Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 10, 248 - 261, 04.05.2017

Öz

12 Eylül 1980 darbesi sonrası ülkeye egemen olan ‘puslu’ yılları, sanatın
aydınlığı ile aşmaya çalışan sanatçıların büyük bir kısmının ‘o yıllara’ ilişkin ya da ‘o
yıllardaki’ resmetme tarz ve anlayışları dönemin Devlet Resim ve Heykel Sergilerine
yansımıştır. Bu bağlamda dönemin “Devlet Resim ve Heykel Yarışmalı Sergi”
katalogları 1980’lerde Türk resim sanatının gelişim çizgisini izlememiz açısından
görsel arşiv niteliği taşımaktadır.
1980-1990 yılları arasındaki on yıllık zaman dilimine odaklanan bu çalışmada,
bu yıllar içindeki sanatsal ve kültürel değişim Devlet Resim ve Heykel Sergileri
üzerinden açıklanmaya çalışılmış; bu süreçte resim sanatında ortaya çıkan konu ve
tartışmalar irdelenmiştir. Özetle bu yılları içeren kültür ve sanat ortamı, Devlet Resim
ve Heykel Sergileri içeriği ile değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Sonuç olarak, 1980’lerde yeni bir anlam, nitelik ve içerik yüklenen Türk
resmini Devlet Resim ve Heykel Sergileri’nde derece ve ödüle değer görülen eserler
üzerinden irdeleyen bu çalışmada, konuya analojik bir pencereden bakarak, Türk
resminin o dönem için yeni kabul edilen kimliği ortaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Başkan, S. (2014). Türk Resminde Yeni Eğilimler ve Kavramsallık Arayışları: 1960-1980, ZfWT, ss. 107-108.
  • Çavuşoğlu, İ. (2000). Resim sanatında yeni ve figüratif eğilimler., Türk Dünyası Kültür ve Sanat Sempozyumu Bildiri Kitabı. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta
  • Duben, İ., & Yıldız, E. (2008). Seksenlerde Türkiye'de Çağdaş Sanat: Yeni Açılımlar, 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 13-18.
  • Erinç, M. S. (2009). Sanat Sosyolojisine Giriş, Ütopya Yayın Evi, Ankara.
  • Erzen, J. N. (1983). Yeni Eğilimler Genel Bir Değerlendirme, Boyut Plastik Sanatlar Dergisi, Sayı. 18, ss. 3-4.
  • Germener, S. (1999).Cumhuriyet Döneminde Resim Sanatı. Ayla Ödekan (Ed.). Cumhuriyet’in Renkleri Biçimleri (ss. 22-25). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Karavit, C. (2002). Akadeğilmi Akademi’den Üniversite’ye Geçiş Sürecinde 1980-1990 Dönemindeki Öğrencilerin Deneysel Sanat Hareketleri, Stüdyo İmge, İstanbul.
  • Özsezgin, K. (1999). Cumhuriyet’in 75 yılında Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Taşdemir, Nadir. (1995). Türk figüratif resminde görülen dışavurumcu eğilimin 1980 sonrası yansıyış biçimi (yeni-dışavurumcu anlayış), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.

CULTURAL PARADIGM PERIOD BETWEEN 1980-1990 RESPONSE ON THE PRACTISE AND AESTHETIC DISCOURSE OF WHICH STATE PAINTING AND SCULPTURE COMPETITION

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 10, 248 - 261, 04.05.2017

Öz

The artists who decided to surpassing the 80s political pressure by art and the
same artists also are able to keep in communication with the community through with
exhibitions and art magazines in 1980s, in the meantime the considerable part of
exhibited work of art are located in State Art Painting And Sculpture Exhibition
catalogue. In this context, the catalogues have the characteristics of visual archive to
monitored of developmental stages of Turk Painting Art in 1980s. 

This study focuses on the ten-year time period, especially between 1980-1990.
In these years the artistic and cultural Exchange tried to be explained through State Art
Painting And Sculpture Exhibition. In this process, the emerging issues and debates in
painting art is examined.
To sup up, culture and art environment in these years tried to read with the
contents of the exhibition. As a result; Turkish Picture is gained meaning, quality and
content in 1980. This study also scrutinise at Works by being deemed worthy of an
award and degree in State Art Painting And Sculpture Exhibitions. As well, being
accepted Turkish painting new identity for that period is revealed to approach within
historical process of the subject.

Kaynakça

  • Başkan, S. (2014). Türk Resminde Yeni Eğilimler ve Kavramsallık Arayışları: 1960-1980, ZfWT, ss. 107-108.
  • Çavuşoğlu, İ. (2000). Resim sanatında yeni ve figüratif eğilimler., Türk Dünyası Kültür ve Sanat Sempozyumu Bildiri Kitabı. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta
  • Duben, İ., & Yıldız, E. (2008). Seksenlerde Türkiye'de Çağdaş Sanat: Yeni Açılımlar, 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 13-18.
  • Erinç, M. S. (2009). Sanat Sosyolojisine Giriş, Ütopya Yayın Evi, Ankara.
  • Erzen, J. N. (1983). Yeni Eğilimler Genel Bir Değerlendirme, Boyut Plastik Sanatlar Dergisi, Sayı. 18, ss. 3-4.
  • Germener, S. (1999).Cumhuriyet Döneminde Resim Sanatı. Ayla Ödekan (Ed.). Cumhuriyet’in Renkleri Biçimleri (ss. 22-25). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Karavit, C. (2002). Akadeğilmi Akademi’den Üniversite’ye Geçiş Sürecinde 1980-1990 Dönemindeki Öğrencilerin Deneysel Sanat Hareketleri, Stüdyo İmge, İstanbul.
  • Özsezgin, K. (1999). Cumhuriyet’in 75 yılında Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Taşdemir, Nadir. (1995). Türk figüratif resminde görülen dışavurumcu eğilimin 1980 sonrası yansıyış biçimi (yeni-dışavurumcu anlayış), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Almila Tercaner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Tercaner, A. (2017). 1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(10), 248-261.
AMA Tercaner A. 1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI. ASBİDER. Mayıs 2017;4(10):248-261.
Chicago Tercaner, Almila. “1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4, sy. 10 (Mayıs 2017): 248-61.
EndNote Tercaner A (01 Mayıs 2017) 1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4 10 248–261.
IEEE A. Tercaner, “1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI”, ASBİDER, c. 4, sy. 10, ss. 248–261, 2017.
ISNAD Tercaner, Almila. “1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/10 (Mayıs 2017), 248-261.
JAMA Tercaner A. 1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI. ASBİDER. 2017;4:248–261.
MLA Tercaner, Almila. “1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 4, sy. 10, 2017, ss. 248-61.
Vancouver Tercaner A. 1980-1990 YILLARI KÜLTÜREL PARADİGMASININ DÖNEMİN, DEVLET RESİM HEYKEL YARIŞMALI SERGİLERİNİN ESTETİK SÖYLEM VE PRATİĞİNE YANSIMALARI. ASBİDER. 2017;4(10):248-61.