The planned areas are the places where the land management implementations are mostly seen. In these areas, the most efficient land management implementation are applied to obtain social reinforcement areas into the public or state, for constitution of the healthy urban fabric, and to produce the development parcel needs of the city. Properties that are regulated under special laws can sometimes be found in these determined application areas. Especially, the properties registered as cultural and natural heritages, registered properties, and nature conservation areas could cause zoning restrictions around their parcels. Then, how the process of constitution of zoning sheet and production of zoning parcel and registration on title deed should be done in terms of sustainable land management when the development plans have some characteristic properties? Considering its legal, technical and institutional contents, the land management problems mentioned above and their possible solutions will be presented with examples. Besides, definition and registration of cultural properties such as mosque, madrassah, inn and baths, which need to be conserved and are foundation properties, will be investigate together with the ones that are not belong to any foundation. In addition, the private and juridical registered properties which are cultural and natural heritages and remain in conservation area on the development plan will be investigated as well. At the end of this study, a new model developed for the application of land readjustment so as to register these areas as juridical person property according to development plan will be proposed, which will complete the study. Keywords: Fused foundation, conservation area, development plan, land readjustment, registered property based on the Law no 2863, approach border
Fused foundation conservation area development plan land readjustment registered property based on the Law no 2863 approach border
Arazi yönetimi uygulamalarının en yoğun yaşandığı alanlar planlı sahalardır. Bu alanlarda; sosyal donatı alanlarının kamu eline geçmesi, sağlıklı kent dokularının oluşturulması ve kentlerin ihtiyacı olan imar parsellerinin elde edilmesi için en etkin arazi yönetimi uygulamaları uygulanmaktadır. Bu süreçte tespit edilen düzenleme sahaları içerisinde özel kanunlara sahip taşınmazlarda yer alabilmektedir. Özellikle kültür ve tabiat varlıklarını içeren taşınmazlar ile tescilli yapılar ve doğal koruma alanları, bu alanların mücavirinde yer alan parseller açısından imar kısıtlılığına neden olmaktadır. Bu tür özelliğe sahip taşınmazların yer aldığı imar uygulama bölgelerinde, imar altlıklarının oluşturulması, imar parseli üretme ve tescil safhasına kadar ki süreçler sürdürülebilir arazi yönetimi açısından nasıl olmalıdır? Konunun yasal, teknik ve kurumsal içeriklerinin ortaya konularak bu tür alanlarda bu özellikli taşınmazlardan dolayı yaşanan arazi yönetimi sorunları ve çözüm önerileri örnekler üzerinden verilecektir. Ayrıca vakıf taşınmazlardan olupta cami, medrese, han, hamam niteliğinde olan ve korunması gerekli taşınmaz kültür varlıklarının tespiti, tescili yanında mülkiyeti vakıf olmayan bu tip taşınmazlarda Vakıflar Genel Müdürlüğünün işlemleri incelenecektir. Bunun yanında kültür varlıklarından olan uygulama imar planında korunması gerekli taşınmaz kültür varlığı korunma alanında kalan özel ve tüzel mülkiyetteki taşınmazların mevcut durumu da incelenecektir. Çalışma sonunda özel ve tüzel kişilere ait bu tip taşınmazların İmar Kanunu uyarınca Arsa ve Arazi Düzenlemesi (AAD) kapsamında kamuya kazandırılması üzerine yeni bir model önerilerek çalışma tamamlanacaktır. Anahtar Kelimeler: Mazbut vakıf, korunma alanı, imar planı, AAD, tescilli eser, yaklaşma sınırı
Mazbut vakıf korunma alanı imar planı AAD tescilli eser yaklaşma sınırı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1 |