Aim: Nursing research and investigation is an essential activity for nursing professionals. But in Turkey Most, carried out by nursing schools, has unfortunately raised various ethical concerns. Therefore, this descriptive study was implemented to evaluate the knowledge of graduate assistants, who completed or were still following a MSc Master of Science or PhD Philosophy of Doctorate degree in nursing schools. Method: The researchers visited nursing schools at 8 universities and surveyed 191 graduate assistants. Graduate assistants in the Turkish higher education system either have a MSc’s or PhD’s or follow them. The questionnaire was about demographic backgrounds and research ethics. A convenience sample of graduate assistants from nursing schools in Turkey was selected and a 100 % response rate was accomplished. Results: The graduate assistants had articles in internationally cited journals 15.7% and replied to the questions on research ethics 86.4% correctly. Researchers asked graduate assistants to explain how they viewed “…science is not the highest value to which all other orders of values… should be subordinated” and 66.5% n=127 expressed their views while 33.5% n=64 did not.Conclusions: Relatively moderate education on ethics and research ethics in nursing schools still calls for a reevaluation and an examination of the methodology and appropriateness for refinement
research ethics graduate assistants right evaluation nursing school
Amaç: Hemşirelik araştırmaları hemşireler için zorunlu bir çalışma alanıdır. Türkiye’de bu çalışmalar çoğunlukla hemşirelik yüksekokullarında yapılmakta, ancak etik sorunlar yaşanabilmektedir. Bu nedenle, hemşirelik yüksek okullarından doktora ve yüksek lisans eğitimlerini yapan ya da tamamlamış olan araştırma görevlilerinin araştırma etiğine ilişkin bilgilerini belirlemek amacı ile bu tanımlayıcı çalışma yapılmıştır. Yöntem: Araştırıcılar sekiz üniversitedeki hemşirelik yüksek okullarını ziyaret ederek 191 araştırma görevlisi ile anket yapmışlardır. Türk yüksek öğretiminde yer alan araştırma görevlileri ya yüksek lisans ve doktora örgencileri ya da bu derecelerini almış kişilerden oluşurlar. Hem demografik hem de araştırma etiğine ilişkin sorulardan oluşan anket formu Türkiye’deki hemşirelik yüksek okullarındaki ulaşılabilir araştırma görevlilerine uygulanarak % 100 bir yanıt oranı elde edilmiştir. Bulgular: Araştırma görevlilerinin %15,7’sinin uluslar arası hakemli dergilerde yayını olduğu ve araştırma etiğine ilişkin soruları doğru yanıtladıkları belirlenmiştir %86,4 % . Araştırma görevlilerine “Bilim bütün değerlerin üstünde olan tek değer değildir. Her şey bilimin emrinde olamaz.” söylemi konusundaki görüşleri sorulduğunda, % 66,5 n = 127 ’i görüş bildirirken %33,5 n = 64 ’i görüş belirtmemiştir. Sonuç: Hemşirelik yüksek okullarındaki eğitim ve araştırma etiği üzerindeki ortalama düzey, kullanılan yöntemlerin ve bunların uygunluklarının yeniden gözden geçirilmesini ve değerlendirilmesini gerektirmektedir
Araştırma etiği araştırma görevlileri doğru değerlendirme hemşirelik yüksek okulu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 2 |