Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişim Becerisi Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşım: Standart Hasta Yöntemi Uygulanan Hemşirelik Öğrencilerinin Deneyimleri

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 1-2, 23 - 34, 28.01.2022

Öz

Amaç: Bu araştırma, iletişim becerisi eğitiminde standart hasta yöntemi uygulanan hemşirelik öğrencilerinin
deneyimlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Bu araştırma karma yöntem ile yapılmış bir müdahale çalışmasının nitel bölümünü kapsamaktadır.
Araştırmanın evrenini, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünün 2017-2018 eğitimöğretim yılı bahar döneminde bir mesleki seçmeli derse kayıtlı 3.sınıf öğrencileri (N=45) oluşturmuştur.
Araştırmanın nicel kısmında basit rastgele sayılar tablosu kullanılarak seçilen ve SH uygulamasına katılıp
uygulamayı tamamlayan öğrenciler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n=23). Çalışmada öğrencilere klasik
eğitimin yanı sıra “Standart Hasta” yöntemi uygulanarak iletişim becerilerinin öğretimi yapılmıştır. Veri
toplamada, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Öğretim Elemanı
Değerlendirme ve Öz Değerlendirme Formları kullanılmıştır. Veriler sayı, yüzdelik ve tematik değerlendirme
kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada öğrenciler, standart hasta uygulamasının öncesinde “kendilerini heyecanlı (%86,9) ve
yetersiz (%26,0) hissettiklerini”, “uygulama sırasındaki performanslarından orta derecede (%43,4) memnun
olduklarını” bildirmişlerdir. Standart hasta uygulamasının iletişim eğitimine katkısı konusundaki görüşleri
incelendiğinde; öğrencilerin %60,8’i bu uygulamanın “güvenli bir ortamda, hastaya zarar vermeden öğrenme
fırsatı sunduğunu”, %69,5’i “klinik karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini”, %52,1’i ise
“teorik bilginin pratiğe dönüşmesinde etkili olduğunu” ifade etmişlerdir.
Sonuç: Araştırmamızda hemşirelik öğrencilerinin standart hasta uygulamasında performanslarından
memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu, ayrıca etkili iletişim kurma, klinik beceri geliştirme ve taburculuk eğitimi verebilme konusundaki performans memnuniyetlerinin yüksek olduğu ve en çok hastaların psikolojik
gereksinimlerinin belirlenmesi boyutunda kendilerini geliştirmeyi düşündükleri ve bu konuda farkındalıklarının
arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1.Dil S, Aykanat B. Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin hemşirelik öğrencilerinin duygusal durumlara yaklaşma ve kaçınma motivasyon düzeylerine etkisi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2013; 4(3): 125-130.
  • 2. Karaöz S. Hemşirelikte klinik öğretime genel bir bakış ve etkin klinik öğretim için öneriler. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2003; 5(1): 15-21.
  • 3. Rhodes M, Curran C. Use of the human patient simulator to teach clinical judgment skills in a baccalaureate nursing program. Comput Nurs 2005; 23(5): 256-62.
  • 4. Norman J. Systematic review of the literature on simulation in nursing education. ABNF J 2012; 23(2): 24-29.
  • 5. Sarmasoğlu Ş, Dinç L, Elçin M. Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2016; 13(2): 107-115.
  • 6. Brown JF. Applications of simulation technology in psychiatric mental health nursing education. J Psychiatr Ment Health Nurs 2008; 15(8): 638-644.
  • 7. Department of Health & Human Services. Patient safety and quality: An evidence-based handbook for nurses. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality US: 3, 2008
  • 8. Webster D. Using standardized patients to teach therapeutic communication in psychiatric nursing. Clin Simul Nurs 2014; 10(2): 81– 86.
  • 9. Şenol Y, Yardım S, Başarıcı İ. Öğrencilerin standart hasta uygulaması hakkındaki görüşleri: Birinci yıl sonuçları. TED 2014; 13(41): 19-26.
  • 10. Sarıkoç G, Özcan CT, Elçin M. Psikiyatri hemşireliği eğitiminde yenilikçi bir uygulama: Standart hastalar. DEUHFED 2016; 9(2): 61-66.
  • 11. Barrows H. An Overview of the uses of standardized patients for teaching and evaluating clinical skills. J Phys Ther Educ 2002; 16(2): 49-56.
  • 12. Yoo MS, Yoo IY. The effectiveness of standardized patients as a teaching method for nursing fundamentals. J Nurs Educ 2003; 42(10): 444-448.
  • 13. Turan S, Üner S, Elçin M. Standart hasta geribildiriminin öğrencilerin güdülenme düzeyine etkisi. Balkan Med J 2010; 28(1): 43-48.
  • 14. Becker KL, Rose LE, Berg JB, Park H, Shatzer JH. The teaching effectiveness of standardized patients. J Nurs Educ 2006; 45(4): 103–11.
  • 15. Nehring WM, Lashley FR. Nursing simulation: a review of the past 40 years. Simul Gaming 2009; 40(4): 528-52.
  • 16. Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2014; 4(2): 25-29.
