İletişimin en yoğun yaşandığı örgütlerden biri olan
okullarda yönetici ve öğretmenlerin bazı bilgileri paylaşmaktan kaçınması
durumu olarak karşımıza çıkan sessizlik, örgüt içerisinde kolektif bir hal
aldığında örgütün iklimini değiştirmekte, sağlığını etkileyebilmektedir.
Bireylerin örgütüne ses katması bu açıdan önemli görülmektedir. Bulunduğu örgüt
içerisinde bireylerin olumsuz duygulardan arınmış olma ve öznel iyi oluş
durumları da örgütsel mutluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu iki önemli
kavramın birbiriyle olan ilişkisini saptamak, böyle bir ilişkinin varlığında,
gerekli tedbirleri yönetsel anlamda alabilmek örgüt yaşamı için fayda sağlayacaktır.Bu çalışmanın amacı, okul yöneticileri ve
öğretmenlerin örgütsel sessizlik ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki
ilişkileri tespit etmektir. Katılımcıların çeşitli demografik özelliklere
(cinsiyet, okul türü, görev vb.) göre örgütsel sessizlik ve örgütsel mutluluk
düzeylerinin incelemesi yapılmıştır. Araştırmada kullanılan ‘Örgütsel Sessizlik
Ölçeği’ ni Kahveci ve Demirtaş (2013) geliştirmiştir. Bir diğer kullanılan
ölçek ise Paschoal ve Tamayo (2008) tarafından önce Portekizce olarak geliştirilen;
ardından ölçeği geliştirenlerce İngilizceye çevrilen, Arslan ve Polat
(2017)’nin İngilizceden Türkçeye uyarladığı ‘Örgütsel Mutluluk Ölçeği’ dir.
Araştırma, Şanlıurfa ili merkez ilçelerindeki resmi okullardan ilkokul ve
ortaokullarda görev yapan 346 öğretmen ve okul yöneticisi ile yapılmıştır.
Bulgular doğrultusunda; örgütsel sessizlik ile örgütsel mutluluk arasında
negatif yönde ve anlamlı bir ilişki (r=-,35; p<0,01) olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
Örgütsel sessizlik örgütsel mutluluk öğretmen okul yöneticileri
As one
of the most experienced organizations in communication, the concept of asociality
emerges as a situation in which managers and teachers avoid sharing some
information. When silence becomes collective within the organization, it can
change the organization climate and affects health. For this reason, it is
considered to be important for individuals to add voice to their organization.
Individuals being free from negative emotions within the organization in which
they are, define the concept of organizational happiness. Determining the
relationship between these two important concepts and take the necessary
measures managerially in the presence of such a relationship, will benefit the
life of the organization. The purpose of this study is to
identify organizational silence and organizational happiness levels of school
administrators and teachers as well as determining the relationship between
these two concepts. Levels of organizational silence and organizational
happiness were examined according to various demographic characteristics of the
participants. Kahveci and Demirtas (2013a) developed the 'Organizational
Silence Scale' used in the research. Another scale used is the 'Organizational
Happiness Scale' adapted into Turkish by Arslan and Polat (2017), which was
initally developed by Paschoal and Tamayo (2008) in Portuguese and then
translated into English. The research was carried out with 346 teachers and
school administrators working in primary and secondary schools in the official
schools of Şanlıurfa province. According to the findings; the relationship
between organizational silence and organizational happiness was negative and
significant (r = - 35, p<0.01).
Organizational Silence organizational happiness teacher school principals
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |