Purpose: This research aims to assess information on menstruation physiology of pre-menarche 5th and 6th grade girls enrolled at primary schools in Şahinbey district, Gaziantep province.Material-Method: It was held descriptive study. The sample size is 372 and was selected out of a universe of 11694 girls enrolled at 62 primary schools in Şahinbey district. A questionnaire was used as the medium of data collection. In the Şrst part of the questionnaire general characteristics of the girls were recorded, in the second their knowledge on menstruation physiology was assessed. The questionnaires were applied between February 12th and March 12th 2001. The data gathered was processed using percent distribution, mean, one-way ANOVA and t-test techniques for analysis. Findings and Results: The girls 57.5% had not obtained any information on menarche, and most of those who had, had obtained their information from their mothers 70.7% . A large majority of the girls stated that they did not perceive themselves as sufŞciently informed on menstruation 77.5% and that they had not received information on menstruation at school 81.1% . Background characteristics and responses to attitude questions were analyzed in relation to knowledge grades. The results of the analysis revealed statistically signiŞcant relations between knowledge on menstruation with age of the respondent, whether having obtained knowledge on menarche, type of response to menarche, having received knowledge related to menarche in school and reasons for favoring/disfavoring received knowledge related to menarche
Amaç: Araştırmada, Gaziantep ili Şahinbey ilçesine bağlı ilköğretim okullarında öğrenim gören menarş olmamış 5. ve 6. sınıf kız öğrencilerin menstruasyon Şzyolojisine ilişkin bilgilerini belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç-Yöntem: Tanımlayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini oluşturan Gaziantep ili Şahinbey ilçesine bağlı 62 ilköğretim okulunun 5. ve 6. sınıfında öğrenim gören 11694 kız öğrenciden, örnekleme 372 öğrenci alınmıştır. Veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Anket formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, öğrencilerin tanımlayıcı özellikleri, ikinci bölümde menstruasyon Şzyolojisine ilişkin bilgilerine yönelik sorular yer almaktadır. Veri toplama formu, 12 Şubat-12 Mart 2001 tarihleri arasında uygulanmıştır. Veriler; yüzde, ortalama, One Way Anova ve t testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular ve sonuçlar: Öğrencilerin yarıdan fazlasının menstruasyona ilişkin bilgi almadığı %57.5 , menstruasyona ilişkin bilgi alanların %42.5 ise büyük çoğunluğunun bu bilgiyi annelerinden %70.7 edindiği belirlenmiştir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun kendilerini menstruasyona ilişkin yeterli bilgiye sahip görmedikleri %77.5 ve okulda bu konuya ilişkin bilgi almadıkları %81.1 saptanmıştır. Öğrencilerin yaşı, menstruasyon ile ilgili yeterli bilgiye sahip olma, menarşa karşı vereceklerini düşündükleri, evde ve okulda menstruasyona ilişkin bilgi alma durumları, menstruasyon Şzyolojisine ilişkin bilgi puan ortalamaları üzerindeki etkisi incelenmiş ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 5 Sayı: 2 |