BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 39 - 75, 01.12.2012

Öz

Üniversiteler her dönemde devletlerin en çok ilgilendiği kurumlardan olmuştur. Yalnızca ülkemizde değil, tüm dünyada yükseköğretime ilişkin gerçekleştirilen tüm reformlar önemli toplumsal olayların ya da dönüşümlerin ardından gerçekleştirilmektedir. Özellikle hükümetler değiştikçe, yeni gelen hükümetin öncelikli olarak reform gerçekleştirdiği alan da genel olarak eğitim, özelde yükseköğretim olmaktadır. Bir kurum olarak üniversite 21. yüzyıl ile birlikte artık anlam değiştirmekte ve yeni bir içeriğe kavuşmaktadır. Devlet ve toplum olgularının birbirinden ayrılması, üniversitelerin topluma hesap verebilir olmaları, belli kalite standartlarını sağlayamayan ve toplum'a hizmet etmeyen üniversitenin meşruiyetini yitirmesi, üniversitelerin kurumsal geleceklerinin kısa dönemli hükümet politikalarına bağlı olması bir çok ülkede gözlemlenen durumlardır. Yazı, üniversitenin değişen yapısını, söz konusu yapının dayandığı bilgiye dayalı ekonomi olgusunu ve bu bağlamda yeniden tanımlanan üniversite özerkliğinin tıpkı hiper-gerçeklik teorisini doğrular nitelikte nasıl aslında onun anlamı ile bağdaşmayan bir içeriğe kavuştuğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • BARBLAN, Andris, ERGÜDER, Üstün, GÜRÜZ, Kemal, Higher Education, Y. 1990, Vol. 15, No.2, (s.169-180).
  • BERGAN, Sjur, “Higher Education Governance and Democratic Participation: The University and Democratic Culture”, The University as ResPublica,
  • Public Purse, Public Purpose: Autonomy andAccountability in the Groves of Academe, Canada,
  • The Institute for Research on Public Policy (Editors: James Cutt, RodneyDobel), 1992. ÇEÇEN, Anıl, Kültür ve Politika, 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, 1996.
  • DAHL, Robert A., Demokrasi ve Eleştirileri, Yetkin Yayınları (Çeviren: Levent Köker), Ankara, 1996.
  • DELANTY, Gerard, Challenging Knowledge-theUniversity in the Knowledge Society, Open University Press, 2002. DETMER, Hartmer (Hrsg.), Hochschulrecht, Ein Handbuch
  • für Praxis, 2. Auflage, C.F. Müller Wissenschaft, 2011. DUENAS, Guillermo, “Sosyal Sermaye Yaratıcıları Olarak
  • Üniversiteler”, Eğitimin Geleceği- Üniversitelerin ve Eğitimin Değişen Paradigması, 1. baskı, Sabancı Üniversitesi (Editör: Oğuz N. Babüroğlu), İstanbul, Nisan 2003. DRUCKER, Peter F., Kapitalist Ötesi Toplum, İstanbul,
  • İnkılap Kitabevi (Çeviren: Belkıs Çorakçı), 1993. EC (European Commission) The Role of the Universities in
  • COM (2003) 58 final. EC (European Commission), Mobilising the Brainpower of Europe: Enabling the Universities to Make

THE CHANGING DEFINITION OF UNIVERSITY AUTONOMY AND RECONSTRUCTION OF UNIVERSITIES

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 39 - 75, 01.12.2012

Öz

T he universities have always been one of the institutions that states are interested in most. Not only in Turkey, also worldwide, all the reforms on higher education are being made after the major social events or trans- formations. Especially when the governments change, the first field which the new government makes reform is in generally the education field and particularly the higher education field. The university as an institution in the 21st century is starting to have a new meaning. In a lot of countries, it can be observed that, the society concept has been trimmed away from the state concept, the universities have started to be accountable to the society and therefore the universities have started to lose their legality unless they serve “the society”, the institutional future of the universities are dependent much more to the short-term policies of the current gov- ernments. The article aims to reveal that the university autonomy concept has gained a new meaning which is contrary to the real university concept like proving the hyper-reality theory and aims to discuss the changes on the structure of the university by observing the knowledge based economy on which the new structure of the university depends

Kaynakça

  • BARBLAN, Andris, ERGÜDER, Üstün, GÜRÜZ, Kemal, Higher Education, Y. 1990, Vol. 15, No.2, (s.169-180).
  • BERGAN, Sjur, “Higher Education Governance and Democratic Participation: The University and Democratic Culture”, The University as ResPublica,
  • Public Purse, Public Purpose: Autonomy andAccountability in the Groves of Academe, Canada,
  • The Institute for Research on Public Policy (Editors: James Cutt, RodneyDobel), 1992. ÇEÇEN, Anıl, Kültür ve Politika, 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, 1996.
  • DAHL, Robert A., Demokrasi ve Eleştirileri, Yetkin Yayınları (Çeviren: Levent Köker), Ankara, 1996.
  • DELANTY, Gerard, Challenging Knowledge-theUniversity in the Knowledge Society, Open University Press, 2002. DETMER, Hartmer (Hrsg.), Hochschulrecht, Ein Handbuch
  • für Praxis, 2. Auflage, C.F. Müller Wissenschaft, 2011. DUENAS, Guillermo, “Sosyal Sermaye Yaratıcıları Olarak
  • Üniversiteler”, Eğitimin Geleceği- Üniversitelerin ve Eğitimin Değişen Paradigması, 1. baskı, Sabancı Üniversitesi (Editör: Oğuz N. Babüroğlu), İstanbul, Nisan 2003. DRUCKER, Peter F., Kapitalist Ötesi Toplum, İstanbul,
  • İnkılap Kitabevi (Çeviren: Belkıs Çorakçı), 1993. EC (European Commission) The Role of the Universities in
  • COM (2003) 58 final. EC (European Commission), Mobilising the Brainpower of Europe: Enabling the Universities to Make
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA85YS65TY
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bilge Bingöl Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bingöl, B. (2012). Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), 39-75.
AMA Bingöl B. Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması. HHFD. Aralık 2012;2(2):39-75.
Chicago Bingöl, Bilge. “Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı Ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2012): 39-75.
EndNote Bingöl B (01 Aralık 2012) Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 2 2 39–75.
IEEE B. Bingöl, “Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması”, HHFD, c. 2, sy. 2, ss. 39–75, 2012.
ISNAD Bingöl, Bilge. “Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı Ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 2/2 (Aralık 2012), 39-75.
JAMA Bingöl B. Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması. HHFD. 2012;2:39–75.
MLA Bingöl, Bilge. “Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı Ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 2, 2012, ss. 39-75.
Vancouver Bingöl B. Üniversite Özerkliğinin Değişen Tanımı ve Üniversitelerin Yeniden Yapılandırılması. HHFD. 2012;2(2):39-75.