This book, edited by Prof. Dr. Gökhan Çetinkaya, is a book that provides an overview of the basic concepts, models, sub-skills, methods, techniques and strategies related to speaking skills and education. The main purpose of the book is to summarize the theories, models and approaches to speaking skills and education and to provide readers with the necessary implications and perspectives for both research and practice. The flow of the content is designed in such a way that the reader can find detailed answers to questions about types of speech, mental and physical production process of speech, affective characteristics of speech, common speech mistakes, stages of oral text development, characteristics of non-verbal communication, planning of speech training, feedback process and measurement and evaluation of speaking skills. In the preface of the book, it is stated that it will contribute to undergraduate and postgraduate courses due to these contextual features and that it is a useful resource in designing the theoretical framework for researchers as well as students. The book consists of fifteen chapters with a bibliography at the end of each chapter.
Prof. Dr. Gökhan Çetinkaya’nın editörlüğünü yaptığı bu kitap, konuşma becerisi ve eğitimiyle ilgili temel kavramlar, modeller, alt beceriler, yöntem, teknik ve stratejilere genel bakış olanağı sunmaktadır. Kitabın temel amacı, konuşma becerisi ve eğitimine ilişkin kuramlar, modeller ve yaklaşımları özetleyerek okurlara hem araştırma hem de uygulama için gerekli çıkarımları ve bakış açılarını sunmaktır. İçerik akışı okurun konuşma türleri, konuşmanın zihinsel ve fiziksel üretim süreci, konuşmaya ilişkin duyuşsal özellikler, yaygın konuşma yanlışları, sözlü metin geliştirme aşamaları, sözsüz iletişimin özellikleri, konuşma eğitiminin planlanması, geribildirim süreci ve konuşma becerisinin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin sorulara ayrıntılı yanıt bulabileceği biçimde tasarlanmıştır. Kitabın önsözünde taşıdığı bu içeriksel özellikler nedeniyle lisans ve lisansüstü derslere katkıda bulunacağı ve öğrencilerin yanında araştırmacılar için de kuramsal çerçeve tasarlamada yararlı bir kaynak olduğu belirtilmektedir. Kitap on beş bölümden oluşmakta ve her bölüm sonunda kaynakça kısmı yer almaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Eğitim Bilimleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |

Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).