Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Sağlık Turizminin Uluslararası Pazarlama Temelinde İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 53, 30.06.2021

Öz

Sağlık hizmetlerinde küreselleşme göstergeleri sağlık ürün ve hizmetlerinde uluslararası ticaretin ve sınır ötesi hasta
akışıyla çarpıcı bir şekilde artmasıyla belirginleştiği belirtilebilir. Son yıllarda sağlık turizminin kitlesel bir fenomen
haline gelmekte olduğu ve küresel bir boyut kazandığı söylenebilir. Gelişmiş ülkelerin sakinleri, sağlıkları ile
gelişmelere daha meyilli ve kendi fiziksel, zihinsel ve duygusal güçlerinin ve esenliklerinin korunmasında uzun bir
zaman ve para miktarı harcayabilir olduğu belirtilebilir. Sağlık turizmi ürünlerinin diğer turizm ürünleriyle birleşimi
giderek daha popüler hale gelmiştir. Turistlerin en kısa sürede çok fazla deneyime sahip olmayı ve birçok unutulmaz
deneyimle evlerine geri dönmek niyetinde olduklarından bahsedilebilir. Bu çalışmada sağlık turizmi, uluslararası
pazarlama temelinde incelenmiş olup literatürde yer alan çalışmalardan oluşan bir derleme yapılmaya çalışılmıştır.
Özellikle Türkiye’nin sağlık turizmi alanında uluslararası sağlık turizmini nasıl algıladığı ve gelişmeye açık olan bu
turizm türüne ne kadar önem verdiği araştırılmaya çalışılmıştır. Bu noktadan hareketle Türkiye’nin uluslararası
pazarlama açısından sağlık turizmi kavramına yaklaşımı sonucunda ne gibi faaliyetlere ve düşüncelere ihtiyacı
olduğu açıklanmaya çalışılmış ve uluslararası sağlık turizmine ağırlık veren ülkelerle rekabet edebilme kriterleri ifade
edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • (2021, Nisan 09). UNWTO: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420308 adresinden alındı
  • (2021, Nisan 08). Resmi Gazete: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/11/20111102M1-3.htm adresinden alındı
  • (2021, Nisan 09). SBB: https://www.sbb.gov.tr/wpcontent/uploads/2019/11/ON_BIRINCI_KALKINMA-PLANI_2019-2023.pdf adresinden alındı
  • (2021, Nisan 08). Farmaned: http://www.farmaned.com/sayi/3/#page/30 adresinden alındı
  • (2021, Nisan 09). UNWTO: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420308 adresindenalındı
  • (2021, Mayıs 08). TUİK: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1072 adresinden alındı
  • (2021a, Nisan 08). SATURK: http://www.saturk.gov.tr/images/pdf/tyst/02.pdf adresinden alındı
  • (2021b, Nisan 08). SATURK: https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/10949/0/07pdf.pdf adresinden alındı
  • Albaum, G., Strandskov, J., & Duerr, E. (2004). International Marketing and Export Management. Harlow, England: Pearson Education.
  • Arellano, A. B. (2011). Medical Tourism in The Caribbean . Journal of Women in Culture and Society, 289-297.
  • Arslanhan Memiş, S. (2018). 2030’a Doğru Sağlık: Genel Bir Bakış. Ankara: TTGV Yayın.
  • Arunanondchai, J., & Fink, C. (2006). Trade in Health Services in the ASEAN Region. Health Promotion International, 59-66.
  • Aydın, D. (2014). Türkiye sağlık turizmi el kitabı(Cep Kitabı). İstanbul: Aren Tanıtım.
  • Aydın, D., Constantinides, C., Mike, C., Yılmaz, C., Genç, A., & Lanyi, A. (2012). Sağlık Turizminde Süreçler ve Aracı Kuruluşlar. Ankara: Araştırma Raporu.
