Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Silsiletu’l-Lisan ve el-Arabiyyetu Beyne Yedeyk Arapça Öğretim Setlerinde Tâbi`lerin Öğretiminin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 15, 27.09.2023

Öz

Makalede Arap gramerinde anadili Arapça olmayanlara tâbi´lerin öğretimi incelenmiştir. Bu gramer kurallarının Arap dili öğretimindeki okuma, yazma, dinleme ve konuşmadan oluşan dört dil becerisine etkisi araştırılmıştır. Anadili Arapça olmayanlara Arap dilini öğretmek için hazırlanan Silsiletu’l-lisan ve el-Arabiyyetu beyne yedeyk dil öğretim setleri örnek olarak alınmıştır. İki setin tâbi´leri öğretim yöntemlerinin karşılaştırması yapılarak ana dili Arapça olmayanlara dil öğretiminde faydalı katkılar sundukları sonucuna varılmıştır. Sıfat, tevkid, bedel, atf-ı beyan ve atf-ı nesaktan oluşan tâbi´lerin anadili Arapça olmayanlara öğretiminde bu iki kaynak arasında kıyaslamalar yapılmış ve yetelilik dereceleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca eksik görülen yönler ile ilgili çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Abdul Qader, Malek Hassan Mahmoud. “Silsiletu’l-Lisân Kitabında Geçen Arapça Kelimelerde Anlam Değişmesi”. Journal of Divinity Faculty of Hitit University 19/2 (2020), 821-849.
  • Abdulaziz, Hâlid. en-Nehvu’t-tatbîkî. Mansûra Mısır: Dâru’l-lu’lu’, 3. Basım, 2019.
  • Abs, Muhammed vd. Arapça Dil Serisi / Silsiletu’l-Lisan. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Yayınları, 4. Basım, 2014.
  • Abs, Muhammed Subhî vd. Silsiletu’l-Lisân Delilu’l-Muallim. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Yayınları, 1. Basım, 2013.
  • Açık, Kerim vd. “Arap Dili Eğitiminde Kullanılan Silsiletu’l-lisan Setinin Öğrenci-Öğretmen Görüşlerine Göre Yöntemsel Açıdan Değerlendirilmesi ve Eksik Yönlerine Çözüm Önerileri”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2016), 181-204.
  • Alalawneh, Fatmeh W - Reichelt, Melinda. Strategies Used to Teach Arabic as a Foreign Language. The Universty of Toledo, 2018.
  • Alruhban, Ahmad Nawaf vd. Yabancılara Arapça Öğretimi İçin : Arapça Öğretim Rehberi (Alan Uygulamaları). ed. Ahmad Nawaf Alruhban - Mutassem Mohammad Hamad. [İstanbul]: Akdem Yayınları, 2017.
  • Altun, Ahmet. Türklere Arapça Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sorunlar ve Çözümler. [İstanbul]: Akdem Yayınları, 2017.
  • Aytaş, Gıyasettin - Çeçen, M. Akif. “Ana dili eğitiminde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemi”. Türklük Bilimi Araştırmaları 0/27 (2010), 77-89.
  • Başkan, Özcan. Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler. ed. Oraliş Meral. İstanbul: Multilingual, 2006. Çöğenli, Sadi. Ayet ve Hadis Örnekli Arapça Dilbilgisi Nahiv. İstanbul: Cantaş Yayınları, 2014.
