Özgürlük ve güvenlik hakkına ilişkin uyuşmazlıklar büyük çoğunlukla adli yargı alanında ortaya çıktığından, yapılan çalışmalar da bu alanda yoğunlaşmaktadır. Ancak, özgürlük ve güvenlik hakkı konusunda AİHM’de, adli yargı önünde görülen uyuşmazlıkların yanı sıra idari yargıdan kaynaklanan uyuşmazlıklar da karara bağlanmaktadır.
Kamu gücünden kaynaklanan özgürlük ve güvenlik hakkı ihlalleri adli uyuşmazlıklar kadar sayıca fazla olmasa da idari uyuşmazlıklarda da karşımıza çıkabilmektedir. İdare, kamu gücünü kullanarak çeşitli işlemler tesis etmekte ve eylemlerde bulunmakta, bunlarla kimi zaman çeşitli hak ihlallerine sebep olabilmektedir. Kişinin özgürlük ve güvenlik hakkı da idarenin çeşitli eylem ve işlemleriyle ihlalinin muhtemel olduğu haklardan biridir. İdari yargı, idarenin bu eylem ve işlemlerini denetlemekle yükümlüdür. Bu denetimi Anayasal hükümler ve meri mevzuat kadar AİHS ve Sözleşme’nin maddelerinin yorumu ile genişleyen AİHM kararlarından oluşan içtihat ağı ışığında da gerçekleştirmesi gerekmektedir.
Esasında özgürlük ve güvenlik hakkı içerikli davaların ceza yargılamasının görev alanında olduğu genel kanısının değişmesi ve istisnai de olsa tipik idari dava kategorisinde bulunan özgürlük ve güvenlik hakkı içerikli bazı uyuşmazlıkların/davaların da AİHM tarafından kabul edilebilir bulunduğuna ve yargılama eksenine alındığına tanıklık etmekteyiz.
Bu makale ile amaçlanan, Türk adalet sisteminde daha çok adli yargı alanında koruma bulan özgürlük ve güvenlik hakkını, Türk yargısal sisteminin adalet alanını daha da genişletmek düşüncesiyle, kurucu bir yorumla, idari yargı alanına da taşımak ve uygulama bulmasına zemin hazırlamaktır.
Zira bugünün idari yargı görev alanı artık dünün idari yargı görev alanı değildir, olmamalıdır. İdare hukukunun ve idari yargılama hukukunun, dinamik olması ve içtihadi bir hukuk dalı olması özelliği de bunu doğrulamakta ve zemin/dayanak oluşturmaktadır.
Since disputes concerning the right to liberty and security mostly arise within the scope of judicial justice, studies are predominantly concentrated in this area. However, regarding the right to liberty and security, at the ECtHR, in addition to the disputes heard before judicial justice, disputes arising from administrative justice are also adjudicated.
Özgürlük ve güvenlik hakkı idari yargı ceza yargılaması AİHM AİHS
Since disputes concerning the right to liberty and security mostly arise within the scope of judicial justice, studies are predominantly concentrated in this area. However, regarding the right to liberty and security, at the ECtHR, in addition to the disputes heard before judicial justice, disputes arising from administrative justice are also adjudicated.
Although violations of the right to liberty and security arising from public authority are not as numerous as judicial disputes, they can also be encountered in administrative disputes. The administration, by exercising public authority, carries out various actions and establishes acts, which may at times lead to violations of certain rights. The right to liberty and security of the individual is also among the rights that may potentially be violated by various acts and actions of the administration. Administrative justice is responsible for auditing these acts and actions of the administration. This audit must be conducted not only in accordance with constitutional provisions and current legislation, but also in light of the jurisprudence network formed by the ECtHR judgments, which expand upon the interpretation of the Articles of the ECHR.
In essence, we witness that the general opinion, which holds that cases concerning the right to liberty and security fall under the jurisdiction of criminal, is changing and that, although exceptional, some disputes/cases concerning the right to liberty and security which fall within the typical category of administrative cases are also deemed admissible and included within the scope of adjudication by the ECtHR.
The aim of this article is to transfer the right to liberty and security, which is predominantly protected within the scope of judicial justice in the Turkish justice system, to the domain of administrative justice through a foundational interpretation, with the intent of further expanding the field of justice within the Turkish judicial system, and to pave the way for its enforcement.
Forasmuch as, today’s domain of administrative justice is no longer the same as yesterday’s, shouldn’t be. The fact that administrative law and administrative procedural law are dynamic and jurisprudence-based branches of law confirms this and constitutes its ground/ justification.
Right to liberty and security administrative justice criminal proceedings ECtHR ECHR
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk Teorisi, İçtihat ve Hukuki Yorum |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |