Purpose: The aim of this study was to determine the knowledge levels of final year nursing students regarding nursing process. Method: This was a descriptive cross-sectional study. The population of the study included all students at the last year of the oldest nursing schools in 7 geographical regions of Turkey in the academic year of 2008–2009. The number of students included in the study was 380. Data were collected by ‘Nursing Process Knowledge Level Determination Form’ which was prepared by researchers based upon the literature and included 39 questions. In the evaluation of the data, number and percentage, normal distribution test, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used. Results: It was established that the students included in the study, 44.5% graduated from high schools, 21.1% of them have been worked as a nurse, 96.3% of them have been used nursing process in their practice, 88.4% of them considered that nursing process is useful for professional development and 60% of them have been experienced problems in different stages of the process. Mean number of correct answers to the questions regarding nursing process was 18 SD=3.76 . No statistically significant relation was found between mean scores of correct answers and the type of high school graduated from, working as a nurse, and using nursing process in clinical practice, and the status of experiencing problems while using nursing process. Mean correct answer scores of students from School of Nursing were higher than students from School of Health, with a statistically significant difference p
Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemektir. Yöntem: Bu, tanımlayıcı kesitsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini,2008–2009 eğitim-öğretim yılında, Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde bulunan en eski hemşirelik okullarının son sınıfındaki tüm öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma kapsamına alınan öğrenci sayısı 380’dir. Veriler, araştırmacıtarafından literatüre dayalı olarak hazırlanan ve 39 sorudan oluşan, “Hemşirelik Süreci Bilgi Düzeyi Belirleme Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; sayı, yüzdelik hesapları, normal dağılım testi,Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin %44.5’inin genel lisemezunu, %21.1’inin hemşire olarak çalıştığı, %96.3’ünün klinik uygulamalarda hemşirelik sürecini kullandığı, %88.4’ünün hemşirelik sürecini mesleki gelişim açısından yararlı bulduğu ve %60’ının sürecin çeşitli basamaklarında sorun yaşadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin hemşirelik sürecine ilişkinsorulara verdikleri doğru cevap sayısı ortalaması 18±3.76’dir. Öğrencilerinmezun olduğu lise türü, hemşire olarak çalışma durumu, klinik uygulamadahemşirelik sürecini kullanma ve hemşirelik sürecini kullanırken sorun yaşama durumları ile doğru cevap ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinindoğru cevap sayısı ortalamaları, sağlık yüksekokulu öğrencilerinin ortalamalarından yüksek olup gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır p
Hemşirelik bakım planı hemşirelik süreci hemşireliköğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 1 |