BibTex RIS Kaynak Göster

Publishing Status of Postgraduate Dissertation in Nursing: Bibliometric Study 1977-2016

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 34 - 44, 01.12.2017

Öz

Aim: This study aimed to determine the publication rates of postgraduate dissertation accepted in the nursing in Turkey and to determine the index types of the published scientific articles. Methods: This study is a retrospective, bibliometric and descriptive enrollment study. Results: The research data show that there are 4887 theses accepted in the nursing between 1977-2016, 79.2% of theses were Master's thesis and 20.8% were doctorate thesis. These theses were examined under nine nursing departments and it was determined that the nurses were doing thesis most under the Nursing Department 32.2% . When theses published are examined in index type of journals, the data show that 15.8% had published articles in citation indexes journal SCI-exp, SSCI , 29.4% had published articles in international indexed journal, 30,7% had published articles in national indexed journal. Conclusion: It is concluded the the publication of 17.2% of the theses shows that the nurses had difficulties in the publishing process and the increase in the number of articles in citation index resulted from the attempt to meet the requirements for advancement to YÖK conditions for academic commitment. There is a need for more qualitative research to identify and eliminate the nurses' problems in the publishing process. It is suggested that bibliometric studies should be conducted with increasing number of articles

Kaynakça

  • Bayin G, Akbulut Y. Kanıta Dayalı Yaklaşım ve Sağlık Politikası. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi.2012;1(2):115-132.
  • Karagözoğlu Ş, Bilim, Bilimsel Araştırma Süreci ve Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2006;64-71.
  • Köse Uysal E, Özenç Uçak N, Tıp Akademisyenlerinin Kanıta Dayalı Bilgi Gereksinimleri ve Bilgi Arama Davranışları. Bilgi Dünyası. 2013;14(1):37-61.
  • Sriganesh K, Gordon G. Importance of Evidence-Based Medicine on Research and Practice. Indian Journal Anaesth. 2016;60(9):622-625.
  • Al U, Bilimsel Yayınların Değerlendirilmesi: h-Endeksi ve Türkiye’nin Performansı. Bilgi Dünyası. 2008;9(2):263-285.
  • Yılmaz Gören Ş, Yalım NY. Ulusal hemşirelik dergilerinin araştırma ve yayın etiği politikalarının dergi internet siteleri üzerinden incelenmesi. Turkish Journal of Bioethics. 2015;2(2):137-154.
  • Tübitak (internet). Ulaşım adresi: http://cabim.ulakbim.gov.tr/bibliyometrik-analiz/turkiye-bilimsel-yayin- performans-raporlari/ (Ulaşım tarihi: 20.11.2017)
  • Mengi F, Schregkmann S. Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1):1-17.
  • Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi.2010;(94):94-114.
  • Özer M. Türkiye’de Yükseköğretimde Büyüme ve Öğretim Üyesi Arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2011;1(1):23- 26.
  • Nieswiadomy RM. Nurse Educators’ Involvement in Research. J Nurs Educ. 1984; 23: 52-56.
  • Ostmone PM. Correlates of University Nurse Faculty Publication Productivity. J Nurs Educ. 1986; 25:207- 212.
  • Ulusoy MF, Ucar H. An Ethical İnsight into Nursing Research in Turkey. Nurs Ethics. 2000;7: 285-295.
  • Tortumluoğlu G, Özyazıcıoğlu N. Akademisyenlerin Araştırma Yaparken ve Yayınlatırken Karşılaştıkları Güçlükler ve Bunun Üzerinde Doktora Eğitiminin Etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2004;1(1):1-11.
  • Al U, Coştur R. Türk Psikoloji Dergisi’nin Bibliyometrik Profili. Türk Kütüphaneciliği. 2007;21: 142-163.
  • Estabrooks CA, Winther C, Derksen L. Mapping The Field. A Bibliometric Analysis of Research Utilization Literature in Nursing. Nurs Res. 2004;53: 293-303.
  • Burns N, Grove SK. The Practice of Nursing Research: Conduct, Critique and Utilization. (4th Ed.) Saunders, Philedelphia. 2001:191-222.
  • Ak MZ, Gülmez A. Türkiye’nin Uluslararası Yayın Performansının Analizi. Akademik İncelemeler Dergisi. 2006; 1(1):22-49.
  • Randall L. Enhancing The Academic Life of the Midcareer Professional. Senate Forum. 2006;22(1): 1-20.
  • Arı A. Üniversite Öğretim Elemanlarının Sorunları. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007;17: 66-74.
  • Potempa Km, Redman Rw, Landstrom G. Human Resources in Nursing Education. Collegian. 2009;16(1):19-23.
  • Resmi Gazete (İnternet). Ulaşım adresi:http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/12/20161231m3.htm. Ulaşım tarihi: 20.11.2017
  • Kurban Kuzu N, Ulusoy MF. Hemşirelik Doktora Derecesine Sahip Öğretim Üyelerinin Uluslararası Atıf İndeksleri Kapsamındaki Dergilerde Yayımlanan Bilimsel Makalelerinin Profili. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2008;3: 15-25.
  • YÖK (İnternet). Ulaşım adresi: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/- /journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/%2039778. Ulaşım Traihi: 20.11.2017
  • Marx W, Bornmann L. Journal Impact Factor: “The Poor Man’s Citation Analysis” And Alternative Approaches. European Science Editing, 2013;39(2):62-63.
  • Tübitak (İnternet). Ulaşım adresi: http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/mevzuat/esaslar/ESASLAR_V_2.pdf. Ulaşım tarihi: 20.11.2017
  • Ergöl Ş, Türkiye’de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi ‘‘Nursing Education in Higher Education in Turkey’’. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2011;1(3):152-155.
  • Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşirelik Eğitimi (1996-2015). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2015;5(3):255-262.
  • Resmi Gazete (İnternet). Ulaşım adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm. Ulaşım tarihi: 20.11.2017

