Purpose: This study is conducted in order to compare the effect of sexual education with the peerled and adult-led on the knowledge and attitudes of the an elementary school eight grade students about sexual health. Material-Method: This study is conducted as a quasi-experimental study within the eight grade students N = 92 of an elementary school in Ministry of Education during the terms of 2002-2003 springand 2003-2004 autumn. 39 students have received sexual health education with the leadership of anadult by the researches, while 40 students have received sexual health education with the leadership ofseven peers by the students . The education is assessed by using Scale of Sexual Attitude and Scale ofSexual Knowledge. Both of these scales have been developed by the researcher and it has been used after determining its validity-reliability work. Data has been evaluated percentage, Cronbach Alpha, Pearson’s Moments’ Multiplication Correlation, and the student t test. Findings and Results: Both methods have been positively effective on the development of knowledge and attitude about the sexuality, but the sexual education with the leadership of a peer is more effective than the sexual education with the leadership of an adult. Sexual health education with the leadership of a peer can be applied to the eight grade students ofelementary school
Peer education per-led education sex education primary school children
Amaç: Bu çalışma yetişkin ve akran liderli cinsel eğitimin bir ilköğretim okulu 8. Sınıf öğrencilerinin cinsel sağlıkla ilgili bilgi ve tutumları üzerindeki etkilerini karşılaştırmak amacı ile yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: 2002-2003 bahar ve 2003-2004 güz eğitim öğretim döneminde bir devlet ilköğretim okulunda 8. Sınıf n=92 öğrencileri ile yarı deneysel olarak yapılmıştır. 39 öğrenciye araştırmacı tarafından yetişkin liderli eğitim yapılırken, 40 öğrenciye akran liderli eğitim yapılmıştır. Eğitim,araştırmacı tarafından geliştirilerek geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan Cinsel Tutum Ölçeği ve Cinsel Bilgi Ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Veriler yüzdelik, Cronbach Alpha, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon, İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ile değerlendirilmiştir.Bulgular ve Sonuçlar:Her iki yöntem cinsellikle ilgili bilgi ve tutumun olumlu yönde gelişmesinde etkili olmuş, ancak akran liderli eğitim cinsellikle ilgili bilginin ve tutumun olumlu yönde gelişmesinde yetişkin liderli eğitime göre daha etkili olmuştur.İlköğretim 8. sınıf öğrencilerine akran liderli cinsel sağlık eğitimi yapılması önerilmiştir
Akran eğitimi akran liderli eğitim cinsel eğitim ilköğretim öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 9 Sayı: 3 |