In city of Ayntâb, family, as
being the fundamental unit of society, has been established on
Islamic laws and the common law of the city. Engagement is the period of
knowing each other for partners. The disputes on engagement and the
disagreements between the sides of an ended engagement are reflected to the
courts as litigation. The partners to be married, forwards an official document
to the imam of the parish which indicates that there is no inconvenience of the
marriage of partners. The girls, who are not permitted to be married by their
parents or who are young and have not custodian, have been married on the approval
of courts. During the wedding ceremony, a certain amount of asset is declared
to be given in case of divorcing (mihr) as two equal parts: cash in advance- mihr-i mu‘accel- and future payment-mihr-i mü’eccel. Despite it is possible to see the polygamous marriages, monogamous
marriages are widely viewed. On the
other side, Ayntâb termination of
the family i.e. divorce, is performed in three
ways; with the will of the husband without asserting any reason or without
getting consent of his wife (talak),
mutual agreement to break up in which wife renounces some rights (hul’ or muhala’a), termination of
marriage by the muslim judge (kadı) because of some specific reasons (tefrik). From these methods of divorce, talak comes true because of husband’s
will while muhala’a and tefrik are the results of wife’s.
Toplumun temel kurumu olan aile,
Ayntâb’da İslam hukuku ve şehrin örf ve adetlerine göre oluşmuştur. Nişan
evlenecek çiftlerin birbirlerini tanıma dönemidir. Nişanla ilgili tartışmalar
ve nişanın bozulmasından sonra taraflar arasında ortaya çıkan anlaşmazlıklar
mahkemeye yansımaktadır. Evlenecek çiftler nikâh akitlerini mahkemeden
aldıkları evlenmelerinde bir sakınca olmadığını belirten izinname ile mahalle
imamına akdettirmektedirler. Ayrıca aileleri evlenmelerine mâni olan kızlar ile
yaşları küçük olup velileri olmayan kızların nikâhlarının da mahkemede
akdedildiği görülmektedir. Nikâh akidi esnasında mihr miktarları tespit
edilmekte ve bir gelenek olarak tespit edilen miktar iki eşit parçaya mihr-i
mu‘accel (peşin mihr) ve mihr-i mü’eccel (ertelenmiş mihr) olarak
ayrılmaktadır. Çok eşliliğin görülmesine rağmen tek eşlilik daha yaygındır.
Ayntâb’da ailenin sona erişi yani boşanma kocanın tek taraflı iradesiyle
herhangi bir sebep göstermeksizin ve kocanın karısının rızasını aramaksızın
evliliğe son vermesi (talâk), kadının bazı haklarından feragat etmek suretiyle
karşılıklı anlaşarak ayrılma (hul’ veya muhâla‘a) ve evlenmenin belli
sebeplerle kâdı kararıyla sona erdirilmesi (tefrîk) olmak üzere üç şekilde
gerçekleşir. Bunlardan talâk, tamamen kocanın talebiyle gerçekleşirken,
muhâla‘a ve tefrîk de boşanma isteği genellikle kadın tarafından gelmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tarih |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |