In Türkiye, teacher education is provided through two main pathways. One of these is the four-year bachelor's programs offered by the education departments of universities, where students who complete these programs are defined as pre-service teachers. Another area of teacher education involves students who have completed four-year undergraduate programs (in biology, mathematics, theology, literature, physics, etc.) outside the education faculties and subsequently complete the Pedagogical Formation Education Certificate Program (PFECP) to become teacher candidates. The aim of this study is to delineate the perception levels of students in education faculties and PFECP regarding their undergraduate education. The study includes final-year students from the education faculties in science education, social studies education, and preschool education, as well as students enrolled in PFECP. The study utilized the Teacher Perceptions Scale for Adequacy of Pre-Service Education (TPSAPE) as its data collection instrument. The research results indicate that there is no substantial difference between the perception levels of pre-service education between PFECP students and education faculty students. All prospective teachers felt well-prepared for the teaching profession. In fact, the perception levels of PFECP students are higher than those of science and social studies teacher candidates. These interesting findings are discussed from different perspectives.
Pedagogical Content Knowledge Pre-Service Teacher Training Pedagogical Formation Education Certificate Program Refine Consensus Model
Türkiye'de öğretmen eğitimi iki ana yoldan sağlanmaktadır. Bunlardan biri üniversitelerin eğitim fakültelerinde yer alan ve bu programları tamamlayan öğrencilerin öğretmen adayı olarak tanımlandığı dört yıllık lisans programlarıdır. Öğretmen yetiştirmenin bir diğer alanı ise, eğitim fakülteleri dışında dört yıllık lisans programlarını (biyoloji, matematik, ilahiyat, edebiyat, fizik vb.) tamamlayan ve ardından Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programını (PFESP) tamamlayan öğrencileri kapsamaktadır. Bu araştırma, eğitim fakülteleri ve PFESP öğrencilerinin lisans eğitimlerine ilişkin algı düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya eğitim fakültelerinin fen bilimleri, sosyal bilimler ve okul öncesi eğitimi son sınıf öğrencileri ile PFESP'e kayıtlı öğrenciler katılmaktadır. Bu araştırmada "Hizmet Öncesi Eğitim Yeterliliğine İlişkin Öğretmen Algıları Ölçeği" veri toplamak için kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre PFESP öğrencileri ile eğitim fakültesi öğrencileri arasında hizmet öncesi eğitim algı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Lisans öğrencilerinin tamamı öğretmenlik mesleğine kendilerini iyi hazırlanmış hissetmektedir. Bir diğer önemli bulgu ise PFESP öğrencilerinin algı düzeyleri fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarından daha yüksektir. Bu ilginç bulgular farklı açılardan değerlendirilmiştir.
Hizmet öncesi öğretmen eğitimi İyileştirilmiş Fikir Birliği Modeli Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı Pedagojik Alan Bilgisi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Giresun University Journal of Faculty of Education)