  • Aydın, G., & Aydın Karamehmet, B. (2015, 11 28). Dünyada ve Türkiye'de Sağlık Turizmi Pazarlama Uygulamaları ve Karşılaştırmalı Durum Analizi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1-21. Deloitte: https://www.deloitte.com/assets/DcomUnitedStates/Local%20Assets/Documents/us_chs_MedicalTourismStudy(3).pdf adresinden alındı
  • Azimi, R., Mahmoudi, G., & Esmaeili, H. A. (2017). A Study of The Effect of Advertising on Attracting Medical Tourism, . International Journal of Travel Medicine and Global Health, 89-93.
  • BAKA. (2013). Sağlık Turizmi Sektörü Raporu. Isparta: Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı.
  • Balaban, V., & Marano, C. (2010). Medical tourism research: A systematic review. 14th International Congress on Infectious Diseases (ICID) Abstracts (s. 135). International Journal of Infectious Diseases.
  • Barca, M., Akdeve, E., & Balay, İ. (2013). Türkiye Sağlık Turizm Sektörünün Analizi ve Strateji Önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 64-92.
  • Baum, F. (2016). The New Public Health. Oxford: Oxford University Press.
  • Bookman, M. (2007). Medical Tourism in Developing Countries. New York: Springer.
  • Bridges, J. F., & Carrera, P. M. (2006). Globalization and Health Care: Understanding Health and Medical Tourism. Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research, 447-454.
  • Bulut, A., & Şengül, H. (2019). Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Turizmi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 45-62.
  • Cengiz, E., Gegez, A., Arslan, F., Pirtini, S., & Tığlı, M. (2007). Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Chuang, T. C., Lee, Y., Liu, J. S., & Lu, L. Y. (2014). The main paths of medical tourism: From transplantation to beautification. Tourism Management, 49-58.
  • Connel, J. (2006). Medical Tourism: Sea, Sun, Sand and… Surgery. Tourism Management, 1093-1100.
  • Cook, P. S. (2008). What is health and medical tourism? . In: The annual conference of the Australian Sociological Association (s. 1-13). Victoria: The University of Melbourne.
  • Crooks, V., Johnsone, R., Kingsbury, P., & Snyder, J. (2010). What is Known About the Patient’s Experience of Medical Tourism? A Scoping Review. BMC Health Services Research, 266-277.
  • Czinkota, M., & Ronkainen, I. A. (2007). International Marketing . New York: The Dyden Press.
  • Çelik, S. (2018). Alternatif Turizm. Journal of International Social Research, 193-204.
  • Çetinkaya, T., & Zengin, B. (2009). Yaşlı Bakımı ve Turizm. VII. Geleneksel Turizm Paneli Bildiriler Kitapçığı. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Çılgınoğlu, H. (2018). Sağlık Turizminin Temel Özellikleri, Eğilimleri ve Pazarın Küreselleşmesi Üzerine Bir Değerlendirme. Turkish Studies, 179-192.
  • De Almeida, I. C., De Oliveira, S., & Ribeiro, H. C. (2016). Domestic Medical Tourism: A New Look on Patients of The Public Health System and Their Companions. In Tourism and Culture in The Age of Innovation. Springer International Publishing, 207-218.
  • Gonzales, A., Brenzel, L., & Sancho, J. (2001). Health Tourism and Related Services Caribbean Development and International Trade. Final Report.
  • Goodrich, J. N., & Goodrich, G. E. (1987). Health – Care Tourism – An Exploratory Study . Tourism Management, 217-222.
  • Hall, C. M. (2003). Health and SPA Tourism. International Sports & Adventure Tourism, 273-292.
  • Han, J. S., Lee, T. J., & Ryu, K. (2018). The Promotion of Health Tourism Products for Domestic Tourists. International Journal of Tourism Research, 137-146.
  • Hazarika, I. (2010). Medical Tourism: Its Potential Impact on The Health Workforce and Health Systems in India. Health Policy and Planning, 248-251.
  • Heung, V. C., Küçükusta, D., & Song, H. (2011). Medical Tourism Development in HongKong: An Assessment of The Barrier. Tourism Management, 999-1005.
