Gençliklerini ve ekonomik imkânlarını harcayarak yorucu rihleler yapan râvilerin, bu çabaları sonucunda elde ettikleri rivayetleri aktarmaları beklenir. Ancak hadis tahammül eden bazı râvilerin az rivayette bulunduğu veya hadis rivayetinden kaçındığı görülmektedir. Bu çalışma, az hadis rivayet tutumunun ardında yatan sebepleri incelemektedir. Elde edilen bulguların, klasik dönemdeki hadis rivayet pratiklerinin ardındaki dinamikleri daha sağlıklı bir biçimde kavramaya imkân tanıyacağı, böylece râvilerin rivayet tercihlerini şekillendiren ilmî, sosyal ve bireysel etkenlerin bütüncül olarak değerlendirilmesine zemin hazırlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca söz konusu verilerin, hadis ilminin tarihsel gelişimini daha rafine biçimde ortaya koyan mütekâmil bir hadis tarihi yazımına katkı sunması beklenmektedir. Çalışmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Az hadis rivayeti, yalnızca bireysel bir tercih olmayıp dönemin ilmî, sosyal ve kültürel yapısıyla veya râvilerin psikolojik ve ekonomik durumuyla doğrudan ilişkilidir. Âlî isnadlı hadislere sahip olamayan râviler, böyle rivayetlere hâiz râvilerin varlığı sebebiyle edindikleri rivayetlerin önemli bir kısmını aktaramamıştır. Hadis tahsil eden bireylerin belirli bir olgunluğa erişmeden rivayet faaliyetine girişmemesi yönündeki sosyo-kültürel kabul, bazı muhaddislerin edindikleri rivayetleri aktaramadan vefat etmelerine yol açmıştır. Hadislerini ezberlemeyen râvilerin, kitaplarını kaybettiklerinde birikimleri yok olmuş ve yalnızca ezberledikleri az sayıdaki hadisi rivayet edebilmişlerdir. Muhaddislerin mizacı ve öğrencilerin tutumları gibi psikolojik ve sosyolojik faktörlerin de hadis rivayet pratiğini etkileyen unsurlar olduğu belirlenmiştir.
It is generally expected that ḥadīth transmitters (rāwīs), who undertook arduous journeys (riḥlas) by dedicating their youth and financial means to the pursuit of knowledge, would transmit the narrations they acquired through such efforts. However, it is observed that some individuals who received ḥadīths engaged in relatively limited transmission or even refrained from transmitting altogether. This study investigates the underlying causes of such minimal ḥadīth transmission behavior. The findings suggest that this phenomenon can offer deeper insights into the dynamics shaping ḥadīth transmission practices in the classical period. It enables a holistic understanding of the scholarly, social, and personal factors that influenced the narrators’ transmission preferences. Furthermore, the data obtained is expected to contribute to the development of a more refined and comprehensive historiography of the science of ḥadīth. The study reaches several key conclusions: Limited ḥadīth transmission was not merely a matter of personal choice; rather, it was often intertwined with the intellectual, social, and cultural fabric of the time, as well as the psychological and economic conditions of individual narrators. Rāwīs who did not possess highly elevated chains of transmission (ʿālī isnād) often refrained from narrating much of their material due to the presence of more authoritative transmitters. The prevailing socio-cultural norm that individuals should not engage in transmission before attaining sufficient scholarly maturity led some transmitters to die without ever narrating the ḥadīths they had received. Those who failed to memorize their ḥadīths lost their accumulated knowledge upon misplacing their written collections and were only able to transmit the few narrations they had committed to memory. Psychological and sociological factors, such as the temperament of the transmitter and the attitudes of their students, also played a significant role in shaping transmission practices.
Ḥadīth Ḥadīth Transmission Ḥadīth Writing ʿÂlī Isnād Transmission Age
تُعد قلة رواية الحديث من الظواهر اللافتة في تاريخ الحديث النبوي، حيث يُلاحظ أن بعض المحدثين الذين بذلوا جهودًا عظيمة في طلب العلم، فأنفقوا شبابهم وإمكاناتهم المادية في رحلات شاقة لتحصيل الحديث، لم يرووا - رغم ما جمعوه من ذخيرة علمية واسعة - إلا عددًا قليلاً من الأحاديث، أو امتنعوا عن الرواية تمامًا. وتبدو هذه الظاهرة، ولا سيما عند الحفّاظ الذين امتازوا بسعة الحفظ، مفارقة تستدعي التفسير والتحليل. تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على خلفيات هذه الظاهرة من خلال تحليل أبعادها العلمية، والاجتماعية، والثقافية، والنفسية، والاقتصادية، وذلك لفهم ديناميكيات الممارسة الروائية، وسدّ فجوة ظاهرة في تاريخ رواية الحديث.
الحديث رواية الحديث تدوين الحديث العلو في الإسناد سن الرواية
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 14 |
Hadith Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.