BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of Emotional Intelligence and Communication Skills of Nursing Students and the Other University Students in Comarative Way

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 3, 14 - 29, 01.12.2010

Öz

Purpose: The aim of this study was to evaluate and compare the emotional intelligence and communication skills of nursing students and the other university students having the equivalent education. Material-Method: The universe of this descriptive study consisted of 1417 students attending the state university in a city of West Black Sea Region in 2007-2008 academic year. Data were collected using an information form and “Emotional Intelligence Evaluation Scale” developed by Hall 1999 and “Commucation Skills Evaluation Scale” that was developed by Korkut 1996 . Finding: It is found that Nursing Students’ emotional awareness, self motivation, emotional intelligence total scores and communication skills mean scores was higher than the compared group in the emotional intelligence evaluation scale sub-dimensions and the difference between group was significant statistically. Result: The data getting from the study shows that nursing education has positive effects on students’ communication skills and emotional intelligence.

Kaynakça

  • Acar F(2000) Duygusal zeka ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12, 53-68.
  • Akerjordet K, Severinsson E(2004) Emotional intelligence in mental health nurses talking about prac- tice. International Journal of Mental Health Nursing 13, 164-170.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon K (2007) A Preliminary study of empathy, emotional in- telligence and examination peformance in Mbchb stu- dents. Medical Educations 41, 684-689.
  • Barker P(1999) Emotional competence in profes- sional communication. Journal of Psychiatric and Menthal Health Nursing 6, 153-159.
  • Bellack J P (1999) Emotional intelligence: A mis- sing ingredient? Journal of Nursing Education 38(1), 3-4.
  • Çam O, Engin E(2006) Psikiyatri kliniğinde çalı- şan hemşirelerde farkındalık eğitiminin bireysel per- formans standartlarına etkisi. Anadolu Psikiyatri Der- gisi 7, 82-91.
  • Ciarrochi J, Chan AYC, Bajgar J(2001) Measu- ring emotional intelligence in adolescents. Personality and Individual Differences 31, 1105-1119.
  • Connolly HK (2002) The new IQ. Nursing Mana- gement 33(7), 17-18.
  • Demiriz S, Öğretir AD(2007) Alt ve üst sosyo- ekonomik düzeydeki 10 yaş çocuklarının anne tutum- larının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 15(1)
  • Deniz ME(2003) Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelen- mesi. SBED 9, 501-522.
  • Erdoğdu YM (2008) Duygusal zekanın bazı değiş- kenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilim- ler Dergisi 7(23), 62-76.
  • Fatt JPT, Howe ICK(2003) Emotioanal intelli- gence of foreign and local university students in Sin- gapore: Implacations for managers. Journal of Busi- ness and Psychology 17(3), 345-367.
  • Fuimano J(2004) Raise your emotinal intelligen- ce. Nursing Management July 35(7), 10-13.
  • Gooch S(2006) Emotionally smart. Nursing Stan- dart 20, 20-22.
  • Goode C.Coaching emotional intelligence in preschoolers. Retrieved 01,06,2008, from http://coac- hingparents.wordpress.com/2007/11/15/coachingemo- tionalintelligence-in-preschoolers/
  • Goleman D(2006) Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir? (Yüksel BS Çev.). (30.Basım p:251- 254) Varlık Yayınları İstanbul.
  • Halıçınarlı E, Bender MT(2006) Kızda duygusal zeka (EQ) ve bir saha çalışması. 26-28 Nisan II. Ulus- lararası kız araştırmaları konferansı. Doğu Akdeniz Üniversitesi Retrieved 19,04,2008, from http://cws. emu.edu.tr/en/conferences/2nd_int/pdf/Emine%20Ha- licinarli,%20Merih%20Tekin%20Bender.pdf
  • Harrod NR, Scheer S D(2005) An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to de- mographic characteristics. Adolescense Fall 40 (159), 503-12.
  • İşmen E(2004) Duygusal zeka ve aile işlevleri arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7(11), 55-77.
  • Kaya H, Keçeci A(2004) Bir hemşirelik yükseko- kulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. İ.Ü. Flo- rence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelik Dergisi 52, 20-29.
  • Korkut F (1996) İletişim Becerilerini Değerlen- dirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçer- lik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Der- gisi, 2(7), 18-23.
  • Korkut F(2005) Yetişkinlere yönelik iletişim be- cerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi 28, 143-149.
  • Lanser GE (2000) Why you should care about yo- ur emotional intelligence. Healthcare Executive Nov/Dec, 6-11.
  • Lewis N, Rees C, Hudson N(2004) Helping me- dical students identify their emotional intelligence. Medical Education 38, 545-576.
  • Louie KA, Coverdale J, Roberts WL(2006) Emotional intelligence and psychiatric training. Aca- demic Psychiatry 30(1), 1-3.
  • McMullen B(2003). Emotional intelligence. Stu- dent BMJ 11, 18-19.
  • Mete S, Gerçek E(2005) PDÖ yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve be- cerilerinin incelenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(2), 11-17.
  • Miguel SC, Rogan F, Kilstoff K, Brown D(2006) Clinically speaking: A communication skills program for students from non-english speaking backgrounds. Nurse Education in Practice 6, 268-274.
  • Özcan A(2006) Hemşire hasta ilişkisi ve iletişim. (2. Basım) Ankara Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic. Ltd. Şti.
  • Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G (2009) Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve prob- lem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 12(3), 46-53.
  • Petrides KV, Furnham A, Martin GN(2004) Es- timates of emotional intelligence and psychometric ın- telligence: Evidence for gender-based stereotypes. The Journal of Social Psychology 144(2), 149-162.
  • Pau AKH, Croucher R(2003) Emotional intelli- gence and perceived stres in dental undergraduates. Journal of Dental Education 67(9), 1023-1028.
  • ……………. (2007) Prof. Dr. Atalay Yörükoğlu Ulusal Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Politikaları II. Ça- lıstay Raporu. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Dergisi 14(1), 57-66.
  • Radford M(2002) Educating the emotions: Interi- or and exterior realities. Pastoral Care in Education: An Internal Journal Of Personal, Social and Emotional Development 20(2), 24-29.
  • Reeves A(2005) Emotional intelligence: Recogni- zing and regulating emotions. AAOHN Journal 53(4)
  • Rice R.New preschool focus on social and emoti- onal intelligence. Retrieved 01,06,2008, from http://www.itm-si.de/Texte/2006/social_intelligen- ce.pdf
  • Sardo S(2004) Learning to display emotional in- telligence. Business Strategy Review 15(1), 14-17.
  • Salovey P, Mayer J D (1990) Emotionall intelli- gence. Baywood Publishing; 187-201
  • Schutte NS, Malouff JM, Thorsteinsson NB, Rooke SE(2007) A meta-analytic investigation of the relationship between emotional intelligence and he- alth. Personality and Individual Differencess 42, 921- 933.
  • Smith BK, Profetto-McGrath J, Cummings GG (2009) Emotional intelligence and nursing: An integ- rative literature review. International Journal of Nur- sing Studies 46, 1624-1636.
  • Tutuk A, Al D, Doğan S(2002) Hemşirelik öğren- cilerinin iletişim becerileri ve empati düzeylerinin be- lirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6(2), 36-41.
  • Tuğrul C(1999) Duygusal Zeka. Klinik Psikiyatri 1, 12-20.
  • Tsaousis I, Nikolaou I(2005) Exploring the rela- tionship of emotional intelligence with physical and pschological health functioning. Stres and Health 21, 77-86.
  • Yavuzer H(2005) Gençleri anlamak. (2. Basım.) İstanbul, Remzi Kitabevi AŞ, s. 36-39.
  • Yavuzer H (2004) Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. (11.Basım) İstanbul, Remzi Kitabe- vi AŞ, s. 59-80.
  • Yeşilyaprak B (2001) Duygusal zekanın eğitim açısından doğurguları. Eğitim Yönetimi Dergisi 25, 139-146.
  • Yıldırım E (2005) Bir modernite rüyası ailenin so- nu mu? -Kütahya yetiştirme yurdu örneği- Aile ve Top- lum Dergisi 8(2), 85-92.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DİĞER ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ İLE KARŞILAŞTIRMALI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2010, Cilt: 12 Sayı: 3, 14 - 29, 01.12.2010

Öz

Amaç: Bu çalışma; hemşirelik bölümü öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi ve eşdeğer eğitim gören diğer üniversiteöğrencileri ile karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Gereç-Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan bu çalışmanın evrenini Batı Karadeniz Bölgesi’ndeki bir ilde bulunan bir devlet üniversitesinde 2007-2008eğitim öğretim döneminde öğrenim gören 1417 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu; Hall 1999 tarafından geliştirilen“Duygusal Zeka Değerlendirme Ölçeği” ve Korkut 1996 tarafından geliştirilen “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka değerlendirme ölçeği alt boyutlarından duyguların farkında olma; kendini motive etmeve duygusal zeka toplam puanları ile iletişim becerileri puan ortalamalarının karşılaştırma grubuna göre yüksek ve istatistiksel olarak anlamlı olduğubelirlenmiştir.Sonuç: Çalışmadan elde edilen veriler hemşirelik eğitiminin, öğrencileriniletişim becerileri ve duygusal zekaları üzerinde olumlu etkileri olduğu düşünülmektedir

Kaynakça

  • Acar F(2000) Duygusal zeka ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12, 53-68.
  • Akerjordet K, Severinsson E(2004) Emotional intelligence in mental health nurses talking about prac- tice. International Journal of Mental Health Nursing 13, 164-170.
  • Austin EJ, Evans P, Magnus B, O’Hanlon K (2007) A Preliminary study of empathy, emotional in- telligence and examination peformance in Mbchb stu- dents. Medical Educations 41, 684-689.
  • Barker P(1999) Emotional competence in profes- sional communication. Journal of Psychiatric and Menthal Health Nursing 6, 153-159.
  • Bellack J P (1999) Emotional intelligence: A mis- sing ingredient? Journal of Nursing Education 38(1), 3-4.
  • Çam O, Engin E(2006) Psikiyatri kliniğinde çalı- şan hemşirelerde farkındalık eğitiminin bireysel per- formans standartlarına etkisi. Anadolu Psikiyatri Der- gisi 7, 82-91.
  • Ciarrochi J, Chan AYC, Bajgar J(2001) Measu- ring emotional intelligence in adolescents. Personality and Individual Differences 31, 1105-1119.
  • Connolly HK (2002) The new IQ. Nursing Mana- gement 33(7), 17-18.
  • Demiriz S, Öğretir AD(2007) Alt ve üst sosyo- ekonomik düzeydeki 10 yaş çocuklarının anne tutum- larının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 15(1)
  • Deniz ME(2003) Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelen- mesi. SBED 9, 501-522.
  • Erdoğdu YM (2008) Duygusal zekanın bazı değiş- kenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilim- ler Dergisi 7(23), 62-76.
  • Fatt JPT, Howe ICK(2003) Emotioanal intelli- gence of foreign and local university students in Sin- gapore: Implacations for managers. Journal of Busi- ness and Psychology 17(3), 345-367.
  • Fuimano J(2004) Raise your emotinal intelligen- ce. Nursing Management July 35(7), 10-13.
  • Gooch S(2006) Emotionally smart. Nursing Stan- dart 20, 20-22.
  • Goode C.Coaching emotional intelligence in preschoolers. Retrieved 01,06,2008, from http://coac- hingparents.wordpress.com/2007/11/15/coachingemo- tionalintelligence-in-preschoolers/
  • Goleman D(2006) Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir? (Yüksel BS Çev.). (30.Basım p:251- 254) Varlık Yayınları İstanbul.
  • Halıçınarlı E, Bender MT(2006) Kızda duygusal zeka (EQ) ve bir saha çalışması. 26-28 Nisan II. Ulus- lararası kız araştırmaları konferansı. Doğu Akdeniz Üniversitesi Retrieved 19,04,2008, from http://cws. emu.edu.tr/en/conferences/2nd_int/pdf/Emine%20Ha- licinarli,%20Merih%20Tekin%20Bender.pdf
  • Harrod NR, Scheer S D(2005) An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to de- mographic characteristics. Adolescense Fall 40 (159), 503-12.
  • İşmen E(2004) Duygusal zeka ve aile işlevleri arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7(11), 55-77.
  • Kaya H, Keçeci A(2004) Bir hemşirelik yükseko- kulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. İ.Ü. Flo- rence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelik Dergisi 52, 20-29.
  • Korkut F (1996) İletişim Becerilerini Değerlen- dirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçer- lik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Der- gisi, 2(7), 18-23.
