Günümüzde dünya genelinde kabul görmüş ve kabul görmeye devam
eden ombudsmanlık kuruluşu sistemli bir denetim mekanizması haline
gelmiştir. İlk olarak İsveç’te ortaya çıkıp gelişen ombudsmanlık kuruluşu
devlet ile vatandaşlar arasında arabulucu rolünde üstlenmiş ve bunların
arasında meydana gelen sorunları gidermeye çalışmıştır. Özellikle
küreselleşme ile birlikte ortaya çıkan değişimler ile beraber devlet
hizmetlerinin artışı, denetim mekanizmalarını yetersiz bırakmıştır.
Toplumdaki gelişmelere paralel olarak insan haklarını geliştirmek,
bireysel şikâyetlerle ilgilenmek gibi konulardaki arayışlar dikkatleri
ombudsmanlık kuruluşuna çevirmiştir. Ombudsmanlık kuruluşu her
devlette kendi siyasal, toplumsal ve idari sistemlerine göre
yapılanmıştır. Bu çerçevede ombudsmanlık kuruluşunun tarihsel
gelişimini, özelliklerini ve örgütlenme şeklini inceleyerek Kırgızistan’daki
uygulama biçimini açıklamaya çalışacağız.
Nowadays, the institution of Ombudsman, which has gained and
continues to gain accreditation around the World, becomes a
systematic control mechanism. Ombudsman, which has emerged and
developed in Sweden for the first time, takes part as a mediator
between state and citizens and tries to solve problems coming up
between these two. Especially the augmentation in the public services
generated by the changes arisen from globalization renders state
mechanisms inadequate. In parallel with societal developments, the
search on the subjects such as those to improve human rights and to
deal with individual complaints directs attention to the ombudsman. In
every state, ombudsman is structured according to the state’s own
political, social and administrative system. In this framework, we will try
to explain the way of implementation in Kyrgyzstan by scrutinizing
historical developments, characteristics and organizational form of the
Ombudsman.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 8 |