BibTex RIS Kaynak Göster

Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hemşirelerin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Sosyo-demografik Özellikleri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkisi

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 44 - 56, 01.08.2018

Öz

Amaç: Bu araştırma hemşirelerin kültürlerarası duyarlılıkları ile hemşirelerin empati düzeylerini ve kültürel duyarlılıklarını etkileyebilen farklı değişkenler sosyo-demografik özellikler, çalışma süresi, çalıştığı birim, çalışma yılı gibi ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirildi. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlanan bu araştırma, Ekim-Aralık 2017 tarihleri arasında Zonguldak ilinde bulunan iki hastanede çalışmaya katılmayı kabul eden 310 hemşire ile yapıldı. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Empatik Eğilim Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği kullanılarak toplandı. Veriler SPSS 24.0 istatistik paket programında bağımsız gruplarda t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey testi kullanılarak analiz edildi. Bulgular: Araştırmaya katılanların %56,8’inin 31-39 yaş grubunda, %80,3’ünün kadın, %67,7’sinin klinik hemşiresi olarak çalıştığı ve %71,3’ünün yurt dışından gelen hastalara bakım verdiği belirlendi. Hemşirelerin kültürlerarası duyarlılık ölçeği toplam puan ortalaması 85,416±10,283; empatik eğilim ölçeği toplam puan ortalaması 71,313±8,887 olarak bulundu

Kaynakça

  • Seviğ Ü, Tanrıverdi G. Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi, 2012; 95-106.
  • Egelioğlu Cetişli N, Işık G, Özgüven Öztornacı B, Ardahan E, Uran Ö, Nilgün B, Top ED, Ünsal Avdal E. Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İKÇÜSBFD 2016; 1(1): 27-33.
  • Tortumluoğlu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. Cumhuriyet Hem Der 2004; 8(2): 47-57.
  • Öztürk E, Öztaş D. Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi 2012; 1(1): 293-300.
  • Aktaş YY, Uğur HG, Orak OS. Hemşirelerin kültürlerarası hemşirelik bakımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. UHD 2016; 8: 120-133.
  • İz AG, Temel AB. Hemşirelikte kültürel yeterlik. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 2009; 17(17): 51-58.
  • Williamson M, Harrison L. Providing culturally appropriate care: a literature review. Int J Nurs Stud 2010; 47(6): 761-769.
  • Caryn SA, Perrin Kathleen O, Potter Mertie L, Kazanowski Mary K, Bennett Laurie A. Engendering empathy in baccalaureate nursing students. Int J Car Sci 2013; 6(3): 456-464.
  • Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3(7): 3-15.
  • Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri Türkiye Klinikleri J Med Ethics 2011; 19(1): 25-31.
  • Vossen HG, Piotrowski JT, Valkenburg PM. Development of the adolescent measure of empathy and sympathy (AMES). Pers Individ Dif 2015; 74: 66-71.
  • Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Alaş Ofset, 1999; 24-37.
  • Temel AB. Kültürlerarası (Çok Kültürlü) Hemşirelik Eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2008; 11(2):92-101.
  • Yavuzer H. Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi, 30. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2007; 129-142.
  • Akgün Şahin Z, Kardaş Özdemir F. Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN 2015; 1(1): 1- 7.
  • Hong M, Lee WH, Park JH, Yoon TY, Moon DS, Lee SM, Bahn GH. Changes of empathy in medical college and medical school students: 1-year follow up study. BMC Med. Educ 2012; 12(1): 122.
  • Prosen M. Introducing transcultural nursing education: implementation of transcultural nursing in the postgraduate nursing curriculum. Procedia Soc Behav Sci 2015; 174: 149-155.
  • Reihani M, Keshavarz Z, Vedadhir A, Zaeri F. Cultural safety in motherhood: evidence from midwives and nurses in the multicultural context of Iran society. J Med Ethics 2016; 10(36): 55-64.
  • Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 1988; 21(1-2): 155-190.
  • Chen G, Starosta W. The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication 2000; 3: 1-15.
  • Özdamar K. Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir: Kaan Kitabevi, 2004; s.633.
  • Ahn JW. Structural Equation Modeling of Cultural Competence of Nurses Caring for Foreign Patients. Asian Nurs Res 2017; 11(1): 65-73.
  • Dikmen Y, Aksakal K, Yılmaz DK. An investigation of cultural sensitivity of nurses in foreign patient care: a descriptive study in Turkey. Int J Health Sci Res 2016; 6(6): 254-261.
  • Waite R, Calamaro CJ. Cultural competence: a systemic challenge to nursing education, knowledge exchange, and the knowledge development process. Perspect Psychiatr Care 2010; 46(1): 74-80.
  • De Beer J, Chipps J. A survey of cultural competence of critical care nurses in KwaZulu-Natal. S Afr Med J (Online) 2014; 30(2): 50-54.
  • Tanrıverdi G, Okanlı A, Şıpkın S, Özyazıcıoğlu N, Akyıl R. The evaluation of the cultural differences experienced by nursing and midwifery students in nursing. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2010; 3(3): 117-122.
  • Parlar Kilic S, Buyukkaya Besen D, Tokem Y, Fadiloglu C, Karadag G. An analysis of the cultural problems encountered during caregiving by the nurses working in two different regions of Turkey. Int J Nurs Pract 2014; 20(3): 310-319.
  • Cho MK, Shin IN, Lee YJ, Lee JH, Jang EH, Jeong HR, Cha KM. University nursing students' empathic ability and cultural competency. Perspect Nurs Sci 2015; 12(2): 106-114.
  • Yang SY, Lim HN, Lee JH. The study on relationship between cultural competency and empathy of nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2013; 19(2), 183-193.
  • Han SY, Cho Chung HI. Development of a cultural competence scale for nursing students. J Korean Acad Nurs 2015; 45(5): 684-693.
  • Everson N, Levett‐Jones T, Lapkin S, Pitt V, Riet P, Rossiter R, Courtney‐Pratt H. Measuring the impact of a 3D simulation experience on nursing students' cultural empathy using a modified version of the Kiersma‐Chen Empathy Scale. J Clin Nurs 2015; 24(19-20): 2849-2858.
  • Lin CN, Mastel-Smith B, Alfred D, Lin YH. Cultural competence and related factors among Taiwanese nurses. J Nurs Res 2015; 23(4): 252-261.
  • Chang HY, Yang YM, Kuo YL. Cultural sensitivity and related factors among community health nurses. J Nurs Res 2013; 21(1): 67-73.

Association between Cross-Cultural Sensitivities and Socio-demographic Characteristics and Empathy Levels of Nurses Working at Inpatient Treatment Institutions

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 44 - 56, 01.08.2018

Öz

Objective: This study was carried out with the aim of determining the relationship between nurses' intercultural sensitivity and empathy levels of nurses and different variables socio-demographic characteristics, duration of work, unit of work, working years that could affect empathy levels and cultural sensitivities. Method: The descriptive and cross-sectional study was conducted with 310 nurses who volunteered to participate at two hospitals in Zonguldak province between October-December 2017. The data was collected through Personal Information Form, Empathic Tendency Scale and Intercultural Sensitivity Scale. The data was analyzed by SPSS 24.0 statistical package program using independent t-test, One Way ANOVA, Tukey test, the latter to determine the group causing the difference. Results: Of the participants, 56.8% were in the age group of 31-39 years, 80.3% were female, 67.7% worked as clinical nurses and 71.3 % served for the patients from abroad. Mean total score of the Intercultural Sensitivity Scale of the nurses was 85.416±10.283 and mean total score of the Empathic Tendency Scale was 71.313±8.887. It was found that there was a positive correlation between nurses’ total Empathic Tendency Scale and Intercultural Sensibility Scale score. There was a statistically significant relationship between work duration and unit of work and empathic tendency score. It was also found that there was a positive correlation between nurses’ status of obtaining information and the unit of work and subscale and total scores of the Intercultural Sensitivity Scale. Conclusion: According to the results of the study, nurses’ total scores of Intercultural Scale and Empathic Tendency Scale were high. There was a significant relationship between empathic tendency and the intercultural sensitivity score of the nurses, between duration of work and the empathic tendency score, and between the units of work and the intercultural sensitivity and empathic tendency scores