Türkiye’de Hemşirelik Lisansüstü Tezlerinin Yayın Olma Durumu: Bibliyometrik Çalışma 1977-2016

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 34 - 44, 01.12.2017

Öz

Amaç: Bu çalışma, ülkemizde 1977-2016 yılları arasında hemşirelik bölümünde kabul edilen lisansüstü tezlerinin yayınlanma oranlarının ve yayınlandıkları dergilerin indeks türlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Araştırma, Bibliyometrik, Retrospektif ve Tanımlayıcı bir kayıt çalışmasıdır. Bulgular: Araştırma verileri, 1977-2016 yılları arasında hemşirelik alanında 4887 adet lisansüstü tez olduğunu, bu tezlerin %79,2’si Yüksek Lisans, %20,8’inin ise doktora tezi olduğunu göstermiştir. Tezler dokuz anabilim dalı altında incelenmiş ve hemşirelerin lisansüstü eğitimde en çok Hemşirelik Anabilim dalı %32,2 altında tez yaptıkları belirlenmiştir. Yapılan tezlerin %17,2’si makale olarak yayınlanmıştır. Yayın olan tezlerin, yayınlandığı dergilerin index türü incelendiğinde; %15,8’i atıf indeksi SSCI, SCI-exp, A&HCI kapsamındaki dergilerde, %29,4’ü uluslararası indeksli dergilerde ve %30,7’si ulusal indeksli dergiler olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Yapılan tezlerin %17,2’sinin yayınlanması hemşirelerin yayın sürecinde sıkıntılarının olduğunu göstermektedir. Hemşirelerin son yıllarda atıf indeksinde yayınlanan makale sayısındaki artışın, YÖK’ün akademik yükseltmelerde atıf indeksindeki dergilerde yayın şartı getirmiş olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Hemşirelerin yayın sürecinde yaşadıkları sıkıntıların belirlenmesi ve giderilebilmesi için daha fazla nitel araştırmalara ihtiyaç bulunmaktadır. Araştırma makalelerinin sayısının artmasıyla birlikte yeni bibliyometrik çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Bayin G, Akbulut Y. Kanıta Dayalı Yaklaşım ve Sağlık Politikası. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi.2012;1(2):115-132.
  • Karagözoğlu Ş, Bilim, Bilimsel Araştırma Süreci ve Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2006;64-71.
  • Köse Uysal E, Özenç Uçak N, Tıp Akademisyenlerinin Kanıta Dayalı Bilgi Gereksinimleri ve Bilgi Arama Davranışları. Bilgi Dünyası. 2013;14(1):37-61.
  • Sriganesh K, Gordon G. Importance of Evidence-Based Medicine on Research and Practice. Indian Journal Anaesth. 2016;60(9):622-625.
  • Al U, Bilimsel Yayınların Değerlendirilmesi: h-Endeksi ve Türkiye’nin Performansı. Bilgi Dünyası. 2008;9(2):263-285.
  • Yılmaz Gören Ş, Yalım NY. Ulusal hemşirelik dergilerinin araştırma ve yayın etiği politikalarının dergi internet siteleri üzerinden incelenmesi. Turkish Journal of Bioethics. 2015;2(2):137-154.
  • Tübitak (internet). Ulaşım adresi: http://cabim.ulakbim.gov.tr/bibliyometrik-analiz/turkiye-bilimsel-yayin- performans-raporlari/ (Ulaşım tarihi: 20.11.2017)
  • Mengi F, Schregkmann S. Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1):1-17.
  • Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi.2010;(94):94-114.
  • Özer M. Türkiye’de Yükseköğretimde Büyüme ve Öğretim Üyesi Arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2011;1(1):23- 26.
  • Nieswiadomy RM. Nurse Educators’ Involvement in Research. J Nurs Educ. 1984; 23: 52-56.
