Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Decisions Made by Administrative Authorities About International Protection and Temporary Protection and Legal Remedies Against These Decisions Within the Scope of the Law On Foreigners and International Protection

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 53 - 97, 31.08.2025
https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1732922

Öz

With the entry into force of the Law on Foreigners and International Protection No. 6458 dated 4.4.2013, the concepts of “international protection” and “temporary protection” have also entered our legislation. As a result of the intense population movement in our country, the number of foreigners requesting protection has increased. In both international court decisions and national court decisions, it is emphasized that effective remedies should be available to persons granted protection against the decisions and actions of the host state and that the opportunity for a fair trial should be provided during the phase from the application for international protection to the end of the international protection process. In this respect, according to our legislation, the decisions that the administration may make during the international protection process and the remedies granted to the relevant parties regarding the actions it carries out are of great importance.
In accordance with this importance, in our study, the decisions that the administration can make regarding international protection and temporary protection within the scope of Law on Foreigners and International Protection and the remedies against these decisions have been examined.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akbulut M, ‘Geri Gönderme Merkezlerindeki Fiziki Koşullara Karşı Başvuru Yolları’” (2019) 39(1) Public and Private International Law Bulletin 1-32.
  • Aydoğmuş AY, ‘Türk Hukukunda Geçici Korumadan Yararlananların Sınır Dışı Edilmesi’ (2017) 37 (2) Public and Private International Law Bulletin 141-169.
  • Bayata Canyaş A, ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Kapsamındaki Kabul Edilemez Başvuru ve Hızlandırılmış Değerlendirme Kararlarının Kesinliği’ (Temmuz 2015) 6 (22) Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 133-167.
  • Çelikel A ve Öztekin Gelgel G, Yabancılar Hukuku (Yenilenmiş 23. Bası, Beta Basım, 2017).
  • Çiçekli B, 6458 Sayılı Kanunla Güncellenmiş Yabancılar ve Mülteci Hukuku (6. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2016).
  • Dardağan Kibar E, ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısında ve Başlıca Avrupa Birliği Düzenlemelerinde Yabancıların Sınır Dışı Edilmelerine İlişkin Kurallar: Bir Karşılaştırma Denemesi’ (2012) 11 (2) Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi 53-74.
  • Doğan V, Yılmaz AÇ ve Ayhan İzmirli L, Türk Yabancılar Hukuku (Güncellenmiş 7. Baskı, Savaş Yayınevi 2023). Edwards A, ‘Temporary Protection, Derogation and the 1951 Refugee Convention’ (2012) 13 Melbourne Journal of International Law 1-41.
  • Erten R, ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hakkında Genel Bir Değerlendirme’ (2015) 19 (1) Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 3-51.
  • Ekşi N, ‘Geçici Koruma Yönetmeliği Uyarınca Geçici Korumanın Şartları, Geçici Koruma Usulü, Sağlanan Haklar ve Geçici Korumanın Sona Ermesi’ (2014) 88 (6) İstanbul Barosu Dergisi 65-89.
  • Ekşi N, 6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nda İdari Gözetim (1. Baskı, Beta Basım 2014) Ekşi N, ‘2014 Yılında Kabul Edilen İdari Yargıda İstinaf Müessesesinin Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Kapsamında Açılacak İdari Davalara Etkisi’ (2015) 1 (1) Göç Araştırmaları Dergisi 12-43.
  • Güner C, ‘Sınır Dışı Etme Kararı İle İlgili İdare Mahkemesi Kararlarının Kesinliği’ (2017) 75 (1) İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 85-113.
  • Hâkimler ve Savcılar Kurulu Tavsiyeler Listesi, 30.12.2021, https://www.hsk.gov.tr/Eklentiler/301220211621idari-yargi-genel-tavsiyeleri-30122021pdf.pdf, 1-83 (Erişim Tarihi 27.06.2025).
  • Kağıtcıoğlu M, ‘Sınır Dışı Etme Kararları ile Uluslararası Koruma Kapsamındaki Kararlarda İdari Yargı Denetimi’ (2023) 1 (70) Adalet Dergisi 347-368.
  • Karaca H.A, ‘Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Statüleri Altındaki Yabancıların Sınır Dışı Edilmeleri’ (2018) 37 (2) Uludağ Journal of Economy and Society / B.U.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 141-166.
  • Mülteci Hakları Merkezi, Türkiye’de İdari Gözetim Altında Tutulan Kişilerin Hakları, Sorular &Yanıtlar, Aralık 2016, 11 <https://gocmendd.org/documents/blog/post/BLGPST-1696815914/blog-post-blgpst-1696815914_1698367993.pdf> Erişim Tarihi 25.08.2024.
  • Özel S, ‘Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Statüsü’ (2020) 17 (2) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 709-734.
  • Özkan I, Göç-İltica ve Sığınma Hukuku (3. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2018).
  • Öztürk NÖ, Mültecinin Hukukî Statüsünün Belirlenmesi (1. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2015).
  • Öztürk NÖ, ‘Geçici Korumanın Uluslararası Koruma Rejimine Uyumu Üzerine Bir İnceleme’ (2017) 66 (1) Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 201-261.
  • Sirmen S, ‘Yabancıların Türkiye’den Sınırdışı Edilmesine İlişkin Temel Düzenlemeler ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Türkiye Hakkında Verdiği Örnek Kararlar’ (2009) 67 (3) Ankara Barosu Dergisi 29-45.
  • Teksoy B, ‘İdarî Gözetim Altına Alınan Yabancıların Elektronik Ve İletişim Cihazlarının İncelenmesine İlişkin Hükmün Değerlendirilmesi’ (2020) 75 (2) Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 517-556.
  • Yiğit NT, ‘Sınır Dışı Etme Kararının İcrasının Ertelenmesi’ (2017) 25 (2) Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 577-615.

YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 53 - 97, 31.08.2025
https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1732922

Öz

4.4.2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (YUKK)’nun yürürlüğe girmesiyle birlikte “uluslararası koruma” ve “geçici koruma” kavramları da mevzuatımıza girmiş oldu. Ülkemizde yaşanılan yoğun nüfus hareketliliğinin sonucunda koruma talep eden yabancıların sayısı artmaktadır. Gerek uluslararası mahkeme kararlarında gerek ulusal mahkeme kararlarında uluslararası koruma başvurularından uluslararası koruma sürecinin sona ermesine kadar geçen evrede koruma sağlanan kişilere ev sahibi devletin karar ve işlemlerine karşı etkili başvuru yollarının açık olması ve adil yargılanma olanağının sağlanması üzerinde hassasiyetle durulmaktadır. Bu itibarla mevzuatımıza göre uluslararası koruma sürecinde idarenin verebileceği kararlar ile yaptığı işlemler hakkında ilgililere tanınan başvuru yolları önem taşımaktadır.
Bu önem uyarınca çalışmamızda YUKK kapsamında idarenin uluslararası koruma ve geçici koruma hakkında verebilecekleri kararlar ve öngörülen başvuru yolları inceleme konusu yapılmıştır.

Etik Beyan

Bu makale Hacettepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Araştırma ve Yayın Etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akbulut M, ‘Geri Gönderme Merkezlerindeki Fiziki Koşullara Karşı Başvuru Yolları’” (2019) 39(1) Public and Private International Law Bulletin 1-32.
  • Aydoğmuş AY, ‘Türk Hukukunda Geçici Korumadan Yararlananların Sınır Dışı Edilmesi’ (2017) 37 (2) Public and Private International Law Bulletin 141-169.
  • Bayata Canyaş A, ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Kapsamındaki Kabul Edilemez Başvuru ve Hızlandırılmış Değerlendirme Kararlarının Kesinliği’ (Temmuz 2015) 6 (22) Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 133-167.
  • Çelikel A ve Öztekin Gelgel G, Yabancılar Hukuku (Yenilenmiş 23. Bası, Beta Basım, 2017).
  • Çiçekli B, 6458 Sayılı Kanunla Güncellenmiş Yabancılar ve Mülteci Hukuku (6. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2016).
  • Dardağan Kibar E, ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısında ve Başlıca Avrupa Birliği Düzenlemelerinde Yabancıların Sınır Dışı Edilmelerine İlişkin Kurallar: Bir Karşılaştırma Denemesi’ (2012) 11 (2) Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi 53-74.
  • Doğan V, Yılmaz AÇ ve Ayhan İzmirli L, Türk Yabancılar Hukuku (Güncellenmiş 7. Baskı, Savaş Yayınevi 2023). Edwards A, ‘Temporary Protection, Derogation and the 1951 Refugee Convention’ (2012) 13 Melbourne Journal of International Law 1-41.
  • Erten R, ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hakkında Genel Bir Değerlendirme’ (2015) 19 (1) Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 3-51.
  • Ekşi N, ‘Geçici Koruma Yönetmeliği Uyarınca Geçici Korumanın Şartları, Geçici Koruma Usulü, Sağlanan Haklar ve Geçici Korumanın Sona Ermesi’ (2014) 88 (6) İstanbul Barosu Dergisi 65-89.
  • Ekşi N, 6458 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nda İdari Gözetim (1. Baskı, Beta Basım 2014) Ekşi N, ‘2014 Yılında Kabul Edilen İdari Yargıda İstinaf Müessesesinin Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Kapsamında Açılacak İdari Davalara Etkisi’ (2015) 1 (1) Göç Araştırmaları Dergisi 12-43.
  • Güner C, ‘Sınır Dışı Etme Kararı İle İlgili İdare Mahkemesi Kararlarının Kesinliği’ (2017) 75 (1) İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 85-113.
  • Hâkimler ve Savcılar Kurulu Tavsiyeler Listesi, 30.12.2021, https://www.hsk.gov.tr/Eklentiler/301220211621idari-yargi-genel-tavsiyeleri-30122021pdf.pdf, 1-83 (Erişim Tarihi 27.06.2025).