  • Çörtü, Mustafa Meral. Arapça Dilbilgisi Nahiv. İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 3. Basım, 2004. Demirtaş, Ahmet. el-Arabiyyetu Beyne Yedeyk ve Silsiletu’l-lisan’ın Dört temel dil Becerisi Yönünden Karşılaştırılması. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Doğan, Candemir. Arapça Öğrenim ve Öğretim Kılavuzu. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1. Basım, 2011. Dolunay, Salih Kürşad. “Dil bilgisi öğretiminin amacı ve önemi”. Türklük Bilimi Araştırmaları 0/27 (2010), 275-284.
  • Ebû Nuvvâs, Omer Muhammed Ali. et-Tevâbi´ fî Dav’i ´İlmi’l-Muâsir. Câmiatu Mute, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Fevzan, Abdurrahman İbrahim vd. el-Arabiyyetü Beyne Yedeyk. Riyad: el-Arabiyyetü li’l-Cemi’, 2011.
  • Fevzân, Abdurrahman İbrahim. İdâât li Muallimi’l-luğati’l-Arabiyye li Ğayri’n-Nâtikîne bi hâ. Riyad, 2013.
  • Hakçıoğlu, Muhammed Meşhud. “Arapçada Bedel ve Atf-ı Beyân Kavramlarının Tanımı, Çeşitleri ve Aralarındaki Fonksiyonel Farklar”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 48 (2020), 115-138. Hassûn, Câsim Mahmûd el- - Halîfe, Hasan Ca´fer el-. Turuku Ta´lîmi’l-luğati’l-Arabiyye fi’t-Ta´limi’l-âm. el-Beyzâ: Dâru’l-Kutubi’l-vataniyye, 1. Basım, 1996.
  • İbn Hişâm, el-Ensâri. Şerhu Katru’n-nedâ ve Bellu’s-sadâ. Dâru’l-hudâ ve’r-reşâd, 1. Basım, 2007.
  • Koç, Sadık. Bedel ve Atf-ı Beyan’ın Arap Gramerindeki Yeri ve Mukayesesi. Fırat Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2002.
  • Muhammed, ´Ivad Ahmed Adrûb - al´Usaymî, Ârif b. Şec´ân. “Linguistic Structures Common in Arabic Language Education Chains for non-native Speakers : (Arabic as a Model for Young learners) Desctriptive, Analytical Evaluative Study”. Ta´lîmu’l-´Arabiyye Luğaten Sâniyeten 2 (2000), 45-109.
  • Nurviyanti, Siti. “et-Tarîkatu’l-istikrâiyye fi Ta’lîmi’t-Tevâbi´”. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3/1 (2017), 124-149.
  • Şahenk Erkan, Seda Senem. “Fransızca Dilbilgisi Öğretiminin Karma Yöntemle Değerlendirilmesi”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 6 (2016), 124-135.
  • Yazıcı, Özge. Sisiletu’l-lisân Adlı Ders Kitabının Biçim ve İçerik Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Yıldız, Ahmet. “Türkiye’de Arapça Öğretiminde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Yüksek Öğretimde Arapça Eğitimi 1. 39-53. Konya: Palet Yayınları, 2020.
  • Yılmaz, Hacı. “el-Yâsemîn İsimli Arapça Eğitim Setinin Dilbilgisi Öğretim Yöntemi Açısından Değerlendirilmesi”. Turkish Studies Language and Literature 14/2 (2019), 995-1011.
  • Yılmaz, Hacı. “Silsiletu’l-lisan İsimli Arapça Eğitim Setinin Dilbilgisi Öğretim Yöntemi Açısından Değerlendirilmesi”. Journal of Human Sciences 16/3 (2019), 721-735.

