Aim: According to the results of health screening done by the schoolhealth nurse, This study aimed to describe the frequency of healthscreenings and the impact of school nurse casefinding through health screening and healthscreening management Methods:experimental design was done intervals of timehealth screening on 31 students studying the 4thgrade of primary. School nursing interventionswas applied for problems identified withscreening. This study was conducted betweenOctober 2009-June 2010.This study which was quasiResults: According to health screening’s findingsthe problems of students were stunding onestudent weakness two students , overweight nine students , refraction pathologies threestudents , teeth problems twenty seven students ,scoliosis one student , high blood pressure onestudent , ear hygiene problems six students . Atthe end of school nursing intervention includinghealth education, counseling, case management,treatment, process etc,. Most of these problemsresolved. Measures were taken to decrease thenegative effects of unresolved problems. Conclusion: In this study it was found that schoolnurse is a member of an effective school healthteam practice and management health screeningand that school nurse can be controlled healthproblems through nursing interventions includinghealth education, counseling, case management,treatment-process. Based on these results, It isrecommended that school-based nursing servicesneed to expand
Amaç: Bu çalışmayla okul hemşiresinin sağlık taramaları ile vakabulma ve yönetmede etkisi ve sağlık taramalarının yapılma sıklığınıntanımlanması amaçlandı. Yöntem: Yarı deneysel tasarımdaki çalışmada bir ilköğretim okulunundördüncü sınıfında öğrenim gören 31 öğrenciye belli zaman aralıklarıile yenilenen sağlık taraması yapıldı ve bu tarama sonunda belirlenensorunlara yönelik hemşirelik girişimleri uygulandı. Araştırma Ekim2009-Haziran 2010 tarihleri arasında yürütüldü.Bulgular: Sağlık taramalarında bir öğrencide boy kısalığı, ikiöğrencide çok zayıflık, dokuz öğrencide fazla kilo, üç öğrencide görmesorunu, 27 öğrencide diş sağlığı sorunu, bir öğrencide duruşbozukluğu, bir öğrencide yüksek kan basıncı ve altı öğrencide kulakhijyeni sorunu bulundu. Sağlık eğitimi, danışmanlık, vaka yönetimi,tedavi-işlem gibi hemşirelik girişimleri sonunda bu sorunların büyükbir kısmı çözüldü, çözülemeyen sorunların olumsuz etkisini azaltmayayönelik önlemler alındı.Sonuç: Araştırmada okul hemşiresinin sağlık taramalarınıuygulamada ve bulduğu sorunları yönetmede etkin bir okul sağlığıekip üyesi olduğu ve okul hemşiresinin okul ortamında sağlık eğitimi,danışmanlık, vaka yönetimi, tedavi-işlem gibi hemşirelik girişimleriniuygulamasıyla sağlık sorunlarını kontrol altına alabildiği bulundu. Busonuçlara dayalı olarak okul temelli hemşirelik hizmetlerininyaygınlaştırılması gerektiği önerilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 3 |