Kaynakça

  • Seviğ Ü, Tanrıverdi G. Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi, 2012; 95-106.
  • Egelioğlu Cetişli N, Işık G, Özgüven Öztornacı B, Ardahan E, Uran Ö, Nilgün B, Top ED, Ünsal Avdal E. Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İKÇÜSBFD 2016; 1(1): 27-33.
  • Tortumluoğlu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. Cumhuriyet Hem Der 2004; 8(2): 47-57.
  • Öztürk E, Öztaş D. Transkültürel hemşirelik. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi 2012; 1(1): 293-300.
  • Aktaş YY, Uğur HG, Orak OS. Hemşirelerin kültürlerarası hemşirelik bakımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. UHD 2016; 8: 120-133.
  • İz AG, Temel AB. Hemşirelikte kültürel yeterlik. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 2009; 17(17): 51-58.
  • Williamson M, Harrison L. Providing culturally appropriate care: a literature review. Int J Nurs Stud 2010; 47(6): 761-769.
  • Caryn SA, Perrin Kathleen O, Potter Mertie L, Kazanowski Mary K, Bennett Laurie A. Engendering empathy in baccalaureate nursing students. Int J Car Sci 2013; 6(3): 456-464.
  • Cevahir R, Çınar N, Sözeri C, Şahin S, Kuğuoğlu S. Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2008; 3(7): 3-15.
  • Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri Türkiye Klinikleri J Med Ethics 2011; 19(1): 25-31.
  • Vossen HG, Piotrowski JT, Valkenburg PM. Development of the adolescent measure of empathy and sympathy (AMES). Pers Individ Dif 2015; 74: 66-71.
  • Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Alaş Ofset, 1999; 24-37.
  • Temel AB. Kültürlerarası (Çok Kültürlü) Hemşirelik Eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2008; 11(2):92-101.
  • Yavuzer H. Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi, 30. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2007; 129-142.
  • Akgün Şahin Z, Kardaş Özdemir F. Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. JAREN 2015; 1(1): 1- 7.
  • Hong M, Lee WH, Park JH, Yoon TY, Moon DS, Lee SM, Bahn GH. Changes of empathy in medical college and medical school students: 1-year follow up study. BMC Med. Educ 2012; 12(1): 122.
  • Prosen M. Introducing transcultural nursing education: implementation of transcultural nursing in the postgraduate nursing curriculum. Procedia Soc Behav Sci 2015; 174: 149-155.
  • Reihani M, Keshavarz Z, Vedadhir A, Zaeri F. Cultural safety in motherhood: evidence from midwives and nurses in the multicultural context of Iran society. J Med Ethics 2016; 10(36): 55-64.
  • Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 1988; 21(1-2): 155-190.
  • Chen G, Starosta W. The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication 2000; 3: 1-15.
  • Özdamar K. Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Eskişehir: Kaan Kitabevi, 2004; s.633.
  • Ahn JW. Structural Equation Modeling of Cultural Competence of Nurses Caring for Foreign Patients. Asian Nurs Res 2017; 11(1): 65-73.
  • Dikmen Y, Aksakal K, Yılmaz DK. An investigation of cultural sensitivity of nurses in foreign patient care: a descriptive study in Turkey. Int J Health Sci Res 2016; 6(6): 254-261.
  • Waite R, Calamaro CJ. Cultural competence: a systemic challenge to nursing education, knowledge exchange, and the knowledge development process. Perspect Psychiatr Care 2010; 46(1): 74-80.
  • De Beer J, Chipps J. A survey of cultural competence of critical care nurses in KwaZulu-Natal. S Afr Med J (Online) 2014; 30(2): 50-54.
  • Tanrıverdi G, Okanlı A, Şıpkın S, Özyazıcıoğlu N, Akyıl R. The evaluation of the cultural differences experienced by nursing and midwifery students in nursing. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2010; 3(3): 117-122.
  • Parlar Kilic S, Buyukkaya Besen D, Tokem Y, Fadiloglu C, Karadag G. An analysis of the cultural problems encountered during caregiving by the nurses working in two different regions of Turkey. Int J Nurs Pract 2014; 20(3): 310-319.
  • Cho MK, Shin IN, Lee YJ, Lee JH, Jang EH, Jeong HR, Cha KM. University nursing students' empathic ability and cultural competency. Perspect Nurs Sci 2015; 12(2): 106-114.
  • Yang SY, Lim HN, Lee JH. The study on relationship between cultural competency and empathy of nursing students. J Korean Acad Soc Nurs Educ 2013; 19(2), 183-193.
  • Han SY, Cho Chung HI. Development of a cultural competence scale for nursing students. J Korean Acad Nurs 2015; 45(5): 684-693.
  • Everson N, Levett‐Jones T, Lapkin S, Pitt V, Riet P, Rossiter R, Courtney‐Pratt H. Measuring the impact of a 3D simulation experience on nursing students' cultural empathy using a modified version of the Kiersma‐Chen Empathy Scale. J Clin Nurs 2015; 24(19-20): 2849-2858.
  • Lin CN, Mastel-Smith B, Alfred D, Lin YH. Cultural competence and related factors among Taiwanese nurses. J Nurs Res 2015; 23(4): 252-261.
  • Chang HY, Yang YM, Kuo YL. Cultural sensitivity and related factors among community health nurses. J Nurs Res 2013; 21(1): 67-73.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Meltem Kürtüncü Bu kişi benim

Nurten Arslan Bu kişi benim

Safiye Çatalçam Bu kişi benim

Gülşah Yapıcı Bu kişi benim

Güler Hırçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kürtüncü, M., Arslan, N., Çatalçam, S., Yapıcı, G., vd. (2018). Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hemşirelerin Kültürlerarası Duyarlılıkları ile Sosyo-demografik Özellikleri ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1), 44-56. https://doi.org/10.69487/hemarge.696150