  • Kağıtcıoğlu M, ‘Sınır Dışı Etme Kararları ile Uluslararası Koruma Kapsamındaki Kararlarda İdari Yargı Denetimi’ (2023) 1 (70) Adalet Dergisi 347-368.
  • Karaca H.A, ‘Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Statüleri Altındaki Yabancıların Sınır Dışı Edilmeleri’ (2018) 37 (2) Uludağ Journal of Economy and Society / B.U.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 141-166.
  • Mülteci Hakları Merkezi, Türkiye’de İdari Gözetim Altında Tutulan Kişilerin Hakları, Sorular &Yanıtlar, Aralık 2016, 11 <https://gocmendd.org/documents/blog/post/BLGPST-1696815914/blog-post-blgpst-1696815914_1698367993.pdf> Erişim Tarihi 25.08.2024.
  • Özel S, ‘Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Statüsü’ (2020) 17 (2) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 709-734.
  • Özkan I, Göç-İltica ve Sığınma Hukuku (3. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2018).
  • Öztürk NÖ, Mültecinin Hukukî Statüsünün Belirlenmesi (1. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2015).
  • Öztürk NÖ, ‘Geçici Korumanın Uluslararası Koruma Rejimine Uyumu Üzerine Bir İnceleme’ (2017) 66 (1) Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 201-261.
  • Sirmen S, ‘Yabancıların Türkiye’den Sınırdışı Edilmesine İlişkin Temel Düzenlemeler ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Türkiye Hakkında Verdiği Örnek Kararlar’ (2009) 67 (3) Ankara Barosu Dergisi 29-45.
  • Teksoy B, ‘İdarî Gözetim Altına Alınan Yabancıların Elektronik Ve İletişim Cihazlarının İncelenmesine İlişkin Hükmün Değerlendirilmesi’ (2020) 75 (2) Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 517-556.
  • Yiğit NT, ‘Sınır Dışı Etme Kararının İcrasının Ertelenmesi’ (2017) 25 (2) Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 577-615.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülce Gümüşlü Tunçağıl 0000-0001-8076-7807

Bilge Tanrıbilir 0000-0001-9705-5064

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüşlü Tunçağıl, G., & Tanrıbilir, B. (2025). YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(2), 53-97. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1732922
AMA Gümüşlü Tunçağıl G, Tanrıbilir B. YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları. HHFD. Ağustos 2025;15(2):53-97. doi:10.32957/hacettepehdf.1732922
Chicago Gümüşlü Tunçağıl, Gülce, ve Bilge Tanrıbilir. “YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 15, sy. 2 (Ağustos 2025): 53-97. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1732922.
EndNote Gümüşlü Tunçağıl G, Tanrıbilir B (01 Ağustos 2025) YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 15 2 53–97.
IEEE G. Gümüşlü Tunçağıl ve B. Tanrıbilir, “YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları”, HHFD, c. 15, sy. 2, ss. 53–97, 2025, doi: 10.32957/hacettepehdf.1732922.
ISNAD Gümüşlü Tunçağıl, Gülce - Tanrıbilir, Bilge. “YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 15/2 (Ağustos2025), 53-97. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1732922.
JAMA Gümüşlü Tunçağıl G, Tanrıbilir B. YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları. HHFD. 2025;15:53–97.
MLA Gümüşlü Tunçağıl, Gülce ve Bilge Tanrıbilir. “YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 15, sy. 2, 2025, ss. 53-97, doi:10.32957/hacettepehdf.1732922.
Vancouver Gümüşlü Tunçağıl G, Tanrıbilir B. YUKK Kapsamında İdarî Makamların Uluslararası Koruma ve Geçici Koruma Hakkında Verebilecekleri Kararlar ve Bu Kararlara Karşı Başvuru Yolları. HHFD. 2025;15(2):53-97.