Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 6, 49 - 66, 08.05.2016

Öz

Muhasebe meslek mensuplarının yeterlikleri ve muhasebe mesleğinin gelişimi
çerçevesinde, muhasebe eğitiminin uluslararası alanda belirli bir kalite düzeyinde
gerçekleştirilmesi ve yeknesaklığın sağlanabilmesi için Uluslararası Muhasebe Eğitimi
Standartları Kurulu (IAESB) tarafından Uluslararası Eğitim Standartları (IES) yayınlanmıştır. Sekiz
adet IES yayınlanmıştır. Çalışmada, ulusal kurumlar ve uygulamalar çerçevesinde söz konusu
standartların içeriklerinin Türkiye’de ne denli geçerli oldukları tartışılmaktadır. Bu bağlamda
Türkiye’de sekiz adet standarttan beş tanesinin tamamen geçerli olduğu, IES 2’nin ve IES 6’nın
kısmen geçerli olduğu, IES 3’ün ise geçerli olmadığı değerlendirmesi yapılmıştır.  

Kaynakça

  • Alvin, A.Arens ve James K. Loebbecke. “Auditing: An Integrated Approach”, Prentice Hall, 1997, 7th Edition.
  • Ayboğa, Hanifi. “Globalleşme Sürecinde Ülkemizde Muhasebe Mesleği ve Meslek Mensuplarının Eğitimi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 2003, Cilt 18, Sayı 1, 327-359.
  • CAG. “Consultative Advisory Group”, http://www.iaesb.org/consultative-advisorygroup, 2016.
  • Crawford Louise, Helliar Christine, Monk Elizabeth, Veneziani Monica. “International Accounting Education Standards Board: Organisational Legitimacy Within the Field of Professional Accountancy Education”, Accounting Forum, 2014, 38, 67-89.
  • Goldberg, Louis. “An Inquiry into the Nature of Accounting”, American Accounting Association, 7. sayı, 1980.
  • IFAC. “International Federation of Accountants”, www.ifac.org, 2015.
  • Özbirecikli, Mehmet. “Ana Hatlarıyla IFAC Muhasebeci Eğitimi Standartları”, Muhasebe ve Finansman, 2007, Ocak, 73-80.
  • Öztürk, Yıldız (Çeviren). “Profesyonel Muhasebeciler İçin Etik Kurallar El Kitabı”, TÜRMOB Yayınları: 402, 2010.
  • Pekdemir, Recep. “Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu Eğitim Komitesi Sidney Toplantısından Notlar”, İSMMMO, Mali Çözüm, 1999, 47, 1-8.
  • Selvi Yakup, Ahmet Türel, Bora Şenyiğit. “Elektronik Bilgi Ortamlarında Muhasebe Denetimi”, I. Uluslararası Muhasebe Denetimi Sempozyumu ve VII. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, 20-24 Nisan 2005, Türkiye, 301-315.
  • Sikka P., Haslam C., Kyriacou O. ve Agrizzi D. “Professionalising Claims and the State of UK Professional Accounting Education: Some Evidence”, Accounting Education: An International Journal, 2007, 16 (1), 3-22.
  • TESMER, 2015, www.tesmer.org.tr
  • TÜRMOB, 2015, www.turmob.org.tr
  • TÜRMOB-İstatistik, 2015, http://www.turmob.org.tr/TurmobWeb/Istatistikler.aspx
  • Uyar, Süleyman. “Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 2008, 1, 79-107.
  • Uyar Süleyman ve Ünlüsoy Emre. “Uluslararası Eğitim Standartları (IESs) ve Eğitim Uygulamaları Açıklamaları (IEPSs) Çerçevesinde Bilgi Teknolojileri ile Muhasebe ve Denetim İlişkisi”, İZSMMMO, Türkiye Muhasebe Standartları Sempozyumu XI, 26-30 Ekim, 2007, Antalya, 1-22.
  • 3568 Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
  • 5786 Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun

General Overview of International Accounting Standards: Evaluating the Validity with Regards to Turkey

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 6, 49 - 66, 08.05.2016

Öz

In the frame of accounting member of profession’s sufficiency and the development of
accounting profession, International Education Standards (IES) were issued by International
Accounting Education Standards Board (IAESB) in order to work up accounting education to an
adequate quality level and provide uniformity. Eight IES were issued. In this study, in the frame
of national institutions and applications, how the context of these standards are valid in Turkey
is argued. In this sense, it is evaluated as five of the eight standards are completely valid while
IES 2 and IES 6 is valid partially and IES 3 in case is not valid in Turkey. 

