This study aims to statistically determine the relationships among the usefulness of Crew Resource Management (CRM) training, organisational safety climate, CRM attitudes, and safety behaviours in the airline industry. The study seeks to evaluate whether these factors can be transformed into flight safety attitudes and behaviours, thus aiming to reveal whether theoretical efforts aimed at improving human skills can be effectively transformed into flight safety practises. Additionally, another research objective is to statistically determine whether CRM attitudes mediate the effect of usefulness of CRM training and the organisational safety climate on safety behaviour. In line with these objectives, a non-probability sampling method, specifically convenience sampling, was employed within the scope of a quantitative study, and data were collected from 421 cabin crew members via surveys. The data were analysed using the SPSS and AMOS statistical software packages. The statistical analyses revealed that cabin crew members’ perceptions of the usefulness of CRM training and the organisational safety climate significantly influenced their CRM-related (cabin safety) attitudes and safety behaviours. CRM attitudes significantly mediate between the organisational safety climate, usefulness of CRM training, and safety behaviour.
CRM crew resource management airline human factors flight safety
Bu çalışma hava yolu sektöründe kabin ekibi üyelerinin Ekip Kaynak Yönetimi-Crew Resource Management (CRM) eğitimlerinin faydalılığı, örgütsel emniyet iklimi, CRM tutumları ve emniyet davranışları arasındaki ilişkilerin istatistiksel olarak belirlenmesini amaçlamaktadır. Çalışma, uçuş emniyeti tutumları ve davranışlarına dönüşüp dönüşmediğini değerlendirmeyi hedeflemekte ve bu surette teorik çabaların insani becerileri geliştirmek yoluyla uçuş emniyeti pratiğine dönüşüp dönüşmediğini ortaya koymayı hedeflemektedir. Ayrıca, CRM eğitimlerinin faydalılığı ve örgütsel emniyet ikliminin emniyet davranışına etkisinde CRM tutumunun aracılık rolü bulunup bulunmadığının istatistiksel olarak tespit edilmesi araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda bir nicel araştırma kapsamında tesadüfi olmayan örnekleme yöntemine dahil olan kolayda örnekleme yöntemine başvurulmuş ve 421 kabin üyesi katılımcılardan anket yoluyla veri elde edilmiştir. Veriler SPSS ve AMOS istatistik paket programlarında çözümlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda çalışmanın eriştiği bulgu, kabin ekibi üyelerinin CRM eğitiminin faydalılığına ilişkin algıları ve örgütsel emniyet ikliminin CRM’e (kabin emniyetine) ilişkin tutumları ve emniyet davranışları üzerinde etkili olduğudur. Ayrıca CRM tutumları, örgütsel emniyet iklimi ve CRM eğitiminin faydalılığı ile emniyet davranışı arasında anlamlı bir aracılık rolüne sahiptir.
CRM ekip kaynak yönetimi hava yolu insani faktörler uçuş emniyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Duyusal Süreçler, Algı ve Performans, Karar Verme, Örgütsel Davranış, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2 |