kasalak, G., & Dağyar, M. (2020). Öğretmen Öz Etkinliği ve Öğretmen İş Tatmini arasındaki ilişki: Öğretim ve Öğrenme Uluslararası Anketinin Meta-Analizi (TALIS). Eğitim Bilimleri: Teori ve Uygulama, 20(3), 16-33.
  • Kotaman, H. (2008). Öz-yeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Louis, R.A. & Mistelethe, J.M. (2011). Differences in scores and self-efficacy by student gender in mathematics and Science, International Journal of Science and Mathematics Education.
  • May, A., Jacops, M. S., & Zide, M. M. (1989). Effective collaborative teacher preparation models: Defining relationship. Paper presented at the Annual Meeting of The Association of Teacher Educators. St. Loui.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürülüğü (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf adresinden 01.10.2021 tahinde alınmıştır.
  • Mehrens, W. A., & Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology (4th ed.). Fort Worth, TX: Holt, Rinehart & Winston.
  • OECD (2014). TALIS 2013: Technical Report. http://www.oecd.org/edu/school/talistechnical report2013.pdf adresinden 09.10.2021 tarihinde alınmıştır.
  • OECD (2014). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, TALIS, OECD Publishing.
  • OECD (2019). TALIS 2018 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, TALIS, OECD Publishing.
  • Özbay, Ö. (2008). Çapraz tablo analizi nasil yapilir?: Pratik bir açiklama. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (9), 459-470.
  • Özdemir, S.M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277–306.
  • Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P., & Loef, M. (1989). Teacher's pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6(1), 1-40.
  • Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing.
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis İli Örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2(6), 39- 50.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özelliklerin Öğretmen adaylarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Türkoğlu, A. (1991). Öğretmen yetiştirmede amaçlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 1(5), 105-111.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8. 1-8.
  • Yenilmez, K., Kakmacı, Ö., Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yıldırım, S. (2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.
  • Yılmaz, K., & Çelik, M. Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. (2019). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 731-740.
  • Yılmaz, M., & Gürçay, D. (2011). Biyoloji ve fizik öğretmen adaylarının öğretmen öz yeterliklerini yordayan değişkenlerin belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 53-60.
  • Yılmaz, K., Yoldaş, C. & Yangil, M.K. (2004). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimleri ile ilgili sorunları. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7),18-21.
  • Zehir, K., & Zehir, H. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Education Science and Technology, 2(2), 104-117.

Türkiye ve TALIS Anketine Katılan Ülkelerdeki Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öz Yeterlik ve Mesleki İş Birliği Algılarının Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 233 - 256, 31.12.2021

Öz

TALIS (The Teaching and Learning International Survey: Uluslararası Öğretme ve Öğrenme araştırması), öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin çalışma koşulları ve okullardaki öğrenme ve öğretme ortamlarını araştıran uluslararası bir araştırmadır. Bu çalışmada Türkiye ve TALIS anketine katılan ülkelerdeki ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ve mesleki iş birliği algıları karşılaştırılmıştır. Araştırmada 2018 TALIS Anketinin verileri kullanılmıştır. Bu verilere OECD tarafından oluşturulmuş veri tabanlarından ulaşılmıştır. TALIS 2018 uygulamasına toplamda 5911’i ortaokul matematik öğretmeni katılmış ve bu öğretmenlerden 238’i Türkiye’de görev yapan öğretmenlerden oluşmuştur. Elde edilen verilerde öğretmenlerin öz yeterlikleri ve mesleki iş birliği algılarını etkileyen faktörler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde korelasyon analizleri yapılarak değişkenler arasındaki ilişki incelenmiştir. Ortalamalar arasındaki farka bakmak için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. ANOVA testiyle grupların farklılığı test edilmiştir. İstatistiksel olarak anlamlı bir p değeri bulunduğunda (p<0,05), bu farkın hangi gruplar arasında olduğunu görmek için çoklu karşılaştırma testleri (Post-hoc testi) kullanılmıştır. Araştırmadan ulaşılan bulgulara göre Türkiye ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının sınıf yönetimi, öğretim ve öğrenci katılımı boyutlarına göre ortalamalarının araştırmaya katılan diğer ülkelere kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Mesleki deneyime göre incelendiğinde Türkiye ile diğer birçok katılımcı ülkeler arasında anlamlı, pozitif, zayıf bir korelasyon tespit edilmiştir. Mesleki iş birliğinde ise bazı ülkelerle istatistiksel olarak anlamlı farklar saptanmıştır. Genel olarak bakıldığında da Türkiye’deki ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algıları katılımcı birçok ülkeye göre yüksek olmasına rağmen iş birliğine dair algılarının düşük çıktığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akay, H. & Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Akkoyunlu, B., & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24) 1-10.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Aslan, B. (2015). A comparative study on the teaching profession in Turkey and South Korea: Secondary analysis of TALIS 2008 data in relation to teacher self-efficacy. Eurasian Journal of Educational Research, (61), 1-22.
  • Aydin, A., Sarier, Y., & Uysal, S. (2012). The comparative assessment of the results of PISA mathematical literacy between 2003-2006. Education and Science, 37(164), 20-30.
  • Ayrangöl, Z., & Tekdere, M. (2014). Türkiye ve OECD ülkelerinde yapılan eğitim harcamalarının karşılaştırmalı analizi. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 1-30.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz-yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235–252.
  • Balcı, A. (2007). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. PEGEM Yayınları Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self- efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4, 359-373.
  • Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.
  • Bock, G. W. & Kim, Y. G. (2002). Breaking the Myths of Rewards: An Exploratory Study of Attitudes About Knowledge Sharing. Information Resources Management Journal (IRMJ), 15 (2), 14-21.
  • Bursal, M. (2010). Turkish pre-service elementary teachers’ self-efficacy beliefs regarding mathematics and science teaching. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 649-666.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Capri, B., & Kan, A. (2006). Öğretmen kişilerarası öz-yeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 48-61.
  • Ceylan, E. (2020). Science Teachers’ Self-efficacy in Instruction and Self-efficacy in Student Engagement across Estonia, Japan, and Turkey. Journal of Education and Future, (18), 29-41.
  • Cordero, J. M., & Gil-Izquierdo, M. (2018). The effect of teaching strategies on student achievement: An analysis using TALIS-PISA-link. Journal of Policy Modeling, 40(6), 1313-1331.
  • Cook, L., & Friend, M. (1993). Educational leadership for teacher collaboration. In: BILLINGSLEY (Ed.) Program leadership for serving students with disabilities. Richmond, VA: Virginia Department of Education. (p 421-444).
  • Çetin, F. (2011). Örgüt içi girişimcilikte öz yeterlilik algısı ve kontrol odağının rolü. Business and Economics Research Journal, 2(3), 69 – 85.
  • Çetin, A., Erenler, E., & Şentürk, M. (2016). Mesleki bağlılık ve mesleki öz-yeterlik algısının bilgi paylaşma davranışına etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 289-316.
  • Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741–757.
  • Doruk, M. ve Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 291-302.
  • Egeli, H., & Hayrullahoğlu, B. (2014). Türkiye ve OECD ülkelerinde eğitim harcamalarının analizi. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 51(593), 93-108.
  • Enochs, L., Smith, P. L. & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194–202.
  • Ercan, İ., & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Erdem, A. R. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştığı ekonomik sorunlar ve bu ekonomik sorunların performanslarına etkisi konusundaki görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 270-287.
  • European Commission - Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Finlay, B., & Agresti, A. (1986). Statistical methods for the social sciences. Dellen.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). Reliability analysis. SPSS for Windows, Step by Step: A Simple Guide and Reference, 14th ed. Boston: Allyn & Bacon, (p. 222-232).
  • Guskey, T.R., & Passaro, P.D. (1994). Teacher efficacy: A study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31(3), 627-643.
  • Gürcan, A. (2005). Bilgisayar öz yeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (19), 179-193.
  • Hacıömeroğlu, G., & Taşkın, Ç. Ş.(2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretim yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23(2),539-555.
  • Kabaca, T., & Erdoğan, Y. (2007). Fen Bilimleri, Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Alanlarındaki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 54-63.
  • Kasalak, G., & Dağyar, M. (2020). Öğretmen Öz Etkinliği ve Öğretmen İş Tatmini arasındaki ilişki: Öğretim ve Öğrenme Uluslararası Anketinin Meta-Analizi (TALIS). Eğitim Bilimleri: Teori ve Uygulama, 20(3), 16-33.
  • Kotaman, H. (2008). Öz-yeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Louis, R.A. & Mistelethe, J.M. (2011). Differences in scores and self-efficacy by student gender in mathematics and Science, International Journal of Science and Mathematics Education.
  • May, A., Jacops, M. S., & Zide, M. M. (1989). Effective collaborative teacher preparation models: Defining relationship. Paper presented at the Annual Meeting of The Association of Teacher Educators. St. Loui.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürülüğü (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri. http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf adresinden 01.10.2021 tahinde alınmıştır.
  • Mehrens, W. A., & Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology (4th ed.). Fort Worth, TX: Holt, Rinehart & Winston.
  • OECD (2014). TALIS 2013: Technical Report. http://www.oecd.org/edu/school/talistechnical report2013.pdf adresinden 09.10.2021 tarihinde alınmıştır.
  • OECD (2014). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, TALIS, OECD Publishing.
  • OECD (2019). TALIS 2018 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, TALIS, OECD Publishing.
  • Özbay, Ö. (2008). Çapraz tablo analizi nasil yapilir?: Pratik bir açiklama. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (9), 459-470.
  • Özdemir, S.M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277–306.
  • Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P., & Loef, M. (1989). Teacher's pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6(1), 1-40.
  • Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing.
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis İli Örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2(6), 39- 50.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özelliklerin Öğretmen adaylarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Türkoğlu, A. (1991). Öğretmen yetiştirmede amaçlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 1(5), 105-111.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8. 1-8.
  • Yenilmez, K., Kakmacı, Ö., Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yıldırım, S. (2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.
  • Yılmaz, K., & Çelik, M. Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. (2019). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 731-740.
  • Yılmaz, M., & Gürçay, D. (2011). Biyoloji ve fizik öğretmen adaylarının öğretmen öz yeterliklerini yordayan değişkenlerin belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 53-60.
  • Yılmaz, K., Yoldaş, C. & Yangil, M.K. (2004). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimleri ile ilgili sorunları. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7),18-21.
  • Zehir, K., & Zehir, H. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Education Science and Technology, 2(2), 104-117.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Ali Bozkurt 0000-0002-0176-4497

Müberra Kursav 0000-0003-1551-9641

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozkurt, A., & Kursav, M. (2021). Türkiye ve TALIS Anketine Katılan Ülkelerdeki Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öz Yeterlik ve Mesleki İş Birliği Algılarının Karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 233-256.