  • Hollensen, S. (2014). Global Marketing. Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Hopkins, L., Labonté, R., Packer, C., & Runnels, V. (2010). Medical Tourism Today: What is the State of Existing Knowledge. Journal of Public Health Policy, 185-198.
  • Hunter - Jones, P. (2005). Cancer and Tourism. Annals of Tourism Research, 70-92.
  • İdiz, G. A. (2018, Aralık). Uluslararası Sağlık Turizmi Tarafları ve Yükümleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi. İzmir: Yaşar Üniversitesi, .
  • Jenner, E. A. (2008). Care for Major Health Problems and Population Health Concerns: Impacts on Patients, Providers and Policy . J. J. Kronenfeld içinde, Unsettled Borders of Care: Medical Tourism as A New Dimension in America's Health Care Crisis (s. 235-249). Emerald Group Publishing Limited.
  • Kangas, B. (2007). Hope from abroad in the International Medical Travel of Yemeni Patients. Anthropology and Medicine, 293-305.
  • Kangas, B. (2010). Traveling for Medical Care in A Global World. Medical Anthropology. Cross Cultural Studies in Health and Illness, 344-362.
  • Karafakıoğlu, M. (2013). Uluslararası Pazarlama Yönetimi: Teori,Uygulama ve Örnek Olaylar. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Karuppan, C., & Karuppan, M. (2010). Changing trends in health care tourism. Health Care Manager, 349-358.
  • Kaufmann, E. L., & Hansruedi, M. (2001). Wellness Tourism: Market Analysis of a Special Health Tourism Segment and Implications for the Hotel Industry. Journal of Vacation Marketing, 5-17.
  • Kaya, S., Yıldırım, H., Karsavuran, S., & Özer, Ö. (2013). Türkiye Medikal Turizm Değerlendirme Raporu. Ankara: Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Keegan, W. J., & Green, M. C. (2015). Küresel Pazarlama. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keleş, Y., & Akbaş, Y. Z. (2016). Yozgat İlinin Termal Turizm Potansiyellerinin 2023 Turizm Vizyonu Kapsamında İncelenmesi. I. ULUSLARARASI BOZOK SEMPOZYUMU MAYIS 2016 BİLDİRİ KİTABI IV. CİLT (s. 63-70). Yozgat: Bozok Üniversitesi.
  • Koçoğlu, D., & Sarıtaş, E. (2016). İhracat Pazarlama Faaliyetlerinde Pazarlama Karması Adaptasyonu ve Denizli Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 124-134.
  • Leahy, A. (2008). Medical Tourism: The Impact of Travel to Foreign Countries for Healthcare. The Surgeon, 260-261.
  • Leahy, A. L. (2008). Medical Tourism: The Impact of Travel to Foreign Countries for Healthcare. Surgeon, 260-261.
  • Lunt, N., & Carrera, P. (2010). Medical Tourism: Assessing The Evidence on Treatment Abroad. Maturitas, 27-32.
  • Mainil, T., Eijgelaar, E., Klijs, J., Nawijn, J., & Peeters, P. (2017). European Parliament, DirectorateGeneral For Internal Policies, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, :. Brussels: Research for TRAN Committee - Health Tourism in The EU: A General Investigation.
  • Makadon, H., & Underwood, H. (2010). Medical Tourism: Game-Changing Innovation or Passing Fad? Healthcare Financial Management: Journal of the Healthcare Financial Management Association, 112-114 ; 116-118.
  • Morgan, D. (2010). The growth of medical tourism. OECD Observer, 12-13.
  • OECD. (2019, 11 28). OECD: www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf adresinden alındı
  • Onkvisit, S., & Shaw, J. (2004). International Marketing – Analysis and Strategy. New York: Macmillan Publishing.
  • Öğüt, K., Yeşilyurt, S., & Yurtseven, Ç. (2018). Kazakistan – Türkiye Sağlık Turizmi: Sağlık Sektörlerine Bakış ve Potansiyeller. Business and Economics Research Journal, 57-74.
  • Öztaş, K. (2002). Turizm Ekonomisi Genel Turizm Bilgileri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Öztürk, Y., & Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte Olan Ülkeler için Alternatif Turizm Faaliyetleri Üzerine Teorik Bir Çalışma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 183-195.
  • Peters, C., & Sauer, K. (2011). A Survey of Medical Tourism Service Providers. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 117-126.
  • PRB . (2021, Mayıs 08). Population Reference Bureau: https://www.prb.org/international/indicator/age65/snapshot/ adresinden alındı
  • Ramirez de Arellano, A. B. (2007). Patients Without Borders: The Emergence of Medical Tourism. International Journal of Health Services, 193-198.
  • Reed, C. (2008). Medical tourism. Medical Clinics of North America, 1433-1446.
  • Sankrusme, S. (2012). Development Strategies on Taking Thailand’s Health Promotion Related Tourism Business into the Global Market. International Business Research, 83-94.
  • Smith, M. (2015). Baltic Health Tourism: Uniqueness and Commonalities. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 357-379.
  • Tanrısevdi, A., & Çavuş, Ş. (2003). Özel İlgi Turizmi ve Özel İlgi Turizmi Kapsamında Kuşadası ve Çevresinde Var Olan Potansiyel Kaynaklar Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. AnatoliaTurizm Araştırmaları Dergisi, 9-22.
  • Tontuş, H. Ö. (2018). Sağlık Turizmi Tanıtımı ve Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanması İlkeleri Üzerine Değerlendirme. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 67-88.
  • Tontuş, H., & Nebioğlu, S. (2018). Turkey as a Health Tourism Destination: Reviewing of 2015-2016 Data. Journal of Tourism and Hospitality 2018, 1-7.
  • Uysal Şahin, Ö., & Şahin, M. (2018). Türkiye'de Sağlık Turizminin Potansiyeli ve Geleceği: SWOT Analizi. Journal of Awareness, 287-300.
  • Yıldırım, H., & Altunkaya, Ü. (2006). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Potansiyeli ve Güçlükler. Hastane Ve Yaşam Dergisi, 120-123.
  • Yılmaz, Y. (2006). Pazarlama İletişiminde Bütünleştirici Bir Boyut: Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 54-75.

Investigation of Health Tourism On the Basis of International Marketing in Turkey

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 53, 30.06.2021

Öz

It can be stated that the indicators of globalization in healthcare have become evident with the dramatic increase in
international trade and cross-border patient flow in healthcare products and services. It can be said that health
tourism has become a mass phenomenon and has gained a global dimension in recent years. It can be noted that
residents of developed countries are more prone to health and improvements, and can spend a long amount of time
and money in maintaining their own physical, mental and emotional strengths and well-being. The combination of
health tourism products with other tourism products has become increasingly popular. It can be mentioned that the
tourists intend to have a lot of experience as soon as possible and return home with many unforgettable experiences.
In this study, health tourism has been examined on the basis of international marketing, and a compilation of studies
in the literature has been attempted. In particular, it has been tried to investigate how Turkey perceives international
health tourism in the field of health tourism and how much importance it attaches to this type of tourism that is
open to development. From this point of view, it has been tried to explain what kind of activities and ideas Turkey
needs as a result of its approach to the concept of health tourism in terms of international marketing, and it has
been tried to express the criteria for competing with countries that focus on international health tourism.

Kaynakça

  • (2021, Nisan 09). UNWTO: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420308 adresinden alındı
  • (2021, Nisan 08). Resmi Gazete: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/11/20111102M1-3.htm adresinden alındı
  • (2021, Nisan 09). SBB: https://www.sbb.gov.tr/wpcontent/uploads/2019/11/ON_BIRINCI_KALKINMA-PLANI_2019-2023.pdf adresinden alındı
  • (2021, Nisan 08). Farmaned: http://www.farmaned.com/sayi/3/#page/30 adresinden alındı
  • (2021, Nisan 09). UNWTO: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420308 adresindenalındı
  • (2021, Mayıs 08). TUİK: https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1072 adresinden alındı
  • (2021a, Nisan 08). SATURK: http://www.saturk.gov.tr/images/pdf/tyst/02.pdf adresinden alındı
  • (2021b, Nisan 08). SATURK: https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/10949/0/07pdf.pdf adresinden alındı
  • Albaum, G., Strandskov, J., & Duerr, E. (2004). International Marketing and Export Management. Harlow, England: Pearson Education.
