Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersi 7. Sınıf Öğretim Programı “Yaşayan Demokrasi” Ünitesinin Kazanımlarına Ulaşma Derecesinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2016, , 1 - 10, 11.12.2016
https://doi.org/10.22596/2016.0101.110

Öz

Bu araştırmanın amacı, 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi
“Yaşayan Demokrasi” Ünitesinin Kazanımlarına ulaşma derecesinin öğretmen
görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Bu değerlendirmenin yapılmasında cinsiyet,
mesleki kıdem, mezun olunan lisans programı, öğrenim durumu gibi değişkenler
esas alınmıştır. Betimsel nitelik arz eden nicel araştırma yöntemlerinden
birisi olan betimleyici yöntemlerden, “alan taraması (survey)” yöntemi
kullanılmıştır. Araştırma örneklemini, evreni temsil niteliğine sahip olan
Elazığ İl Merkezinde bulunan 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılında görev yapan ve
ölçeği cevaplamayı kabul eden 106 Sosyal Bilgiler Öğretmeninden
oluşturulmuştur. Verilerin elde edilmesinde, Koçyiğit (2002) tarafından
geliştirilmiş ölçekten yararlanılmıştır. Bu çalışmada, anlamlılık düzeyi
p=0.05 düzeyi kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan Sosyal Bilgiler
Öğretmenlerine göre öğrenciler, öğretim sürecinde ünitede yer alan beş
kazanıma ulaşmışlardır. Ancak demokrasinin yaşaması adına bu kazanımların
yeterli olmadıkları sonucuna da varılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2014). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Data Yayıncılık.
  • Bahar, H.H., Özkaya, F. ve Birol, N. (2008). Dördüncü Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 1-3 Eylül 2008 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Barth, J.,L. (1991). Elementary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum. Activites and Materials. Lanham/New York/London: Universtiy Pres of America.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Uygulanması Hakkında Öğretmen Görüşleri. Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 33-41.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş Sosyal Bilgiler Anlayışı Işığında Yeni Sosyal Bilgiler Programının Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 77-96.
  • Duverger, M. (1990). Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Ersoy, F. ve Kaya, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerine Göre Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına (2004) İlişkin Yaklaşımları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 53-62.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de Sosyal Bilgilerin Tarihsel Gelişimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 663-672.
  • Kılıçoğlu, G. (2012). "Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi" İçinde Sosyal Bilgiler Öğretimi (Ed: Mustafa Safran). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. (2012). Cumhuriyetten günümüze insan hakları ve demokrasi kavramları açısından Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (7), 1-20.
  • Koçyiğit, Ş. (2002). İlköğretim 2. Kademede Sosyal Bilgiler Dersinin Hedeflerini Ulaşma Derecesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler Ders Programinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1, 66-81.
  • Okutan, M. (2010). Türk Eğitim Sistemi’nde Demokrasi Eğitimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 938-946.
  • Özpolat, A. (2010). Bir Toplumsal Değişme Paradigmasi Olarak Demokrasinin Eğitime Yansımaları: Demokratik Eğitim. Milli Eğitim, 185, 365-381.
  • Öztürk, C. ve Ünal, S. (1999). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersine Karşı Tutumu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1-9.
  • Safran, M. (2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar Sosyal Bilgiler (4-5. sınıf). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 12, 54-55.
  • Tanrıöğen, A. (2006). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Etkili Vatandaş Yetiştirme İçinde (Ed. A. Tanrıöğen), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Lisans Yayıncılık.
  • Tonga, D. ve Uslu, S. (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Kazanım-Değer İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),16 (1), 91-110.
  • Yazıcı, K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Demokratik Değerlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 165-178.

Evaluating the Extent of Reaching the Objectives of the Unit "Alive Democracy" in 7th Grade Social Science Curriculum Based on Teachers’ Opinion

Yıl 2016, , 1 - 10, 11.12.2016
https://doi.org/10.22596/2016.0101.110

Öz











The aim of the research was to evaluate the extent of reaching the objectives of the unit "alive democracy" in the 7th grade social science curriculum based on teachers’ opinions. While evaluating, some variations such as gender, profession experience, graduation program and educational background were taken into consideration. To obtain the data, a survey was utilised. The sample of the research was 106 social science teachers who were working in Elazığ province in Turkey during the 2014-2015 academic term. To analyze the data, arithmetic mean, standard deviation calculations, for homogenous deviation, t-test and variance analysis, for nonhomogenous deviation MWU and KWH tests were used. According to the participant teachers, students obtained the objectives of the "Alive Democracy" unit in 7th Grade social science course curriculum at desired levels. Moreover, teachers adopted the objectives of the "Alive Democracy" unit in 7th Grade social science course curriculum and they thought that its application was successful. While there was no difference among teachers’ opinions in terms of their gender, there was a meaningful difference in relation to working experience. Young teachers (1-5 Year) adopted the objectives better than 16 Year and over experienced teachers did. The difference among teachers' opinions related to their graduation level was in favor for master degree social science education.



Kaynakça

  • Akpınar, B. (2014). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Data Yayıncılık.
  • Bahar, H.H., Özkaya, F. ve Birol, N. (2008). Dördüncü Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 1-3 Eylül 2008 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Barth, J.,L. (1991). Elementary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum. Activites and Materials. Lanham/New York/London: Universtiy Pres of America.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Uygulanması Hakkında Öğretmen Görüşleri. Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 33-41.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş Sosyal Bilgiler Anlayışı Işığında Yeni Sosyal Bilgiler Programının Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 77-96.
  • Duverger, M. (1990). Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Ersoy, F. ve Kaya, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerine Göre Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına (2004) İlişkin Yaklaşımları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 53-62.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de Sosyal Bilgilerin Tarihsel Gelişimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 663-672.
  • Kılıçoğlu, G. (2012). "Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi" İçinde Sosyal Bilgiler Öğretimi (Ed: Mustafa Safran). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. (2012). Cumhuriyetten günümüze insan hakları ve demokrasi kavramları açısından Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (7), 1-20.
  • Koçyiğit, Ş. (2002). İlköğretim 2. Kademede Sosyal Bilgiler Dersinin Hedeflerini Ulaşma Derecesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler Ders Programinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1, 66-81.
  • Okutan, M. (2010). Türk Eğitim Sistemi’nde Demokrasi Eğitimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 938-946.
  • Özpolat, A. (2010). Bir Toplumsal Değişme Paradigmasi Olarak Demokrasinin Eğitime Yansımaları: Demokratik Eğitim. Milli Eğitim, 185, 365-381.
  • Öztürk, C. ve Ünal, S. (1999). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersine Karşı Tutumu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1-9.
  • Safran, M. (2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar Sosyal Bilgiler (4-5. sınıf). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 12, 54-55.
  • Tanrıöğen, A. (2006). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Etkili Vatandaş Yetiştirme İçinde (Ed. A. Tanrıöğen), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Lisans Yayıncılık.
  • Tonga, D. ve Uslu, S. (2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Kazanım-Değer İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),16 (1), 91-110.
  • Yazıcı, K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Demokratik Değerlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 165-178.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyzullah Ezer

Sami Çelik

Yayımlanma Tarihi 11 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Ezer, F., & Çelik, S. (2016). Sosyal Bilgiler Dersi 7. Sınıf Öğretim Programı “Yaşayan Demokrasi” Ünitesinin Kazanımlarına Ulaşma Derecesinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Harran Maarif Dergisi, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.22596/2016.0101.110