Aim of the study: It is a known fact that there are problems in offering occupational health services at small and medium size enterprises and in utilization of those services by the employees. The assessment of opinions and expectations of employees are important in planning occupational health services. Therefore,the aim of this study was to determine the occupational health services expectations of employees in Șașmaz Automotive Industrial Site. Material and Method: This descriptive study was conducted in Șașmaz Automotive Industrial Site between February 10 and Mart 25, 2002, with a sample group of 424 employees by face-to-face interviews using a questionnaire. The questionnaire, used for collecting data, consisted of the questions that aimed to bring out the expectations about the service, the offering form and the required health personnel in the framework of titles of the characteristics of employees and the offering of occupational health services. In the evaluation of the data, the characteristics of the employees have been analyzed in relation to the expectations of the employees about the offering occupational health services and x2 signiŞ cance test has been used. Findings and Conclusion: It has been determined that the majority of the employees 86.1% thought that the health services offered to them had not included the occupational health services. While it has been determined that the suggestions of approximately half of the employees about the occupational health services organization were about a separate occupational health unit, it has been determined that the half of those who suggested that has been expecting a plenary health institution. Employees have stated the “doctor” as the health personnel by whom they should be offered the health service and the “nurse” mostly for emergency health services. It has been concluded that the age of the employees, the increase in the employment duration, education level of the employees and position of the employees has effected the expectations about the occupational health services. In accordance with the conclusions of the study, it has been recommended a common occupational health services unit for all enterprises in Șașmaz Automotive Industrial Site to be founded, occupational health services to be offered and the importance given to the occupational health nurses to be increased in the occupational health team
Small-scale enterprize employee expectation occupational health nursing
Amaç: Küçük ve orta boy ișletmelerde iș sağlığı hizmetlerinin sunumu ve bu hizmetlerden çalıșanların yararlanmasında sorunlar yașandığı bilinen bir gerçektir. İș sağlığı hizmetinin planlanmasında, çalıșanların görüș ve beklentilerinin değerlendirilmesi hizmetin uygulanabilir olmasında önemli yere sahiptir. Bu nedenle, araștırma, Șașmaz Oto Sanayi Sitesinde çalıșanların iș sağlığı hizmetlerinden beklentilerini belirlemek yapılmıștır. Materyal ve Yöntem: Tanımlayıcı araștırma türünde yapılan bu çalıșma, Șașmaz Oto Sanayi Sitesinde, 424 çalıșanı kapsayan örneklem grubunda, soru kağıdı aracılığı ile yüz yüze görüșülerek, 10.Șubat- 25.Mart 2002 tarihleri arasında uygulanmıștır. Veri toplama aracı olarak kullanılan, soru kağıdı, çalıșanların özellikleri yanı sıra iș sağlığı hizmetinin sunum bașlıkları çerçevesinde; hizmet, sunum biçimi ve olması gereken sağlık personeline yönelik beklentileri ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanan sorulardan olușturulmuștur. Verilerin değerlendirilmesinde, çalıșanların özellikleri, iș sağlığı hizmetinden beklentileriyle ilișkili olarak incelenmiș ve x2 ki-kare önemlilik testi kullanılmıștır. Bulgular ve Sonuç: Çalıșanların çoğunluğunun %86.1 , kendilerine sunulan sağlık hizmetinin, iș sağlığı hizmetini kapsamadığını düșündüğü belirlenmiștir. Çalıșanların, yaklașık yarısının, iș sağlığı hizmeti organizasyonuna yönelik getirdikleri önerilerin, ayrı bir iș sağlığı biriminin olmasına yönelik olduğu saptanırken, bu öneriyi getirenlerin yarısının ise tam teșekküllü bir sağlık kurulușu beklentisi içinde oldukları saptanmıștır. Çalıșanların, iș sağlığı hizmetini sunmasını istedikleri sağlık personeli olarak öncelikle hekimi belirtikleri, hemșireyi ise daha çok acil hizmetlerinde görmek istedikleri belirlenmiștir. Çalıșanların yașının ve çalıșma süresindeki artıșın, çalıșanın eğitim düzeyinin ve çalıșma pozisyonunun iș sağlığı hizmetlerinden beklentiyi etkilediği sonucuna varılmıștır. Bu çalıșmanın sonuçları doğrultusunda, Șașmaz Oto Sanayisinde, tüm ișyerleri için, iș sağlığı hizmeti verecek ortak bir iș sağlığı biriminin olușturulması, iș sağlığı hizmetinin sunulması ve iș sağlığı ekibi içinde iș sağlığı hemșiresinin etkinliğinin geliștirilmesi ve değerlendirilmesi önerilmiștir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 8 Sayı: 1 |