  • Arellano, A. B. (2011). Medical Tourism in The Caribbean . Journal of Women in Culture and Society, 289-297.
  • Arslanhan Memiş, S. (2018). 2030’a Doğru Sağlık: Genel Bir Bakış. Ankara: TTGV Yayın.
  • Arunanondchai, J., & Fink, C. (2006). Trade in Health Services in the ASEAN Region. Health Promotion International, 59-66.
  • Aydın, D. (2014). Türkiye sağlık turizmi el kitabı(Cep Kitabı). İstanbul: Aren Tanıtım.
  • Aydın, D., Constantinides, C., Mike, C., Yılmaz, C., Genç, A., & Lanyi, A. (2012). Sağlık Turizminde Süreçler ve Aracı Kuruluşlar. Ankara: Araştırma Raporu.
  • Aydın, G., & Aydın Karamehmet, B. (2015, 11 28). Dünyada ve Türkiye'de Sağlık Turizmi Pazarlama Uygulamaları ve Karşılaştırmalı Durum Analizi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1-21. Deloitte: https://www.deloitte.com/assets/DcomUnitedStates/Local%20Assets/Documents/us_chs_MedicalTourismStudy(3).pdf adresinden alındı
  • Azimi, R., Mahmoudi, G., & Esmaeili, H. A. (2017). A Study of The Effect of Advertising on Attracting Medical Tourism, . International Journal of Travel Medicine and Global Health, 89-93.
  • BAKA. (2013). Sağlık Turizmi Sektörü Raporu. Isparta: Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı.
  • Balaban, V., & Marano, C. (2010). Medical tourism research: A systematic review. 14th International Congress on Infectious Diseases (ICID) Abstracts (s. 135). International Journal of Infectious Diseases.
  • Barca, M., Akdeve, E., & Balay, İ. (2013). Türkiye Sağlık Turizm Sektörünün Analizi ve Strateji Önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 64-92.
  • Baum, F. (2016). The New Public Health. Oxford: Oxford University Press.
  • Bookman, M. (2007). Medical Tourism in Developing Countries. New York: Springer.
  • Bridges, J. F., & Carrera, P. M. (2006). Globalization and Health Care: Understanding Health and Medical Tourism. Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research, 447-454.
  • Bulut, A., & Şengül, H. (2019). Dünyada ve Türkiye’de Sağlık Turizmi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 45-62.
  • Cengiz, E., Gegez, A., Arslan, F., Pirtini, S., & Tığlı, M. (2007). Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Chuang, T. C., Lee, Y., Liu, J. S., & Lu, L. Y. (2014). The main paths of medical tourism: From transplantation to beautification. Tourism Management, 49-58.
  • Connel, J. (2006). Medical Tourism: Sea, Sun, Sand and… Surgery. Tourism Management, 1093-1100.
  • Cook, P. S. (2008). What is health and medical tourism? . In: The annual conference of the Australian Sociological Association (s. 1-13). Victoria: The University of Melbourne.
  • Crooks, V., Johnsone, R., Kingsbury, P., & Snyder, J. (2010). What is Known About the Patient’s Experience of Medical Tourism? A Scoping Review. BMC Health Services Research, 266-277.
  • Czinkota, M., & Ronkainen, I. A. (2007). International Marketing . New York: The Dyden Press.
  • Çelik, S. (2018). Alternatif Turizm. Journal of International Social Research, 193-204.
  • Çetinkaya, T., & Zengin, B. (2009). Yaşlı Bakımı ve Turizm. VII. Geleneksel Turizm Paneli Bildiriler Kitapçığı. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Çılgınoğlu, H. (2018). Sağlık Turizminin Temel Özellikleri, Eğilimleri ve Pazarın Küreselleşmesi Üzerine Bir Değerlendirme. Turkish Studies, 179-192.