  • Korkut F(2005) Yetişkinlere yönelik iletişim be- cerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi 28, 143-149.
  • Lanser GE (2000) Why you should care about yo- ur emotional intelligence. Healthcare Executive Nov/Dec, 6-11.
  • Lewis N, Rees C, Hudson N(2004) Helping me- dical students identify their emotional intelligence. Medical Education 38, 545-576.
  • Louie KA, Coverdale J, Roberts WL(2006) Emotional intelligence and psychiatric training. Aca- demic Psychiatry 30(1), 1-3.
  • McMullen B(2003). Emotional intelligence. Stu- dent BMJ 11, 18-19.
  • Mete S, Gerçek E(2005) PDÖ yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve be- cerilerinin incelenmesi. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(2), 11-17.
  • Miguel SC, Rogan F, Kilstoff K, Brown D(2006) Clinically speaking: A communication skills program for students from non-english speaking backgrounds. Nurse Education in Practice 6, 268-274.
  • Özcan A(2006) Hemşire hasta ilişkisi ve iletişim. (2. Basım) Ankara Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic. Ltd. Şti.
  • Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G (2009) Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve prob- lem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 12(3), 46-53.
  • Petrides KV, Furnham A, Martin GN(2004) Es- timates of emotional intelligence and psychometric ın- telligence: Evidence for gender-based stereotypes. The Journal of Social Psychology 144(2), 149-162.
  • Pau AKH, Croucher R(2003) Emotional intelli- gence and perceived stres in dental undergraduates. Journal of Dental Education 67(9), 1023-1028.
  • ……………. (2007) Prof. Dr. Atalay Yörükoğlu Ulusal Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Politikaları II. Ça- lıstay Raporu. Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Dergisi 14(1), 57-66.
  • Radford M(2002) Educating the emotions: Interi- or and exterior realities. Pastoral Care in Education: An Internal Journal Of Personal, Social and Emotional Development 20(2), 24-29.
  • Reeves A(2005) Emotional intelligence: Recogni- zing and regulating emotions. AAOHN Journal 53(4)
  • Rice R.New preschool focus on social and emoti- onal intelligence. Retrieved 01,06,2008, from http://www.itm-si.de/Texte/2006/social_intelligen- ce.pdf
  • Sardo S(2004) Learning to display emotional in- telligence. Business Strategy Review 15(1), 14-17.
  • Salovey P, Mayer J D (1990) Emotionall intelli- gence. Baywood Publishing; 187-201
  • Schutte NS, Malouff JM, Thorsteinsson NB, Rooke SE(2007) A meta-analytic investigation of the relationship between emotional intelligence and he- alth. Personality and Individual Differencess 42, 921- 933.
  • Smith BK, Profetto-McGrath J, Cummings GG (2009) Emotional intelligence and nursing: An integ- rative literature review. International Journal of Nur- sing Studies 46, 1624-1636.
  • Tutuk A, Al D, Doğan S(2002) Hemşirelik öğren- cilerinin iletişim becerileri ve empati düzeylerinin be- lirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 6(2), 36-41.
  • Tuğrul C(1999) Duygusal Zeka. Klinik Psikiyatri 1, 12-20.
  • Tsaousis I, Nikolaou I(2005) Exploring the rela- tionship of emotional intelligence with physical and pschological health functioning. Stres and Health 21, 77-86.
  • Yavuzer H(2005) Gençleri anlamak. (2. Basım.) İstanbul, Remzi Kitabevi AŞ, s. 36-39.
  • Yavuzer H (2004) Eğitim ve gelişim özellikleriyle okul çağı çocuğu. (11.Basım) İstanbul, Remzi Kitabe- vi AŞ, s. 59-80.
  • Yeşilyaprak B (2001) Duygusal zekanın eğitim açısından doğurguları. Eğitim Yönetimi Dergisi 25, 139-146.
  • Yıldırım E (2005) Bir modernite rüyası ailenin so- nu mu? -Kütahya yetiştirme yurdu örneği- Aile ve Top- lum Dergisi 8(2), 85-92.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ayşe Kuzu Bu kişi benim

Fatma Eker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kuzu, A., & Eker, F. (2010). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN DİĞER ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ İLE KARŞILAŞTIRMALI OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12(3), 14-29. https://doi.org/10.69487/hemarge.695129