Reviewing The Teaching of Successions in Silsiletu'l-lisan ve Al-arabıyyetu Beyne Yedeyk Arabic Teaching Sets

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 15, 27.09.2023

Öz

Kaynakça

  • Abdul Qader, Malek Hassan Mahmoud. “Silsiletu’l-Lisân Kitabında Geçen Arapça Kelimelerde Anlam Değişmesi”. Journal of Divinity Faculty of Hitit University 19/2 (2020), 821-849.
  • Abdulaziz, Hâlid. en-Nehvu’t-tatbîkî. Mansûra Mısır: Dâru’l-lu’lu’, 3. Basım, 2019.
  • Abs, Muhammed vd. Arapça Dil Serisi / Silsiletu’l-Lisan. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Yayınları, 4. Basım, 2014.
  • Abs, Muhammed Subhî vd. Silsiletu’l-Lisân Delilu’l-Muallim. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Yayınları, 1. Basım, 2013.
  • Açık, Kerim vd. “Arap Dili Eğitiminde Kullanılan Silsiletu’l-lisan Setinin Öğrenci-Öğretmen Görüşlerine Göre Yöntemsel Açıdan Değerlendirilmesi ve Eksik Yönlerine Çözüm Önerileri”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2016), 181-204.
  • Alalawneh, Fatmeh W - Reichelt, Melinda. Strategies Used to Teach Arabic as a Foreign Language. The Universty of Toledo, 2018.
  • Alruhban, Ahmad Nawaf vd. Yabancılara Arapça Öğretimi İçin : Arapça Öğretim Rehberi (Alan Uygulamaları). ed. Ahmad Nawaf Alruhban - Mutassem Mohammad Hamad. [İstanbul]: Akdem Yayınları, 2017.
  • Altun, Ahmet. Türklere Arapça Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sorunlar ve Çözümler. [İstanbul]: Akdem Yayınları, 2017.
  • Aytaş, Gıyasettin - Çeçen, M. Akif. “Ana dili eğitiminde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemi”. Türklük Bilimi Araştırmaları 0/27 (2010), 77-89.
  • Başkan, Özcan. Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler. ed. Oraliş Meral. İstanbul: Multilingual, 2006. Çöğenli, Sadi. Ayet ve Hadis Örnekli Arapça Dilbilgisi Nahiv. İstanbul: Cantaş Yayınları, 2014.
  • Çörtü, Mustafa Meral. Arapça Dilbilgisi Nahiv. İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 3. Basım, 2004. Demirtaş, Ahmet. el-Arabiyyetu Beyne Yedeyk ve Silsiletu’l-lisan’ın Dört temel dil Becerisi Yönünden Karşılaştırılması. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Doğan, Candemir. Arapça Öğrenim ve Öğretim Kılavuzu. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1. Basım, 2011. Dolunay, Salih Kürşad. “Dil bilgisi öğretiminin amacı ve önemi”. Türklük Bilimi Araştırmaları 0/27 (2010), 275-284.
  • Ebû Nuvvâs, Omer Muhammed Ali. et-Tevâbi´ fî Dav’i ´İlmi’l-Muâsir. Câmiatu Mute, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Fevzan, Abdurrahman İbrahim vd. el-Arabiyyetü Beyne Yedeyk. Riyad: el-Arabiyyetü li’l-Cemi’, 2011.
  • Fevzân, Abdurrahman İbrahim. İdâât li Muallimi’l-luğati’l-Arabiyye li Ğayri’n-Nâtikîne bi hâ. Riyad, 2013.
  • Hakçıoğlu, Muhammed Meşhud. “Arapçada Bedel ve Atf-ı Beyân Kavramlarının Tanımı, Çeşitleri ve Aralarındaki Fonksiyonel Farklar”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 48 (2020), 115-138. Hassûn, Câsim Mahmûd el- - Halîfe, Hasan Ca´fer el-. Turuku Ta´lîmi’l-luğati’l-Arabiyye fi’t-Ta´limi’l-âm. el-Beyzâ: Dâru’l-Kutubi’l-vataniyye, 1. Basım, 1996.
  • İbn Hişâm, el-Ensâri. Şerhu Katru’n-nedâ ve Bellu’s-sadâ. Dâru’l-hudâ ve’r-reşâd, 1. Basım, 2007.
  • Koç, Sadık. Bedel ve Atf-ı Beyan’ın Arap Gramerindeki Yeri ve Mukayesesi. Fırat Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2002.
  • Muhammed, ´Ivad Ahmed Adrûb - al´Usaymî, Ârif b. Şec´ân. “Linguistic Structures Common in Arabic Language Education Chains for non-native Speakers : (Arabic as a Model for Young learners) Desctriptive, Analytical Evaluative Study”. Ta´lîmu’l-´Arabiyye Luğaten Sâniyeten 2 (2000), 45-109.
  • Nurviyanti, Siti. “et-Tarîkatu’l-istikrâiyye fi Ta’lîmi’t-Tevâbi´”. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3/1 (2017), 124-149.
  • Şahenk Erkan, Seda Senem. “Fransızca Dilbilgisi Öğretiminin Karma Yöntemle Değerlendirilmesi”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 6 (2016), 124-135.
  • Yazıcı, Özge. Sisiletu’l-lisân Adlı Ders Kitabının Biçim ve İçerik Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Yıldız, Ahmet. “Türkiye’de Arapça Öğretiminde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Yüksek Öğretimde Arapça Eğitimi 1. 39-53. Konya: Palet Yayınları, 2020.
  • Yılmaz, Hacı. “el-Yâsemîn İsimli Arapça Eğitim Setinin Dilbilgisi Öğretim Yöntemi Açısından Değerlendirilmesi”. Turkish Studies Language and Literature 14/2 (2019), 995-1011.
  • Yılmaz, Hacı. “Silsiletu’l-lisan İsimli Arapça Eğitim Setinin Dilbilgisi Öğretim Yöntemi Açısından Değerlendirilmesi”. Journal of Human Sciences 16/3 (2019), 721-735.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arap Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Aldemir 0000-0003-0279-7087

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Aldemir, İsmail. “Silsiletu’l-Lisan Ve El-Arabiyyetu Beyne Yedeyk Arapça Öğretim Setlerinde Tâbi`lerin Öğretiminin İncelenmesi”. HİKEM 1/1 (Eylül 2023), 1-15.