  • De Almeida, I. C., De Oliveira, S., & Ribeiro, H. C. (2016). Domestic Medical Tourism: A New Look on Patients of The Public Health System and Their Companions. In Tourism and Culture in The Age of Innovation. Springer International Publishing, 207-218.
  • Gonzales, A., Brenzel, L., & Sancho, J. (2001). Health Tourism and Related Services Caribbean Development and International Trade. Final Report.
  • Goodrich, J. N., & Goodrich, G. E. (1987). Health – Care Tourism – An Exploratory Study . Tourism Management, 217-222.
  • Hall, C. M. (2003). Health and SPA Tourism. International Sports & Adventure Tourism, 273-292.
  • Han, J. S., Lee, T. J., & Ryu, K. (2018). The Promotion of Health Tourism Products for Domestic Tourists. International Journal of Tourism Research, 137-146.
  • Hazarika, I. (2010). Medical Tourism: Its Potential Impact on The Health Workforce and Health Systems in India. Health Policy and Planning, 248-251.
  • Heung, V. C., Küçükusta, D., & Song, H. (2011). Medical Tourism Development in HongKong: An Assessment of The Barrier. Tourism Management, 999-1005.
  • Hollensen, S. (2014). Global Marketing. Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Hopkins, L., Labonté, R., Packer, C., & Runnels, V. (2010). Medical Tourism Today: What is the State of Existing Knowledge. Journal of Public Health Policy, 185-198.
  • Hunter - Jones, P. (2005). Cancer and Tourism. Annals of Tourism Research, 70-92.
  • İdiz, G. A. (2018, Aralık). Uluslararası Sağlık Turizmi Tarafları ve Yükümleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi. İzmir: Yaşar Üniversitesi, .
  • Jenner, E. A. (2008). Care for Major Health Problems and Population Health Concerns: Impacts on Patients, Providers and Policy . J. J. Kronenfeld içinde, Unsettled Borders of Care: Medical Tourism as A New Dimension in America's Health Care Crisis (s. 235-249). Emerald Group Publishing Limited.
  • Kangas, B. (2007). Hope from abroad in the International Medical Travel of Yemeni Patients. Anthropology and Medicine, 293-305.
  • Kangas, B. (2010). Traveling for Medical Care in A Global World. Medical Anthropology. Cross Cultural Studies in Health and Illness, 344-362.
  • Karafakıoğlu, M. (2013). Uluslararası Pazarlama Yönetimi: Teori,Uygulama ve Örnek Olaylar. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Karuppan, C., & Karuppan, M. (2010). Changing trends in health care tourism. Health Care Manager, 349-358.
  • Kaufmann, E. L., & Hansruedi, M. (2001). Wellness Tourism: Market Analysis of a Special Health Tourism Segment and Implications for the Hotel Industry. Journal of Vacation Marketing, 5-17.
  • Kaya, S., Yıldırım, H., Karsavuran, S., & Özer, Ö. (2013). Türkiye Medikal Turizm Değerlendirme Raporu. Ankara: Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Keegan, W. J., & Green, M. C. (2015). Küresel Pazarlama. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keleş, Y., & Akbaş, Y. Z. (2016). Yozgat İlinin Termal Turizm Potansiyellerinin 2023 Turizm Vizyonu Kapsamında İncelenmesi. I. ULUSLARARASI BOZOK SEMPOZYUMU MAYIS 2016 BİLDİRİ KİTABI IV. CİLT (s. 63-70). Yozgat: Bozok Üniversitesi.
  • Koçoğlu, D., & Sarıtaş, E. (2016). İhracat Pazarlama Faaliyetlerinde Pazarlama Karması Adaptasyonu ve Denizli Tekstil Sektöründe Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 124-134.
  • Leahy, A. (2008). Medical Tourism: The Impact of Travel to Foreign Countries for Healthcare. The Surgeon, 260-261.
