BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Public Health Nursing Course on the Students’ Healthy Lifestyle Behaviors

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 1, 46 - 55, 01.04.2012

Öz

Objective: The research was made to determine the effects of PublicHealth Nursing course in the undergraduate nursing program on thestudents’ healthy lifestyle behaviors. Method: The research is descriptive. The studywas conducted with 58 students who agreed toparticipate in the research and who were in class4 in 2010-2011 academic years at the healthschool of a state university in the Eastern Mediterranean Region. The data was collected by administrating the personal information form andthe scale of healthy lifestyle behaviors before andafter the course. Numbers, percentage, WilcoxonSigned Rank Test, Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis Test and Dunn’s Test were used to evaluate the data.Results: After Public Health Nursing course, theaverage scores of total scale and subscale nutrition, self-actualization, stress management, interpersonal support and exercise of healthy lifestyle behaviors increased, and average score of responsibility of health care increased statisticallysignificantly p

Kaynakça

  • Arnold E. Health promotion and client learning needs. In Arnold E and Boggs KU (Eds.), Inter- personal Relationships Professional Communica- tion Skills for Nurses (3rd ed.), United States of America: W.B. Saunders Company, 1999: 347- 367.
  • Allender JA, Spradly BW. Community health nur- sing: Concepts and practice (5th ed.). USA: Lip- pincott Williams and Wilkins, 2001: 600-621.
  • Özvarış ŞB. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme (Güler Ç, Akın L Çev.). Halk sağlığı temel bilgiler. Ankara Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006: 1132-1188.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve davranışı. 8. Basım. İstan- bul: Remzi Kitabevi, 1998: 352-356.
  • Çuhadaroğlu F. Ergenlik döneminde psikolojik gelişim özellikleri. Katkı Pediyatri Dergisi 2000; 21(6): 713-719.
  • Sayıl I, Acar NV, Bilge F, Birgül AK, Çopur Z, Duyan GÇ, Kalaycıoğlu A, Karataş S. Aile içi iliş- kiler ve sorunlar, In İ Çayboylu, (Eds), 2001 yılı aile raporu. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araş- tırma Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2002; 25-27.
  • Orvin GH. Ergenlik çağındaki çocuğunuzu anla- manın yolları (Güran A, Çev.). Ankara: Hyb Yayın- cılık, 1997: 48-62.
  • Yörükoğlu A. Çocuk ruh sağlığı, (23. bs). Ankara: Özgür Yayıncılık, 1998; 375-382.
  • Yavuzer H. Çocuk psikolojisi, (25. bs). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003; 296-300.
  • Spellbring M. Nursing role in health promotion. Nursing Clinic North Amerika 1991; 26(4): 805
  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik yükseko- kulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekoku- lu Dergisi 2005; 9(2): 26-34.
  • Connolly M, Gulanic M, Keough V, Holm K. He- alth practice and critical care nurses: Are these nurses’ good role models for patients? American Journal of Critical Care 1997; 6(4): 261-266.
  • Shriver C, Scott-Stiles A. Health habits of nursing versus non-nursing students: A longitudinal study. Journal of Nursing Education 2000;39(7): 308- 314.
  • Burkhardt M, Nagai-Jacobson M. Nurturing and caring for self. Nursing Clinic of North America 2001;36(1): 23-31.
  • Rush KL, Kee CC, Rice M. Nurses as imperfect role models for health promotion. Western Journal of Nursing Research 2005;1(27): 166-183.
  • Stark MA, Manning-Walsh J, Vliem S. Caring for self while learning to care for others: A challenge for nursing students. Journal of Nursing Educati- on 2005;44(6): 266-270.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The health- promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nursing Research 1987;36(2): 76-81.
  • Esin N. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği- nin Türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelik Bülteni 1999;12(45): 87-95.
  • Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Essential of nur- sing research method, appraisal and utilization (5th ed), Lippincott, New York, 2001; 320-329.
  • Özdamar K. Paket programları ile istatistiksel ve- ri analizi-1 (Genişletilmiş 5. bs.). Ankara: Kağan Kitabevi, 2004; 490-498.
  • Yeh L, Chen CH, Wang CJ, Wen MJ, Fetzer SJ. A preliminary study of a healthy-lifestyle-promoting program for nursing students in Taiwan. Journal of Nursing Education 2005;44(12): 563-565.
  • Zaybak A, Fadıllıoğlu Ç. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları ve bu davranışları etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniversi- tesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;20(1): 77-95.
  • Ecevit Alpar S, Senturan L, Karabacak U, Sabun- cu N. Change in the health promoting lifestyle be- haviour of Turkish university nursing students from begining to end of nurse training. Nurse Education in Practice 2008;8(6): 382-388.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL, Chang SH, Tsai HM. Short-term effects of a health pro- motion course for Taiwanese nursing students. Public Health Nursing 2005;22(1): 74-81.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE. Fırat Üniversitesi Ela- zığ Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı ya- şam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. Fı- rat Tıp Dergisi 2011;16(2): 78-83.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. Mes- lek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programla- rında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversi- tesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007;14(2):101-109.
  • Turgut N, Bekar M. Üniversite öğrencilerinin sağ- lığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;11(3): 17- 26.
  • Baltaş A, Baltaş Z. Stres ve başaçıkma yolları (20. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000; 175-179.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N. Hemşirelikte ileti- şim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi, 2005; 23-25.

Öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarına Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi’nin Etkisi

Yıl 2012, Cilt: 14 Sayı: 1, 46 - 55, 01.04.2012

Öz

Amaç: Araştırma lisans hemşirelik programında yer alan Halk Sağlığı Hemşireliği dersinin öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırma, Doğu Akdeniz Bölgesi’ndeki bir ilimizde bulunan devlet üniversitesine bağlı sağlık yüksekokulunda 2010-2011 yılında 4. sınıfta eğitim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 58 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler, kişisel bilgi formuve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeğinin ders öncesi ve sonrasında uygulanması ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesinde sayı, yüzdelik, Wilcoxon İşaretli Sıra Testi, Mann- Whitney U Testi,Kruskal-Wallis Testi ve Dunn Testi kullanılmıştır.Bulgular: Halk Sağlığı Hemşireliği dersinden sonra, sağlıklı yaşambiçimi davranışları ölçeğinin toplam ve alt ölçek beslenme, kendinigerçekleştirme, stres yönetimi, kişilerarası destek ve egzersiz puanları yükselmiş, sağlık sorumluluğu puan ortalaması ise istatistikselolarak anlamlı düzeyde artmıştır p

Kaynakça

  • Arnold E. Health promotion and client learning needs. In Arnold E and Boggs KU (Eds.), Inter- personal Relationships Professional Communica- tion Skills for Nurses (3rd ed.), United States of America: W.B. Saunders Company, 1999: 347- 367.
  • Allender JA, Spradly BW. Community health nur- sing: Concepts and practice (5th ed.). USA: Lip- pincott Williams and Wilkins, 2001: 600-621.
  • Özvarış ŞB. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme (Güler Ç, Akın L Çev.). Halk sağlığı temel bilgiler. Ankara Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006: 1132-1188.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve davranışı. 8. Basım. İstan- bul: Remzi Kitabevi, 1998: 352-356.
  • Çuhadaroğlu F. Ergenlik döneminde psikolojik gelişim özellikleri. Katkı Pediyatri Dergisi 2000; 21(6): 713-719.
  • Sayıl I, Acar NV, Bilge F, Birgül AK, Çopur Z, Duyan GÇ, Kalaycıoğlu A, Karataş S. Aile içi iliş- kiler ve sorunlar, In İ Çayboylu, (Eds), 2001 yılı aile raporu. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araş- tırma Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2002; 25-27.
  • Orvin GH. Ergenlik çağındaki çocuğunuzu anla- manın yolları (Güran A, Çev.). Ankara: Hyb Yayın- cılık, 1997: 48-62.
  • Yörükoğlu A. Çocuk ruh sağlığı, (23. bs). Ankara: Özgür Yayıncılık, 1998; 375-382.
  • Yavuzer H. Çocuk psikolojisi, (25. bs). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003; 296-300.
  • Spellbring M. Nursing role in health promotion. Nursing Clinic North Amerika 1991; 26(4): 805
  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik yükseko- kulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekoku- lu Dergisi 2005; 9(2): 26-34.
  • Connolly M, Gulanic M, Keough V, Holm K. He- alth practice and critical care nurses: Are these nurses’ good role models for patients? American Journal of Critical Care 1997; 6(4): 261-266.
  • Shriver C, Scott-Stiles A. Health habits of nursing versus non-nursing students: A longitudinal study. Journal of Nursing Education 2000;39(7): 308- 314.
  • Burkhardt M, Nagai-Jacobson M. Nurturing and caring for self. Nursing Clinic of North America 2001;36(1): 23-31.
  • Rush KL, Kee CC, Rice M. Nurses as imperfect role models for health promotion. Western Journal of Nursing Research 2005;1(27): 166-183.
  • Stark MA, Manning-Walsh J, Vliem S. Caring for self while learning to care for others: A challenge for nursing students. Journal of Nursing Educati- on 2005;44(6): 266-270.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The health- promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nursing Research 1987;36(2): 76-81.
  • Esin N. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği- nin Türkçe’ye uyarlanması. Hemşirelik Bülteni 1999;12(45): 87-95.
  • Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Essential of nur- sing research method, appraisal and utilization (5th ed), Lippincott, New York, 2001; 320-329.
  • Özdamar K. Paket programları ile istatistiksel ve- ri analizi-1 (Genişletilmiş 5. bs.). Ankara: Kağan Kitabevi, 2004; 490-498.
  • Yeh L, Chen CH, Wang CJ, Wen MJ, Fetzer SJ. A preliminary study of a healthy-lifestyle-promoting program for nursing students in Taiwan. Journal of Nursing Education 2005;44(12): 563-565.
  • Zaybak A, Fadıllıoğlu Ç. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları ve bu davranışları etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniversi- tesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004;20(1): 77-95.
  • Ecevit Alpar S, Senturan L, Karabacak U, Sabun- cu N. Change in the health promoting lifestyle be- haviour of Turkish university nursing students from begining to end of nurse training. Nurse Education in Practice 2008;8(6): 382-388.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL, Chang SH, Tsai HM. Short-term effects of a health pro- motion course for Taiwanese nursing students. Public Health Nursing 2005;22(1): 74-81.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE. Fırat Üniversitesi Ela- zığ Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı ya- şam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. Fı- rat Tıp Dergisi 2011;16(2): 78-83.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. Mes- lek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programla- rında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversi- tesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007;14(2):101-109.
  • Turgut N, Bekar M. Üniversite öğrencilerinin sağ- lığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;11(3): 17- 26.
  • Baltaş A, Baltaş Z. Stres ve başaçıkma yolları (20. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000; 175-179.
  • Üstün B, Akgün E, Partlak N. Hemşirelikte ileti- şim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi, 2005; 23-25.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hatice Tambağ Bu kişi benim

Zekiye Turan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tambağ, H., & Turan, Z. (2012). Öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarına Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi’nin Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 14(1), 46-55.