Objective: The aim of this study was to determinethe impact of nursing education on students’ attitudes towards the environment. Method: This study was descriptive. The population of the study was comprised of 525 graduatenursing students studying at Istanbul Universityin the academic year of 2008–2009. Data werecollected by Information Form and Ecocentric,Anthropocentric and Antipathetic Attitudes towards Environment Scale. In the evaluation of thedata number, frequency, percentage, median min-max , Kruskal-Wallis H and Mann-WhitneyU tests were used.Results: The average of the students’ ecocentric,anthropocentric and antipathetic attitudes pointsrespectively was determined as 62.28±8.33,43.66±7.48, 17.88±8.33. There was no statistically significant difference between the anthropocentric attitude points and the grades of the students p>0.05 , but there was a statistically significant difference between their ecocentric X=8.14, p
Nursing education environmental ethics ecocentric attitude anthropocentric
Amaç: Araştırma hemşirelik eğitiminin öğrencilerin çevreye yöneliktutumlarına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte uygulandı. Araştırmanın evrenini İstanbul Üniversitesi’nde öğrenim gören 525 hemşirelik lisans öğrencisi oluşturdu. Araştırmada örneklem seçilmeyip evren üzerindeçalışıldı ve evrenin % 76’sına n=400 ulaşıldı. Verilerin toplanmasında Bilgi Formu ve Çevre merkezli, İnsan merkezli ve Çevreye Yönelik Kayıtsız Tutum Ölçeği kullanıldı. Verilerin analizinde frekans,yüzde, ortanca min-max , Kruskal Wallis Varyans Analizi ve MannWitney U testleri kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin çevre merkezli, insan merkezli ve çevreye yönelik kayıtsız tutum puan ortalamaları sırasıyla 62.62±8.82,43.44±7.80, 18.10±8.66 olarak tespit edildi. Öğrencilerin sınıflarınagöre insan merkezli tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmazken p>0.05 , çevre merkezli X=8.14,p
Hemşirelik eğitimi çevreetikleri çevre merkezli tutum insan merkezli tutum hemşirelik öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 14 Sayı: 3 |