Bu çalışma, 2003 yılında Yale Üniversitesi tarafından yayınlanan, “Fransız Devrimi Üzerine
Düşüncelere Giriş Edmund Burke” isimli esere Frank M. Turner tarafından yazılan Edmund
Burke: “Siyasi Aktör Düşüncesi” giriş yazısının çevirisidir. 1790 yılında yayımlanan ve yayımlandığı yıldan başlayarak hem Avrupa’yı hem de bu coğrafya
dışında kalan birçok milleti etkileyen “Reflection On The Revolution in France” eseriyle birlikte
Burke devrim karşıtı söylemle anılmaya başlanmıştı.O, gerçekte, aklın soyut, olgudan kopuk
kullanımının eleştirisi olarak “Devrim Üzerine Düşünceleri” yazmıştır. “A Philosophical Enquiry
into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful” kitabında oluşturmaya çalıştığı
muhafazakar birey kurgusuna zıt olan pratik yaşamdan kopuk birey kurgularını eleştirir. Ayrıca
bugün ve gelecekte, olan ve olabilecek tüm olguları apriori açıklama iddiasındaki aklın neden
olduğu mutlak doğrucu yaklaşımın yanlışlığını ortaya koyar.Kazanımı yıllar almış, deneyimle
sağlamaları defalarca yapılmış hakların daha güzel bir evren idealiyle ve radikal bir
soyutlamayla iktidarın ele geçirilmesinde araç olarak kullanılması;hakların yeni bir evren
düzenlemesinde kapsamının genişlemesi yerine daraltıldığı ve muhteva olarak önceki
kazanımlarından bile kayıplara yol açtığı görülmüştür. Bir aydınlanma düşünürü olan Burke,
epistemolojisini, nesne ve kişi duyusunun ilişkisini, deneyim ışığında inceleyerek oluştuma
iddiasındadır. O, birey ve bireylerin oluşturduğu kurumların insanlığın geleceği için
korunmasının yöntemini bize sunar. Muhafazakar ve liberal bir politikacı olan düşünürün
hayatı ve mücadelesi, ülkesi özelinde, genel kavram ve kurumların nasıl muhafaza edildiği ya
da korunması gerektiğinin örneğini gösterir.
This study is the translation of the introduction letter of Edmund Burke's the “Political Actor
Thinking“ written by Frank M. Turner for the book entitled “Introduction to Reflections on the
Revolution in France: Edmund Burke“ which was published by Yale University in 2003. Due to his book called “Reflection On The Revolution in France” that was published in 1790 and
affected both Europe and many nations outside this continent as of its publication, people had
started to remember Burke with anti-revolutionary expressions. He, in fact, wrote his book
called “Reflections on the Revolution” as a criticism against the abstract and metaphysical use
of mind. In his book entitled “A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime
and Beautiful”, he criticizes the individual set-ups that are disconnected from the practical life,
which is the opposite of conservationist individual set-up that he is trying to create. In addition,
puts forward the wrongness of absolute righteous approach caused by the mind as suggested
in his claim of explaining all the phenomenon that is happening or might happen today or in
the future. Using the rights; which took years to gain, and which were cross-checked many
times by experience; as a means of grabbing the power by with idea of a better universe and
by a radical abstraction, proved that the rights were restricted instead of widening their scope,
and that this even caused losses in the previous gains. Burke, a philosopher of illumination,
claims to constitute his epistemology by analyzing the relationship between the objects and
individuals in the light of experience. He presents us the method of protecting the individuals
and institutions build by them (tradition, family, state, law, etc.) for the future of the mankind.
The life and struggle of this philosopher, who was also a conservationist and liberal politician,
is an example of how the general concepts and institutions are preserved, and how they should
be protected domestically.
Revolution Revolution Criticism conservatism mind criticism of mind
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 5 |