  • 17. Şendir M, Doğan P. Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: Sistematik inceleme. F.N. Hem. Dergisi 2015; 23(1): 49- 56.
  • 18. Terzioğlu F, Kapucu S, Özdemir L, Boztepe H, Duygulu S, Tuna Z, Akdemir N. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. HUHEMFAD 2012; 19(1): 16-23.
  • 19. Wagner D, Bear M, Sander J. Turning simulation into reality: Increasing student competence and confidence. J Nurs Educ 2009; 48(8): 465-467.
  • 20. Webster D. Promoting empathy through a creative reflective teaching strategy: A mixed-method study. J Nurs Educ 2010; 49(2): 87-94.
  • 21. Doolen J, Giddings M, Johnson M, Nathan G, Badia LO. An evaluation of mental health simulation with standardized patients. Int J Nurs Educ Scholarsh 2014; 12(11): 1–8.
  • 22. Robinson-Smith G, Bradley PK, Meakim C. Evaluating the use of standardized patients in undergraduate psychiatric nursing experiences. Clin Simul Nurs 2009; 5(6): 203-211
  • 23. Kowitlawakul Y, Chow Y, Salam Z, Ignacio J. Exploring the use of standardized patients for simulation-based learning in preparing advanced practice nurses. Nurse Educ Today 2015; 35(7): 894-899.
  • 24. Shankar P, Dwivedi N. Standardized patient’s views about their role in the teaching-learning process of undergraduate basic science medical students. J Clin Diagn Res 2016; 10(6): 1-5.
  • 25. Doolen J, Giddings M, Johnson M, Guizado de Nathan G, O Badia L. An evaluation of mental health simulation with standardized patients. Int J Nurs Educ Scholarsh 2014; 11(1): 1-8.
  • 26. Şahin G, Sağır Koptaş O, Buzlu S. Standardize hasta kullanılarak yapılan bir ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği klinik simülasyon deneyimi. ACU Sağlık Bil Derg 2019; 10(3):486-492.
  • 27. INACSL Standards Committee. INACSL standards of best practice: Simulation SM simulation design. Clin Simul Nurs 2016; (12): 5-12.
  • 28. Schlegel C, Shaha M, Terhaar M. The value of standardized patients in nursing education. J Nurs Sci 2009; 27(2): 40-48.
  • 29. Wilk AI, Jensen N. Investigation of a brief teaching encounter using standardized patients. J Gen Intern Med 2002; 17(5): 356-360.
  • 30. INACSL Standards Committee. INACSL standards of best practice: Simulation SM facilitation. Clin Simul Nurs 2016; (12): 16-20.
  • 31. The INACSL Standards Committee. INACSL standards of best practice: Simulation SM operations. Clin Simul Nurs 2017; 13(12): 681-687.
  • 32. INACSL Standards Committee. INACSL standards of best practice: Simulation SM debriefing. Clin Simul Nurs 2016; (12): 21-25.
  • 33. Creswell JW. Veri Analizi ve Sunumu, çev. ed. Bütün M., Nitel Araştırma Yöntemleri. 3.Baskı, Ankara: Desen Ofset A.Ş. Siyasal Kitabevi, 2016; 179-200
  • 34. Cato ML. Nursing student anxiety in simulation settings: a mixed methods study Doctoral Dissertation 2013 Portland State University, Portland.
  • 35. Garcia-Carbonell A, Rising B, Montero B, Watts F. Simulation/gaming and the acquisition of communicative competence in another language. Simul Gaming 2001; 32(4): 481-491.
  • 36. Saaranen, T, Vaajoki A, Kellomäki M, Hyvärinen ML. The simulation method in learning interpersonal communication competence experiences of masters' degree students of health sciences. Nurse Educ Today 2015; 35(2): 8-13.
  • 37. Sarıkoç G, Özcan CT, Elçin M. Psikiyatri hemşireliği eğitiminde standart hasta uygulamasının öğrencilerin klinik uygulamalarına etkisi: Öğrenci görüşleri. Gülhane Tıp Derg 2016; 58(4): 404-410.
  • 38. Choi Y. Exploring experiences of psychiatric nursing simulations using standardized patients for undergraduate students. Asian Nurs Res 2012; 6(3): 91-95.
  • 39. Festa, LM, Baliko B, Mangiafico T, Jarosinski J. Maximizing learning outcomes by videotaping nursing students’ ınteractions with a standardized patient J Psychosoc Nurs Ment Health Serv 2000; 38(5):37-44.
  • 40. Goldenberg D, Andrusyszyn MA, Iwasiw C. The effect of classroom simulation on nursing students’ self-efficacy related to health teaching. J Nurs Educ 2005; 44(7): 310-314.
  • 41. Bradley P. The history of simulation in medical education and possible future directions. Med Educ 2006; 40(3): 254-262.
  • 42. Karadağ M, Çalışkan N, İşeri Ö. Simüle hasta kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. J Contemp Med 2015; 5(1): 36-44.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Satı Dil Bu kişi benim 0000-0002-5952-9190

Pınar Çiçekoğlu Bu kişi benim

Tuğba Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

APA Dil, S., Çiçekoğlu, P., & Yıldırım, T. (2022). İletişim Becerisi Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşım: Standart Hasta Yöntemi Uygulanan Hemşirelik Öğrencilerinin Deneyimleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 21(1-2), 23-34. https://doi.org/10.69487/hemarge.1190486