  • Ostmone PM. Correlates of University Nurse Faculty Publication Productivity. J Nurs Educ. 1986; 25:207- 212.
  • Ulusoy MF, Ucar H. An Ethical İnsight into Nursing Research in Turkey. Nurs Ethics. 2000;7: 285-295.
  • Tortumluoğlu G, Özyazıcıoğlu N. Akademisyenlerin Araştırma Yaparken ve Yayınlatırken Karşılaştıkları Güçlükler ve Bunun Üzerinde Doktora Eğitiminin Etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2004;1(1):1-11.
  • Al U, Coştur R. Türk Psikoloji Dergisi’nin Bibliyometrik Profili. Türk Kütüphaneciliği. 2007;21: 142-163.
  • Estabrooks CA, Winther C, Derksen L. Mapping The Field. A Bibliometric Analysis of Research Utilization Literature in Nursing. Nurs Res. 2004;53: 293-303.
  • Burns N, Grove SK. The Practice of Nursing Research: Conduct, Critique and Utilization. (4th Ed.) Saunders, Philedelphia. 2001:191-222.
  • Ak MZ, Gülmez A. Türkiye’nin Uluslararası Yayın Performansının Analizi. Akademik İncelemeler Dergisi. 2006; 1(1):22-49.
  • Randall L. Enhancing The Academic Life of the Midcareer Professional. Senate Forum. 2006;22(1): 1-20.
  • Arı A. Üniversite Öğretim Elemanlarının Sorunları. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007;17: 66-74.
  • Potempa Km, Redman Rw, Landstrom G. Human Resources in Nursing Education. Collegian. 2009;16(1):19-23.
  • Resmi Gazete (İnternet). Ulaşım adresi:http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/12/20161231m3.htm. Ulaşım tarihi: 20.11.2017
  • Kurban Kuzu N, Ulusoy MF. Hemşirelik Doktora Derecesine Sahip Öğretim Üyelerinin Uluslararası Atıf İndeksleri Kapsamındaki Dergilerde Yayımlanan Bilimsel Makalelerinin Profili. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2008;3: 15-25.
  • YÖK (İnternet). Ulaşım adresi: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/- /journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/%2039778. Ulaşım Traihi: 20.11.2017
  • Marx W, Bornmann L. Journal Impact Factor: “The Poor Man’s Citation Analysis” And Alternative Approaches. European Science Editing, 2013;39(2):62-63.
  • Tübitak (İnternet). Ulaşım adresi: http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/mevzuat/esaslar/ESASLAR_V_2.pdf. Ulaşım tarihi: 20.11.2017
  • Ergöl Ş, Türkiye’de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi ‘‘Nursing Education in Higher Education in Turkey’’. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2011;1(3):152-155.
  • Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşirelik Eğitimi (1996-2015). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2015;5(3):255-262.
  • Resmi Gazete (İnternet). Ulaşım adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm. Ulaşım tarihi: 20.11.2017
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aslı Yılmaz Bu kişi benim

Eda Özge Yazgan Bu kişi benim

Barış Dur Bu kişi benim

Filiz Salman Bu kişi benim

Ayten Demir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., Yazgan, E. Ö., Dur, B., Salman, F., vd. (2017). Türkiye’de Hemşirelik Lisansüstü Tezlerinin Yayın Olma Durumu: Bibliyometrik Çalışma 1977-2016. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(3), 34-44. https://doi.org/10.69487/hemarge.696122