Aim: In this study, it was aimed to evaluate the risks of self-feeding, transition to early solids and home meals, choking, anemia and obesity in 6-and 12-month-old infants who were introduced to complementary feeding with the trainings of traditional complementary feeding (TCF) and baby-led weaning (BLW) methods.
Material and Method: This study is an experimental and randomized controlled study conducted to examine the effect of the trainings of the TCF and BLW methods on the transition to complementary feeding. The population of the study consisted of 73 infants aged 4 and 5 months who 62 were assigned to intervention groups by stratified randomization method. The study was conducted according to the CONSORT-2010 checklist. Five complementary feeding modular trainings with 8 sessions, appropriate for the age of the baby in months, were carried out in both intervention groups. In both groups, the trainings were maintained until the baby was 4 months to 12 months old. The outcomes consisted of height, weight gain, LAZ (Length for age z-score), WAZ (Weight for age z-score), and WLZ (Weight for length z-score) scores at 12 months, iron intake, hemoglobin, hematocrit, and ferritin levels, micronutrients, choking risk, growth retardation, transition time to solid foods, family meals and self-feeding, behaviors of transition to complementary feeding and developmental assessment parameters.
Practice Implications: This study, the trainings given are expected to give an idea about the extent to which they affect the infant's body weight, growth and development, iron and micronutrient intake, obesity, choking and growth retardation risks..
Weaning complementary feeding pediatric obesit anemia iron deficiency
The consent forms were obtained from the university’s Ethics Committee (Approval number: 12.02.2019/506) and from the gynecology and pediatrics hospital and two Family Health Centers.
ZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERİSTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ
2020-19093093-02
Amaç: Bu çalışmada, Geleneksel tamamlayıcı beslenme (TCF) ve bebek liderliğinde beslenme (BLW) yöntemleri ile verilen tamamlayıcı beslenme eğitimlerinin 6 ve 12 aylık bebeklerde kendi kendine beslenme, erken katı gıdalara ve ev yemeğine geçiş, boğulma, anemi ve obezite risklerinin değerlendirilmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, TCF ve BLW yöntemlerine ilişkin eğitimlerin tamamlayıcı beslenmeye geçiş üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmış deneysel ve randomize kontrollü bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, tabakalı randomizasyon yöntemiyle müdahale gruplarına atanan 4 ve 5 aylık 73 bebekten 62’si oluşturmuştur. Çalışma CONSORT-2010 kontrol listesine göre yürütüldü. Her iki müdahale grubunda da bebeğin ay cinsinden yaşına uygun sekiz seanslık beş tamamlayıcı beslenme modüler eğitimi gerçekleştirildi. Her iki grupta da eğitimler bebek 4 aylıktan 12 aylık oluncaya kadar devam edildi. Sonuçlar boy, kilo alımı, 12 ayda (yaşa göre boy) LAZ, (yaşa göre ağırlık) WAZ ve (boya göre ağırlık) WLZ skorları, demir alımı, hemoglobin, hematokrit ve ferritin seviyeleri, mikro besinler, boğulma riski, büyüme geriliği, katı gıdalara geçiş süresi, aile yemekleri ve kendi kendine beslenme, tamamlayıcı beslenmeye geçiş davranışları ve gelişimsel değerlendirme parametrelerini içermektedir.
Uygulamaya Yönelik Öneriler: Bu çalışmanın, verilen eğitimlerin bebeğin vücut ağırlığını, büyüme ve gelişimini, demir ve mikro besin alımını, obezite, boğulma ve büyüme geriliği risklerini ne ölçüde etkilediği konusunda fikir vermesi beklenmektedir.
Bebek liderliğinde beslenme geleneksel tamamlayıcı beslenme obezite riski demir eksikliği anemi riski büyüme geriliği
2020-19093093-02
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Protokolü |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2020-19093093-02 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |