Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Yetenekli Öğrencilerin İdeal Öğretmene İlişkin Metaforları

Yıl 2018, , 39 - 51, 29.06.2018
https://doi.org/10.22596/2018.0301.39.51

Öz

Bu araştırmada özel yetenekli öğrencilerin ideal
öğretmene ilişkin metaforlarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel
araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojik (olgubilim) desen ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerini elde etmek amacıyla 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim gören 38 özel
yetenekli ortaokul ve lise öğrencisinden oluşan bir çalışma grubu
oluşturulmuştur. Her öğrencinin “İdeal
öğretmen …gibidir. Çünkü…” formatında ideal öğretmene ilişkin metaforlarını ve
gerekçesini iletebileceği yarı yapılandırılmış görüşme formları
aracılığıyla araştırmanın verileri elde
edilmiştir.
Özel
yetenekli öğrenciler tarafından en sık oluşturulan metaforların yakınlık teması
altında toplandığı tespit edilmiştir. Yakınlık temasından sonra destek ve
ihtiyaç temalarıyla ilgili metaforların da yoğun şekilde oluşturulduğu
belirlenmiştir.
Son olarak daha az yoğunlukta işlevsellik, etkinlik
ve tecrübe temalarına ait metaforların oluştuğu görülmüştür. Elde edilen
bulgular, alanyazın doğrultusunda tartışılarak bazı öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 160-175.
  • Bakioğlu, A. ve Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-44.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative ınquiry & research design – Choosing among five approaches. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207 – 237.
  • Çelikaya, H. (2013). Okul yönetimi ve yükseköğretimde öğretmenlik. Ankara: Nobel.
  • Çiltaş, A. ve Akıllı, M. (2011). Öğretmenlerin pedagojik yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 64-72.
  • Egüz, Ş. ve Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1),79-91.
  • Eskicumalı, A. (2004). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. Yüksel Özden (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (1-31) içinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gökdere, M. ve Çepni, S. (2003). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin eğitimine yönelik bir model önerisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 1303-6521.
  • Majeed, S. H. ve Alaadin, T. M. (2016). Who is an ideal teacher in students’ perspectives? Is an ideal teacher born or made? Supplementary Issue, 20(4).
  • Noddings, N. (1992). Professionalization and mathematics teaching. Douglas E. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (197-208) içinde. Virginia: National Council of Teachers of Mathematics Reston.
  • Oğurlu, Ü.,Öpengin, E. ve Hızlı, E. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin okul ve öğretmene ilişkin metaforik algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (46), 67-83.
  • Robinson, A., Shore, B.M. ve Enersen, D.L. (2007). Best practices in gift ededucation. (Ü. Oğurlu ve F. Kaya, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Smyth, Ellen. (2011).What students want: Characteristics of effective teachers from students perspective. http://www.facultyfocus.com/articles/philosophy-of-teaching adresinden 10.10.2017 tarihinde erişildi.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/terzi.htm adresinden 19.12.2017 tarihinde erişildi.
  • Uslu, N., Kocakülah, A. ve Gür, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilim, bilim insanı ve öğretmen kavramlarına ilişkin metafor algılarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 354-364.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Gifted Students' Metaphors About the Ideal Teacher

Yıl 2018, , 39 - 51, 29.06.2018
https://doi.org/10.22596/2018.0301.39.51

Öz

The main aim of this research was to determine
metaphors of gifted students about ideal teacher. In this study, in order to
determine gifted students' metaphors about ideal teacher, qualitative methods were
used. The phenomenological research approach was adopted as the research
design. The data obtained through semi-structured interviews were analyzed
through content analysis. In order to obtain the data of the research, a study
group consisting of 38 gifted middle and high school students studying at
Şanlıurfa Science and Art Center, in the 2017-2018 academic year, was
established. The students’ ideal teacher’ metaphors were determined through
semi-structured interviews which enabled them to Express and justify their
opinions. The semi-stuctured interview forms included open ended sentences. For
example: “Ideal teacher is similar
to..........Because..................”. Metaphores most frequently valued
by gifted students seemed to be related to the theme of proximity. Metaphores
related to the themes of support and need have also been found intensively
after the theme of proximity. Finally, it was seen that the least number of
metaphors are associated with themes of functionality, effectiveness, and
experience. Finally, some suggestions were developed by discussing the research
findings based on the related literature.

Kaynakça

  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 160-175.
  • Bakioğlu, A. ve Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-44.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative ınquiry & research design – Choosing among five approaches. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207 – 237.
  • Çelikaya, H. (2013). Okul yönetimi ve yükseköğretimde öğretmenlik. Ankara: Nobel.
  • Çiltaş, A. ve Akıllı, M. (2011). Öğretmenlerin pedagojik yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 64-72.
  • Egüz, Ş. ve Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin öğretmen kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1),79-91.
  • Eskicumalı, A. (2004). Eğitim, öğretim ve öğretmenlik mesleği. Yüksel Özden (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (1-31) içinde. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gökdere, M. ve Çepni, S. (2003). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin eğitimine yönelik bir model önerisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 1303-6521.
  • Majeed, S. H. ve Alaadin, T. M. (2016). Who is an ideal teacher in students’ perspectives? Is an ideal teacher born or made? Supplementary Issue, 20(4).
  • Noddings, N. (1992). Professionalization and mathematics teaching. Douglas E. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (197-208) içinde. Virginia: National Council of Teachers of Mathematics Reston.
  • Oğurlu, Ü.,Öpengin, E. ve Hızlı, E. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin okul ve öğretmene ilişkin metaforik algıları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (46), 67-83.
  • Robinson, A., Shore, B.M. ve Enersen, D.L. (2007). Best practices in gift ededucation. (Ü. Oğurlu ve F. Kaya, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Smyth, Ellen. (2011).What students want: Characteristics of effective teachers from students perspective. http://www.facultyfocus.com/articles/philosophy-of-teaching adresinden 10.10.2017 tarihinde erişildi.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/terzi.htm adresinden 19.12.2017 tarihinde erişildi.
  • Uslu, N., Kocakülah, A. ve Gür, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilim, bilim insanı ve öğretmen kavramlarına ilişkin metafor algılarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 354-364.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Cülha

Reşit Ateş Bu kişi benim

Kemal Nazlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Cülha, A., Ateş, R., & Nazlı, K. (2018). Özel Yetenekli Öğrencilerin İdeal Öğretmene İlişkin Metaforları. Harran Maarif Dergisi, 3(1), 39-51. https://doi.org/10.22596/2018.0301.39.51