  • Leahy, A. L. (2008). Medical Tourism: The Impact of Travel to Foreign Countries for Healthcare. Surgeon, 260-261.
  • Lunt, N., & Carrera, P. (2010). Medical Tourism: Assessing The Evidence on Treatment Abroad. Maturitas, 27-32.
  • Mainil, T., Eijgelaar, E., Klijs, J., Nawijn, J., & Peeters, P. (2017). European Parliament, DirectorateGeneral For Internal Policies, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, :. Brussels: Research for TRAN Committee - Health Tourism in The EU: A General Investigation.
  • Makadon, H., & Underwood, H. (2010). Medical Tourism: Game-Changing Innovation or Passing Fad? Healthcare Financial Management: Journal of the Healthcare Financial Management Association, 112-114 ; 116-118.
  • Morgan, D. (2010). The growth of medical tourism. OECD Observer, 12-13.
  • OECD. (2019, 11 28). OECD: www.oecd.org/els/health-systems/48723982.pdf adresinden alındı
  • Onkvisit, S., & Shaw, J. (2004). International Marketing – Analysis and Strategy. New York: Macmillan Publishing.
  • Öğüt, K., Yeşilyurt, S., & Yurtseven, Ç. (2018). Kazakistan – Türkiye Sağlık Turizmi: Sağlık Sektörlerine Bakış ve Potansiyeller. Business and Economics Research Journal, 57-74.
  • Öztaş, K. (2002). Turizm Ekonomisi Genel Turizm Bilgileri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Öztürk, Y., & Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte Olan Ülkeler için Alternatif Turizm Faaliyetleri Üzerine Teorik Bir Çalışma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 183-195.
  • Peters, C., & Sauer, K. (2011). A Survey of Medical Tourism Service Providers. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 117-126.
  • PRB . (2021, Mayıs 08). Population Reference Bureau: https://www.prb.org/international/indicator/age65/snapshot/ adresinden alındı
  • Ramirez de Arellano, A. B. (2007). Patients Without Borders: The Emergence of Medical Tourism. International Journal of Health Services, 193-198.
  • Reed, C. (2008). Medical tourism. Medical Clinics of North America, 1433-1446.
  • Sankrusme, S. (2012). Development Strategies on Taking Thailand’s Health Promotion Related Tourism Business into the Global Market. International Business Research, 83-94.
  • Smith, M. (2015). Baltic Health Tourism: Uniqueness and Commonalities. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 357-379.
  • Tanrısevdi, A., & Çavuş, Ş. (2003). Özel İlgi Turizmi ve Özel İlgi Turizmi Kapsamında Kuşadası ve Çevresinde Var Olan Potansiyel Kaynaklar Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. AnatoliaTurizm Araştırmaları Dergisi, 9-22.
  • Tontuş, H. Ö. (2018). Sağlık Turizmi Tanıtımı ve Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanması İlkeleri Üzerine Değerlendirme. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 67-88.
  • Tontuş, H., & Nebioğlu, S. (2018). Turkey as a Health Tourism Destination: Reviewing of 2015-2016 Data. Journal of Tourism and Hospitality 2018, 1-7.
  • Uysal Şahin, Ö., & Şahin, M. (2018). Türkiye'de Sağlık Turizminin Potansiyeli ve Geleceği: SWOT Analizi. Journal of Awareness, 287-300.
  • Yıldırım, H., & Altunkaya, Ü. (2006). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Potansiyeli ve Güçlükler. Hastane Ve Yaşam Dergisi, 120-123.
  • Yılmaz, Y. (2006). Pazarlama İletişiminde Bütünleştirici Bir Boyut: Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 54-75.
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semih Sezgin 0000-0001-8351-8128

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sezgin, S. (2021). Türkiye’de Sağlık Turizminin Uluslararası Pazarlama Temelinde İncelenmesi. Hitit Ekonomi Ve Politika Dergisi, 1(1), 31-53. https://doi.org//hepdergi.1094429

Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.