Kaynakça

  • Alvin, A.Arens ve James K. Loebbecke. “Auditing: An Integrated Approach”, Prentice Hall, 1997, 7th Edition.
  • Ayboğa, Hanifi. “Globalleşme Sürecinde Ülkemizde Muhasebe Mesleği ve Meslek Mensuplarının Eğitimi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 2003, Cilt 18, Sayı 1, 327-359.
  • CAG. “Consultative Advisory Group”, http://www.iaesb.org/consultative-advisorygroup, 2016.
  • Crawford Louise, Helliar Christine, Monk Elizabeth, Veneziani Monica. “International Accounting Education Standards Board: Organisational Legitimacy Within the Field of Professional Accountancy Education”, Accounting Forum, 2014, 38, 67-89.
  • Goldberg, Louis. “An Inquiry into the Nature of Accounting”, American Accounting Association, 7. sayı, 1980.
  • IFAC. “International Federation of Accountants”, www.ifac.org, 2015.
  • Özbirecikli, Mehmet. “Ana Hatlarıyla IFAC Muhasebeci Eğitimi Standartları”, Muhasebe ve Finansman, 2007, Ocak, 73-80.
  • Öztürk, Yıldız (Çeviren). “Profesyonel Muhasebeciler İçin Etik Kurallar El Kitabı”, TÜRMOB Yayınları: 402, 2010.
  • Pekdemir, Recep. “Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu Eğitim Komitesi Sidney Toplantısından Notlar”, İSMMMO, Mali Çözüm, 1999, 47, 1-8.
  • Selvi Yakup, Ahmet Türel, Bora Şenyiğit. “Elektronik Bilgi Ortamlarında Muhasebe Denetimi”, I. Uluslararası Muhasebe Denetimi Sempozyumu ve VII. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, 20-24 Nisan 2005, Türkiye, 301-315.
  • Sikka P., Haslam C., Kyriacou O. ve Agrizzi D. “Professionalising Claims and the State of UK Professional Accounting Education: Some Evidence”, Accounting Education: An International Journal, 2007, 16 (1), 3-22.
  • TESMER, 2015, www.tesmer.org.tr
  • TÜRMOB, 2015, www.turmob.org.tr
  • TÜRMOB-İstatistik, 2015, http://www.turmob.org.tr/TurmobWeb/Istatistikler.aspx
  • Uyar, Süleyman. “Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 2008, 1, 79-107.
  • Uyar Süleyman ve Ünlüsoy Emre. “Uluslararası Eğitim Standartları (IESs) ve Eğitim Uygulamaları Açıklamaları (IEPSs) Çerçevesinde Bilgi Teknolojileri ile Muhasebe ve Denetim İlişkisi”, İZSMMMO, Türkiye Muhasebe Standartları Sempozyumu XI, 26-30 Ekim, 2007, Antalya, 1-22.
  • 3568 Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu
  • 5786 Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar OKAN Gökten Bu kişi benim

Soner Gökten

Yayımlanma Tarihi 8 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Gökten, P. O., & Gökten, S. (2016). Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 49-66.
AMA Gökten PO, Gökten S. Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. ASBİDER. Mayıs 2016;3(6):49-66.
Chicago Gökten, Pınar OKAN, ve Soner Gökten. “Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 6 (Mayıs 2016): 49-66.
EndNote Gökten PO, Gökten S (01 Mayıs 2016) Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3 6 49–66.
IEEE P. O. Gökten ve S. Gökten, “Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”, ASBİDER, c. 3, sy. 6, ss. 49–66, 2016.
ISNAD Gökten, Pınar OKAN - Gökten, Soner. “Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3/6 (Mayıs 2016), 49-66.
JAMA Gökten PO, Gökten S. Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. ASBİDER. 2016;3:49–66.
MLA Gökten, Pınar OKAN ve Soner Gökten. “Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 6, 2016, ss. 49-66.
Vancouver Gökten PO, Gökten S. Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. ASBİDER. 2016;3(6):49-66.